FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Sloppy Joe!
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 19:10 af Jojo

» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 17:36 af Jojo

» Første muslimske borgmester.
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 17:30 af Jojo

» It svindel på Nettet?
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 17:16 af Jojo

» Spis rugbrød
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 17:08 af Jojo

» Taylor Swift?
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 15:46 af Gæst

» Maj kulde gør laderne fulde?
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen

» Svære opgaver!
HITLER's Dagbøger EmptyIdag kl. 11:08 af ak31


HITLER's Dagbøger

Go down

HITLER's Dagbøger Empty HITLER's Dagbøger

Indlæg af Gæst Lør 23 Okt 2021, 11:30

Journalisten Gerd Heidemann skabte pressehistorie, da han i starten af 80'erne henvendte sig til Stern med en fantastisk historie. Heidemann og en samler af antikviteter fra nazi-tiden ved navn Konrad Kujau var angiveligt kommet på sporet af et tysk fly, der i Anden Verdenskrigs sidste dage var styrtet ned i det senere blev Østtyskland. Om bord på flyet var Hitlers sagnomspundne dagbøger. Hvis Stern ville betale, så kunne dagbøgerne blive smuglet ud af Østtyskland og offentliggøres.

Og Stern betalte omkring 35 millioner kroner for dagbøgerne. Ifølge Sterns egne oplysninger blev deres ægthed derefter grundigt undersøgt, før de blev offentliggjort i april 1983.

Men sensationen holdt kun i få uger. Nye undersøgelser viste, at hverken det papir og det blæk, der var brugt i dagbøgerne, var på markedet under Anden Verdenskrig.

Og så gik svindlerne til bekendelse: Konrad Kujau havde skrevet det hele selv med støtte i sin omfattende samling af bøger fra krigens tid.

- Alt i Hitler-dagbøgerne passede. Den eneste skønhedsfejl var, at Hitler ikke selv havde ført pennen, som Konrad Kujau senere sagde.

Ikke desto mindre fik både Heidemann og Kujau fire års fængsel for svindelnummeret, og Stern fik en skramme i sin troværdighed, som magasinet aldrig siden har overvundet.

Det tyske forbundsarkiv skulle ikke bruge mange timer på at konkludere, at der var tale om »en vulgær forfalskning,« som var »grotesk overfladisk«, og i maj krøb Stern til korset, chefredaktørerne trådte tilbage, politiet trådte til, og sensationen om Adolf Hitlers dagbøger blev til skandalen om Adolf Hitlers dagbøger.

At tro på en usandsynlig historie kræver en vilje til at gøre det, særligt når det drejer sig om Århundredets svindelhistorie.

HITLER's Dagbøger Bibliothek-bilder-dagboger_large

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

HITLER's Dagbøger Empty Sv: HITLER's Dagbøger

Indlæg af Gæst Lør 23 Okt 2021, 12:50

Kan godt huske den episode, ja jeg kalder det en episode, som grundlag for naivitet Men jeg gik gerne i fængsel for 35 millioner i 4 år. Men jeg ved så ikke om de penge kom tilbage til Stern.

Jeg har ikke læst uddrag af de bøger, så man med rette kan kalde dem vulgær. Var de det? altså intime hændelser med Hitler som blev skrevet ned.

Husker jeg forkert, eller var der et medie som lagte uddrag af bøgerne ud på deres avis?


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum