FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
Wienerbrød EmptyIdag kl. 12:15 af Stærke Andreas

» Første muslimske borgmester.
Wienerbrød EmptyIdag kl. 12:14 af ak31

» Sloppy Joe!
Wienerbrød EmptyIdag kl. 11:41 af Nationalpigen

» Taylor Swift?
Wienerbrød EmptyIdag kl. 11:34 af Nationalpigen

» Maj kulde gør laderne fulde?
Wienerbrød EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
Wienerbrød EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen

» Svære opgaver!
Wienerbrød EmptyIdag kl. 11:08 af ak31

» It svindel på Nettet?
Wienerbrød EmptyIdag kl. 10:01 af Radikal

» Kevin Magnussen altid nummer sidst?
Wienerbrød EmptyIdag kl. 08:43 af Admin


Wienerbrød

Go down

Wienerbrød Empty Wienerbrød

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 06:58

Wienerbrød kender vi sikkert alle, og de fleste af os spiser det sikkert også gerne, selvom jeg er bagerdatter, er jeg vild med dansk wienerbrød, ingen steder i verden, hvor jeg har spist wienerbrød eller som det hedder i tyskstalende lande Plundergebäck eller i flere engelsktalende lande Danish Pastry, smager det så godt som det danske wienerbrød, og så er wienerbrødet endda ingen gang en dansk opfindelse:

Fra Wikipedia:

Wienerbrøds oprindelse bliver tilskrevet en strejke blandt danske bagere i Danmark i 1850. Strejken tvang indehaverne af bagerierne til at hyre arbejdskraft fra andre lande, heriblandt bagere fra Østrig, som medbragte deres egen bagertradition og wienerbrødsopskrifter, som hidtil havde været ukendte i Danmark. Det østrigske wienerbrød blev hurtigt populært i Danmark, og efter arbejdsnedlæggelsen adopterede de danske bagere de østrigske opskrifter, men justerede dem efter deres egen smag og tradition, ved bl.a. at øge mængden af æg og fedtstof.

En af traditionerne, som de østrigske bagere medbragte til Danmark, var lamineringsteknikken, der kom fra Wien. Den var ny for danskerne, og derfor blev det danske navn "Wienerbrød", og navnet bruges i stor udstrækning i Nordeuropa. På dette tidspunkt blev meget bagværk navngivet med eksotiske navne i Danmark.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Wienerbrød Empty Sv: Wienerbrød

Indlæg af Admin Søn 31 Okt 2021, 08:57

Annella skrev:Wienerbrød kender vi sikkert alle, og de fleste af os spiser det sikkert også gerne, selvom jeg er bagerdatter, er jeg vild med dansk wienerbrød, ingen steder i verden, hvor jeg har spist wienerbrød eller som det hedder i tyskstalende lande Plundergebäck eller i flere engelsktalende lande Danish Pastry, smager det så godt som det danske wienerbrød, og så er wienerbrødet endda ingen gang en dansk opfindelse:

Fra Wikipedia:

Wienerbrøds oprindelse bliver tilskrevet en strejke blandt danske bagere i Danmark i 1850. Strejken tvang indehaverne af bagerierne til at hyre arbejdskraft fra andre lande, heriblandt bagere fra Østrig, som medbragte deres egen bagertradition og wienerbrødsopskrifter, som hidtil havde været ukendte i Danmark. Det østrigske wienerbrød blev hurtigt populært i Danmark, og efter arbejdsnedlæggelsen adopterede de danske bagere de østrigske opskrifter, men justerede dem efter deres egen smag og tradition, ved bl.a. at øge mængden af æg og fedtstof.

En af traditionerne, som de østrigske bagere medbragte til Danmark, var lamineringsteknikken, der kom fra Wien. Den var ny for danskerne, og derfor blev det danske navn "Wienerbrød", og navnet bruges i stor udstrækning i Nordeuropa. På dette tidspunkt blev meget bagværk navngivet med eksotiske navne i Danmark.

Jeg elsker også wienerbrød, men jeg nøjes med et stykke om ugen - man skal jo passe på figuren-he-he! Wink Very Happy


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Wienerbrød Empty Sv: Wienerbrød

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 09:02

Og det Wienerbrød på billedet hedder 'Spandauer*, og jeg bor ved bygrænsen til Berlin-Spandau Very Happy

Wienerbrød Berlin_Bezirk_Spandau_%28labeled%29

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Wienerbrød Empty Sv: Wienerbrød

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum