Debat og IT
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

IT - advarsel- igen - igen!

Side 2 af 2 Previous  1, 2

Go down

IT - advarsel- igen - igen! - Page 2 Empty Re: IT - advarsel- igen - igen!

Indlæg by Radikal on Man 27 jul 2020, 16:48

Ingrid Slott skrev:Jeg kommer til at tænke på: Hvad er det egentlig der kan aflures gennem det lille "øje" på pc´en.  Jeg er da bedøvende ligeglad, om der er en tosse, der ser mig sidde her med morgenhår, et glas rødvin eller snavset havetøj, fordi jeg lige skulle finde ud af, hvad en ny plante hedder.  Man kan da ikke aflure passwords, koder og andet via det.  Eller er der noget, jeg har misforstået??

Det kan man vist godt. Jeg har før læst om at det er muligt for dygtige hackere. Jeg har fundet en artikel på nettet her om det.

https://mydailyspace.dk/2017/02/daekker-computer-kamera-sikkerhed-cyber/

Radikal

Antal indlæg : 268

Tilbage til toppen Go down

Indlæg by Ingrid Slott on Man 27 jul 2020, 17:09

Mange af de ting, der nævnes i artiklen, bruger jeg ikke. Min pc bliver kun brugt til mails, Facebook og netbank. Jeg googler af og til også noget. Jeg gemmer ikke noget i skyen, og jeg har kun aps på min telefon til parkering, Verisure og mine 4 overvågningskameraer på huset. Jeg ser aldrig film på min pc, og jeg spiller ikke eller går ind på dating-sites - hvad skulle jeg dog der Smile For en sikkerheds skyld har jeg nu sat en label over "øjet".

Ingrid Slott

Antal indlæg : 204
Geografisk sted : Amager

Indlæg by Admin on Tirs 28 jul 2020, 10:07

Ingrid Slott skrev:Mange af de ting, der nævnes i artiklen, bruger jeg ikke.  Min pc bliver kun brugt til mails, Facebook og netbank.  Jeg googler af og til også noget. Jeg gemmer ikke noget i skyen, og jeg har kun aps på min telefon til parkering, Verisure og mine 4 overvågningskameraer på huset. Jeg ser aldrig film på min pc, og jeg spiller ikke eller går ind på dating-sites - hvad skulle jeg dog der Smile For en sikkerheds skyld har jeg nu sat en label over "øjet".

Hej Ingrid!

Men det er rigtigt hvad Radikal er inde på med hensyn til en computers kamera!

Jeg har læst et sted, at de rigtige dygtige kan aflure ens kodeindtastning, og dermed få adgang til netbank, som de så kan lænse for penge!

Løseordet er en keylogger!

Det kan man f.eks med et keyloggerprogram!

Et sådant program opsnapper alle indtastninger på din PC!

Ofte anvendt af crackere og hackere!

Fik nok sin første storhedstid samtidig som m(irc), hvor folk morede sig med at smide et program på andres computere via ip-adressen (som jeg husker det), og derefter styre disses mus, cd-rom drev m.m., samt stjæle passwords m.m. via en indbygget keylogger!

Kan de først styre computerens kamera, er de inde i computeren!

Admin

Antal indlæg : 1038

https://dinedebatter.danskforum.net

Indlæg by Ingrid Slott on Tirs 28 jul 2020, 11:07

Ja, forbrydernes evner går over alle grænser. Et program, hvor en anden person kan gå ind i din pc og styre musen, kan jo også anvendes fornuftigt. Jeg har et program, hvor min søn kan gå ind og hjælpe mig, hvis jeg har et problem, jeg ikke selv kan løse. Han kan sidde f.eks. i Holbæk og gå ind i min pc. Det er en underlig fornemmelse, når musen pludselig kører rundt i programmerne, mens jeg selv sidder med hænderne i lommen Smile

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Ons 29 jul 2020, 09:57

Ingrid Slott skrev:Ja, forbrydernes evner går over alle grænser.  Et program, hvor en anden person kan gå ind i din pc og styre musen, kan jo også anvendes fornuftigt.  Jeg har et program, hvor min søn kan gå ind og hjælpe mig, hvis jeg har et problem, jeg ikke selv kan løse.  Han kan sidde f.eks. i Holbæk og gå ind i min pc.  Det er en underlig fornemmelse, når musen pludselig kører rundt i programmerne, mens jeg selv sidder med hænderne i lommen Smile

Ja, dette har jeg selv brugt nogle gange, når jeg var kørt helt fast i et pc-problem!

Jeg har dog brugt mit sikkerheds-firma Bullguard, til at medarbejderen kan overtage musen og dermed styringen af min pc, for at løse problemet!

Og det er rigtigt, at man skal klikke på et link og dermed et program, for at de kan overtage styringen!

Under processen, kan de så midlertidig afkoble styringen, og man kan kommunikere med dem i en skrive kasse, og så tager de styringen igen, indtil problemet er løst og man logger dem af!

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Ons 29 jul 2020, 11:03

Min veninde har en it-support, som bor i en anden by, og han hjælper hende på samme måde. Mod betaling. Jeg er glad for, at det er min søn, der hjælper mig, og samtidig "herser" han med mig, så jeg lærer mange ting. Selv om jeg er en gammel kone på 82, så klarer jeg de fleste ting selv - også for mine venner. Jeg har været i it-lære siden ca.1991, hvor min søn købte sin første pc + en til mig. "Du skal lære det, mor" sagde han Smile

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Ons 29 jul 2020, 16:20

Ingrid Slott skrev:Min veninde har en it-support, som bor i en anden by, og han hjælper hende på samme måde. Mod betaling. Jeg er glad for, at det er min søn, der hjælper mig, og samtidig "herser" han med mig, så jeg lærer mange ting.  Selv om jeg er en gammel kone på 82, så klarer jeg de fleste ting selv - også for mine venner.  Jeg har været i it-lære siden ca.1991, hvor min søn købte sin første pc + en til mig.  "Du skal lære det, mor" sagde han Smile

Ha-ha Ingrid, ja alt kan læres hvis man vil! Very Happy

Desværre opgiver mange ældre på forhånd - det der svære it!

Det skal dog siges, at flere ældre er blevet helt gode til det, men man kan lære noget hver dag med it!

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Ons 29 jul 2020, 17:37

Ja, alt kan læres, hvis man vil, men desværre er der mange i min aldersgruppe og yngre, der ikke vil. Det er bare en fiks idé, men de vil ikke høre eller hjælpes. Jeg har en yngre veninde, som absolut ikke vil. Jeg gider ikke, siger hun, og det giver hende i virkeligheden en masse problemer, og så ringer hun til mig og "hælder vandet ud af ørerne". Tåbeligt.

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Fre 31 jul 2020, 11:20

Ingrid Slott skrev:Ja, alt kan læres, hvis man vil, men desværre er der mange i min aldersgruppe og yngre, der ikke vil.  Det er bare en fiks idé, men de vil ikke høre eller hjælpes.  Jeg har en yngre veninde, som absolut ikke vil.  Jeg gider ikke, siger hun, og det giver hende i virkeligheden en masse problemer, og så ringer hun til mig og "hælder vandet ud af ørerne".  Tåbeligt.

Generelt er it svært for ældre, da de ikke er vokset op med den. Mange foretrækker stadig rå kontanter når de handler ind. I butikker ser jeg ofte ældre tage deres pung frem og vil betale med kontanter. Du har ret i at det giver visse problemer helt at afvise alt hvad der har med it at gøre. Men samfundet er i gang med en teknologisk udvikling, som de ældre ikke kan følge med i.

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Fre 31 jul 2020, 11:48

Kan eller vil??? De "ældre", jeg kender, som ikke kan finde ud af det, er alle yngre end mig, og det er ikke, fordi de er uden evner, det handler simpelthen om, at de ikke gider sætte sig ind i det. En af mine veninder, som er 11 år yngre, hun har den holdning, at "det hører under teknisk afdeling", og så vil hun ikke engang høre efter, når jeg prøver at forklare hende de mest simple ting. Hvis man er dement eller på plejehjem af anden grund, så forstår jeg det godt, men hvis du bor og klarer dig selv, så må du også sætte dig ind i det. Er jeg for skrap? Smile

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Søn 02 aug 2020, 15:57

Ingrid Slott skrev:Kan eller vil???  De "ældre", jeg kender, som ikke kan finde ud af det, er alle yngre end mig, og det er ikke, fordi de er uden evner, det handler simpelthen om, at de ikke gider sætte sig ind i det. En af mine veninder, som er 11 år yngre, hun har den holdning, at "det hører under teknisk afdeling", og så vil hun ikke engang høre efter, når jeg prøver at forklare hende de mest simple ting. Hvis man er dement eller på plejehjem af anden grund, så forstår jeg det godt, men hvis du bor og klarer dig selv, så må du også sætte dig ind i det.  Er jeg for skrap? Smile

Det ved jeg ikke, men selvfølgelig kan folk finde ud af det hvis de vil gøre en indsats for det. Men jeg kender også et par ældre som lod sig pensionere for en del år siden, ganske enkelt fordi de ikke ville sætte sig ind i informationsteknologi. Det var for svært at forstå sagde de til mig, og jeg ved at de i dag stadig bruger kontanter når de køber ind. Deres børn klarer vist det it mæssige for dem til det offentlige og sådan noget.

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Søn 02 aug 2020, 17:22

Jeg er i hvert tilfælde glad for, at jeg kan klare det hele selv. Jeg ville nødigt bede mine børn om hjælp på den måde. De må gerne lære mig noget nyt, men de daglige transaktioner med bank, kommune osv. klarer jeg selv.

Ingrid Slott

Indlæg by Admin on Man 03 aug 2020, 10:39

Ingrid Slott skrev:Jeg er i hvert tilfælde glad for, at jeg kan klare det hele selv.  Jeg ville nødigt bede mine børn om hjælp på den måde.  De må gerne lære mig noget nyt, men de daglige transaktioner med bank, kommune osv. klarer jeg selv.

Jeg vil også helst klare det hele selv!

Jeg begyndte så også med it for 20 år siden, det var med min første computer!

Det var et stort skrummel med lednings virvar under bordet og med forbindelse til en særskilt skærm!

Så kom de smarte laptop med skærm og computer sammenbygget og kun én ledning til strøm - resten klarer WiFi!

Det er rart selv at have kontakt via pc med sin bank og andre offentlige steder!

Senere hen kom alle de sociale medier til, og ligeledes at kunne google nyheds medier og meget mere som man kan på nettet!

Admin

Indlæg by Ingrid Slott on Man 03 aug 2020, 13:31

Ja, jeg må indrømme, at alle, der vælger it fra, ikke ved hvad de går glip af. Jeg tror, at mange der klager over ensomhed, bare skulle en tur på Facebook - så var det kureret Smile
Min første computer var også et stort skrummel med en opretstående skærm, der lige rummede en A-4 side. Den var jeg meget glad for, og jeg skulle i den grad vænne mig til de nye pc´er, hvor man ikke kan se hele siden på samme måde.

Ingrid Slott

Indlæg by Radikal on Tirs 04 aug 2020, 16:11

Ingrid Slott skrev:Ja, jeg må indrømme, at alle, der vælger it fra, ikke ved hvad de går glip af. Jeg tror, at mange der klager over ensomhed, bare skulle en tur på Facebook - så var det kureret Smile
Min første computer var også et stort skrummel med en opretstående skærm, der lige rummede en A-4 side. Den var jeg meget glad for, og jeg skulle i den grad vænne mig til de nye pc´er, hvor man ikke kan se hele siden på samme måde.

Jeg er først kommet til senere, og er vant til de nye bærbare pc, hvor det hele er i en. Mange går glip af en masse ved ikke at have en computer, dette er jeg enig i.

Radikal

Indlæg by Ingrid Slott on Tirs 04 aug 2020, 20:42

Du har fuldstændig ret. Smile

Ingrid Slott

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 2 af 2 Previous  1, 2

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum