Debat og IT
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

IT - advarsel- igen - igen!

Side 1 af 2 1, 2  Next

Go down

IT - advarsel- igen - igen! Empty IT - advarsel- igen - igen!

Indlæg by Admin on Lør 18 apr 2020, 10:13

IT-advarsel igen - igen!

https://www.bt.dk/samfund/bring-advarer-falske-smser-i-omloeb

"Det er med at bruge sin sunde fornuft og sit skarpe blik, hvis man i øjeblikket modtager en sms-besked fra Bring.

Pakkeleveringsfirmaet bliver nemlig i øjeblikket udnyttet af svindlere, der udgiver sig for at være dem.

Det skriver Bring i en pressemeddelelse, hvori det fremgår, at der i de falske beskeder står, at den pågældende vare ikke kan leveres på grund af for lav porto."

Der bruges alle kneb for at snyde dig af it-svindlerne!

Vær altid meget omhyggeligt med de sms meddelelser du får!

Det kan sagtens være at de er falske!

Admin

Antal indlæg : 1032

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

IT - advarsel- igen - igen! Empty Re: IT - advarsel- igen - igen!

Indlæg by Ingrid Slott on Fre 01 maj 2020, 11:21

Det vrimler med disse falske mails og sms-beskeder i øjeblikket. Hvis man har bestilt en vare over nettet, er man særligt udsat. En god ting er imidlertid at gå op og højreklikke på afsender. Her kan man næsten altid se, om det er spam.

Ingrid Slott

Antal indlæg : 200
Geografisk sted : Amager

Indlæg by Admin on Fre 01 maj 2020, 15:32

Ingrid Slott skrev:Det vrimler med disse falske mails og sms-beskeder i øjeblikket. Hvis man har bestilt en vare over nettet, er man særligt udsat.  En god ting er imidlertid at gå op og højreklikke på afsender.  Her kan man næsten altid se, om det er spam.

Ja, det er en rigtig god idé at højreklikke på afsenderen, for at se om den er god nok, eller om det er en it svindler!

Nu bestiller jeg så aldrig varer over nettet, da jeg helst vil købe varen i en butik, og som jeg kan have i hånden og vurdere på!

Men jeg ved at mange bliver snydt af falske mails og sms, og som ser troværdige ud, da it-svindlerne bliver dygtigere og dygtigere til at efterligne de rigtige steder på nettet!

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Fre 01 maj 2020, 15:39

Jeg har heller ikke før købt ret meget over nettet, men nu har jeg været sat i karantæne i snart 7 uger, så jeg har måttet købe både nyt TV og træsko på nettet. Det er gået over forventning, for jeg var bestemt også skeptisk.

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Lør 02 maj 2020, 10:17

Ingrid Slott skrev:Jeg har heller ikke før købt ret meget over nettet, men nu har jeg været sat i karantæne i snart 7 uger, så jeg har måttet købe både nyt TV og træsko på nettet.  Det er gået over forventning, for jeg var bestemt også skeptisk.

Ja,man kan sagtens købe varer over nettet og dette gør mange i dag, men man skal dog passe på og netop være skeptisk med købs stedet!

En god idé kan være at betale varen over sin bankforbindelse, og ikke opgive kreditoplysninger på sit betalings kort!

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Lør 02 maj 2020, 13:03

Det, jeg før coronakrisen har købt på nettet er toner og printerpapir. Her har jeg altid fået en opkrævning med sammen med varerne, og så har jeg betalt over netbank. Det kunne jeg ikke med f.eks fjernsynet. Det måtte jeg betale med mit kort på nettet. Man regner dog med, at Føtex er et pålideligt firma, og det var de bestemt også.

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Søn 03 maj 2020, 10:23

Ingrid Slott skrev:Det, jeg før coronakrisen har købt på nettet er toner og printerpapir.  Her har jeg altid fået en opkrævning med sammen med varerne, og så har jeg betalt over netbank. Det kunne jeg ikke med f.eks fjernsynet.  Det måtte jeg betale med mit kort på nettet.  Man regner dog med, at Føtex er et pålideligt firma, og det var de bestemt også.

Ja, det lyder da mystisk, at man ikke kunne betale et fjernsyn over netbank i Føtex!

Heldigvis har det fleste steder flere måder at betale en regning på, som man så selv kan vælge! Very Happy

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Søn 03 maj 2020, 10:42

Jeg glæder mig nu til, at verden bliver mere normal igen. Helt normal bliver den nok aldrig, men det er måske ikke så tosset endda. En af de ting, jeg synes er helt fantastisk, er, at mange firmaer endelig har fundet ud af, at mange medarbejdere kan arbejde hjemmefra. Min søn har dagligt 3 timers transport frem og tilbage mellem bopæl og arbejde. Nu har man fundet ud af, at det sagtens kan lade sig gøre at arbejde hjemmefra. Tilmed er mange medarbejdere blevet mere effektive, når de ikke hele tiden bliver forstyrret i de store kontorlandskaber. Følgevirkningerne er jo så også mindre trafik på vejene, mindre trængsel i tog og busser. Forhåbentlig kommer der mange andre gode ting ud af krisen.

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Man 04 maj 2020, 10:31

Ingrid Slott skrev:Jeg glæder mig nu til, at verden bliver mere normal igen.  Helt normal bliver den nok aldrig, men det er måske ikke så tosset endda.  En af de ting, jeg synes er helt fantastisk, er, at mange firmaer endelig har fundet ud af, at mange medarbejdere kan arbejde hjemmefra.  Min søn har dagligt 3 timers transport frem og tilbage mellem bopæl og arbejde.  Nu har man fundet ud af, at det sagtens kan lade sig gøre at arbejde hjemmefra.  Tilmed er mange medarbejdere blevet mere effektive, når de ikke hele tiden bliver forstyrret i de store kontorlandskaber. Følgevirkningerne er jo så også mindre trafik på vejene, mindre trængsel i tog og busser. Forhåbentlig kommer der mange andre gode ting ud af krisen.

Ja, jeg tror også at meget bliver anderledes efter krisen, og som godt kan trække langt ud!

De snakker jo om, at der kan komme en anden Corona bølge til efteråret!

Virussen kan vist ikke lide varme her i den sommer vi går ind i siger de, men hvad så til efteråret - måske kommer virussen igen!

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Man 04 maj 2020, 10:48

Så kan vi jo bare håbe, at de snart finder en vaccine.
Jeg plejer ikke at blive vaccineret mod influenza, men denne mod corona vil jeg tage imod.

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Tirs 05 maj 2020, 10:47

Ingrid Slott skrev:Så kan vi jo bare håbe, at de snart finder en vaccine.
Jeg plejer ikke at blive vaccineret mod influenza, men denne mod corona vil jeg tage imod.

Jeg plejer heller ikke at blive vaccineret mod forkølelse, men Corona vaccine kommer nok på et tidspunkt! Very Happy

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Tirs 05 maj 2020, 14:52

Ja, helt bestemt.

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Lør 11 jul 2020, 11:00

Ingrid Slott skrev:Det vrimler med disse falske mails og sms-beskeder i øjeblikket. Hvis man har bestilt en vare over nettet, er man særligt udsat.  En god ting er imidlertid at gå op og højreklikke på afsender.  Her kan man næsten altid se, om det er spam.

I skal bare bruge jeres sunde fornuft når I er på internettet. Mange dumper dog i med begge ben, fordi de ikke tænker sig om. Mange ældre er dog udsatte, fordi de ikke er opvokset med it, og de faldgruber som der er på internettet.

Radikal

Antal indlæg : 264

Indlæg by Ingrid Slott on Lør 11 jul 2020, 13:49

Selvfølgelig skal man tænke sig om, men de bliver jo mere og mere snedige. Bruger logoer fra banker og firmaer. Med den livlige handel, der er på nettet, er der også en snedig spam, der skriver at der mangler porto på den pakke du venter. Den er der mange, der falder i med, har jeg hørt.

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Søn 12 jul 2020, 10:32

Ingrid Slott skrev:Selvfølgelig skal man tænke sig om, men de bliver jo mere og mere snedige.  Bruger logoer fra banker og firmaer.  Med den livlige handel, der er på nettet, er der også en snedig spam, der skriver at der mangler porto på den pakke du venter.  Den er der mange, der falder i med, har jeg hørt.

Dette er jeg enig i. De computer kriminelle bliver mere og mere udspekulerede. Vi skal hele tiden passe på, at vi ikke bliver taget ved næsen. Shocked

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Søn 12 jul 2020, 10:45

Det, man imidlertid ikke kan vare sig mod, er de kriminelle, der går ind og stjæler oplysningen fra nem-id. Jeg var for et stykke tid ude for, at der blev hævet 18.000,- kr. på min konto. Det var tilsyneladende et engelsk firma, der havde leveret nogle metalrør til mig. Det viste sig, at mine oplysninger var blevet stjålet fra en indbetaling, jeg havde foretaget på et hotel i Jylland. Heldigvis ordnede min bank det hele, og jeg fik pengene tilbage i løbet af nogle få dage. Alligevel var det en ubehagelig oplevelse.

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Søn 12 jul 2020, 10:58

Ingrid Slott skrev:Det, man imidlertid ikke kan vare sig mod, er de kriminelle, der går ind og stjæler oplysningen fra nem-id.  Jeg var for et stykke tid ude for, at der blev hævet 18.000,- kr. på min konto.  Det var tilsyneladende et engelsk firma, der havde leveret nogle metalrør til mig.  Det viste sig, at mine oplysninger var blevet stjålet fra en indbetaling, jeg havde foretaget på et hotel i Jylland.  Heldigvis ordnede min bank det hele, og jeg fik pengene tilbage i løbet af nogle få dage. Alligevel var det en ubehagelig oplevelse.

Det var da godt du fik pengene tilbage igen. Jeg ved ikke hvordan de stjæler ens oplysninger fra nem-id, men de er meget udspekulerede nu om stunder. Man skal ihvertfald aldrig give sine personlige oplysninger fra sig med vilje. Jeg kender flere ældre som gladeligt giver oplysninger fra sig over en telefon samtale, eller via nettet. jeg siger hver gang til dem, at de ikke må gøre det.

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Tirs 14 jul 2020, 10:59

Ja, nogle kan endog scanne deres nøglekort og sende det i en mail. Utroligt, at folk er så naive. Mht. hotellet, som var et stort hotel syd for Aarhus, og min bankrådgiver mente, at det var en eller anden ansat, som havde listet oplysningerne ud af hotellets pc. Det var en søndag, så der kan jo have været indkaldt reservepersonale, da hotellet var fuldt booket. Ak ja, det var før Corona-tiden.

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Tirs 14 jul 2020, 14:47

Ingrid Slott skrev:Ja, nogle kan endog scanne deres nøglekort og sende det i en mail.  Utroligt, at folk er så naive. Mht. hotellet, som var et stort hotel syd for Aarhus, og min bankrådgiver mente, at det var en eller anden ansat, som havde listet oplysningerne ud af hotellets pc.  Det var en søndag, så der kan jo have været indkaldt reservepersonale, da hotellet var fuldt booket.  Ak ja, det var før Corona-tiden.

Man hører også om, at it kriminelle kan finde på at aflure gennem computerens kamera, og derfor har jeg da også blokeret kamera øjet med noget sort pap og tape. Det kunne godt være en ansat som har fået dine oplysninger, så man skal passe på alle vegne snart. Det er selvfølgelig helt vildt, at scanne sit nøglekort og sende det i mail, så har man jo faktisk bedt om at blive snydt og lænset sin konto.

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Lør 18 jul 2020, 08:30

Jeg har ikke blokeret mit kamera, da jeg ret ofte her i denne Coronatid skyper med familien, og så skal jeg jo bruge det. Jeg ved ikke, hvor farligt det er at have det utildækket.

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Lør 18 jul 2020, 09:11

Ingrid Slott skrev:Jeg har ikke blokeret mit kamera, da jeg ret ofte her i denne Coronatid skyper med familien, og så skal jeg jo bruge det.  Jeg ved ikke, hvor farligt det er at have det utildækket.

Jeg må nok indrømme at jeg også har dækket mit kamera til på computeren, siden jeg læste denne artikel i 2016:

https://www.berlingske.dk/videnskab/eksperter-derfor-skal-du-tildaekke-dit-webcam

"Eksperter: Derfor skal du tildække dit webcam".

Her kan du læse hvad de it-kriminelle kan finde på, og hvor dygtige de er!

Admin

Indlæg by Radikal on Lør 18 jul 2020, 16:15

Admin skrev:
Ingrid Slott skrev:Jeg har ikke blokeret mit kamera, da jeg ret ofte her i denne Coronatid skyper med familien, og så skal jeg jo bruge det.  Jeg ved ikke, hvor farligt det er at have det utildækket.

Jeg må nok indrømme at jeg også har dækket mit kamera til på computeren, siden jeg læste denne artikel i 2016:

https://www.berlingske.dk/videnskab/eksperter-derfor-skal-du-tildaekke-dit-webcam

"Eksperter: Derfor skal du tildække dit webcam".

Her kan du læse hvad de it-kriminelle kan finde på, og hvor dygtige de er!

Sikke noget pjat, man lukker da bare låget ned på sin computer, så kan de sgu da ikke se noget.

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Lør 18 jul 2020, 21:47

Ok, hvor svært kan det være Smile

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Tirs 21 jul 2020, 15:28

Ingrid Slott skrev:Ok, hvor svært kan det være Smile

Netop, der er ingen grund til at lave et problem ud af alting. Selvfølgelig er der nogen som har computer uden låg, men så kan de vel smide et håndklæde hen over den. Smile

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Tirs 21 jul 2020, 21:55

Jeg kommer til at tænke på: Hvad er det egentlig der kan aflures gennem det lille "øje" på pc´en. Jeg er da bedøvende ligeglad, om der er en tosse, der ser mig sidde her med morgenhår, et glas rødvin eller snavset havetøj, fordi jeg lige skulle finde ud af, hvad en ny plante hedder. Man kan da ikke aflure passwords, koder og andet via det. Eller er der noget, jeg har misforstået??

Ingrid Slott

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 1 af 2 1, 2  Next

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum