FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Sloppy Joe!
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 20:25 af Jojo

» Lidt fra Ukraines historie
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 19:54 af Jojo

» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 17:36 af Jojo

» Første muslimske borgmester.
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 17:30 af Jojo

» It svindel på Nettet?
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 17:16 af Jojo

» Spis rugbrød
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 17:08 af Jojo

» Taylor Swift?
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 15:46 af Gæst

» Maj kulde gør laderne fulde?
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen


Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

2 deltagere

Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Admin Tirs 28 Dec 2021, 10:40



Torsken hører nytåret til. Her er den i en raffineret udgave i selskab med jordskokker, østers, rødbedegelé, dild gremolata og blanquette sauce (Opskrift herunder)

Bagt torsk med østers, jordskokker og rødbedegelé

4 pers.

4 flotte stykker torskefilet på ca. 200 g
8-10 østers

Gremolata:

Revet skal af 1 økocitron
1/2 finthakket skalotteløg
1 spsk hakket kapers
2 spsk finthakket dild

Bland alle ingredienserne i en skål.

Jordskokkepuré:

1/2 kg jordskokker
1 spsk smør
Frisk timian
1 stor spsk sherryvinaigre
3 dl fløde

Jordskokkerne skrælles og skæres i grove stykker. De steges op i smør sammen med timian til de begynder at falde lidt sammen. Tilsæt sherryvinaigre og lad den koge væk. Tilsæt ½ l fløde og lad det koge stille under låg til jordskokkerne er møre. Mos dem lidt ud med et piskeris eller brug en stavblender. Puréen må godt have lidt struktur. Smag til med salt og peber.

Rødbedegelé:

2 dl syltelage fra rødbeder
2 g agar (Kan købes i helsekost forretninger)

Kog rødbedelagen op og pisk agarpulveret i den. Lad den koge i et halvt minuts tid og hæld så lagen ud på en stor tallerken eller et fladt fad. Når temperaturen når under 70 grader vil den stivne og kan udstikkes til runde skiver med en diameter på ca. 8-10 cm.


Østers åbnes. Saft og kød samles i skål. Si saften fra og gem den til saucen. Østerskødet hakkes groft og sættes på køl.

Blanquette sauce:

1 helt æg + 1 æggeblomme
1 spsk creme fraiche 38%
1 dl. østerssaft
1 dl. hønsefond
150 g smør
2 spsk finthakket dild
Friskkværnet peber
Citronsaft

Lad smørret blive nøddebrunt i en lille gryde. I en anden lille gryde varmes hønsebouillonen og østerssaft op til kogepunktet. Det hele æg samt æggeblommen kommes i en blender sammen med creme fraiche. Lad blenderen køre mens den kogende hønsebouillon og østerssaft tilsættes. Derpå kommes de brunede smør i på samme måde. Hæld saucen op i en passende gryde, tilsæt hakket dild og smag saucen til med salt, peber og citronsaft. Saucen kan godt tilberedes i forvejen og varmes op under piskning - men den må ikke koge, for så vil den skille.

Torskefileterne lægges i en smurt bradepande. Dæk dem med et stykke bagepapir smurt med lidt smør og bag dem i en 170 grader varm ovn i ca. 10 minutter.

Anretning:

Læg lidt lun jordskokpuré i bunden af tallerkenen. Derpå et stykke bagt torsk. Oven på torsken kommes en skefuld østers-tatar og ovenpå drysses med gremolata. Øverst lægges en skive rødbedegelé. Kom lidt sauce omkring fisken og server resten i en sauceskål.
Hertil kan serveres små kogte kartofler vendt i lidt smør eller måske bare lidt lun flûtes.

P.S. - Hvis du nu ikke bryder dig om østers,- eller ikke kan skaffe dem, kan retten godt laves uden. Men giv det en chance - det smager fantastisk med! 😊

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Claus G Tirs 28 Dec 2021, 11:57

Jeg er hverken til fisk eller skaldyr, så jeg takker pænt nej til den menu, og nøjes med smørrebrød 🙂
Claus G
Claus G

Antal indlæg : 62
Join date : 20/12/21

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Tirs 28 Dec 2021, 14:22

Nøjes med en oksefilet af Angus.

Så kan folk beholde deres fisk, eller Hamburgerryg og det der grønne stads man kalder sovs.

Østers er for mig en snotklat.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Tirs 28 Dec 2021, 16:10

Jeg elsker fisk i alle variationer med undtagelse af østers.

Min kat får forøvrigt også torsk nytårsaften Smile


Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Susse-orange-katze-schmusen-big-fish-lustige-cartoon-coolen-charakter-freundliche-haustier-vector-illustration-k75hk7

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Ons 29 Dec 2021, 09:41

Må indrømme jeg har aldrig forstået det at folk elsker Østers, åbnes de, og spises så smager de af saltvand, intet andet.

Tilberedes de så smager de kun af det som kommet i tilberedningen. Citron på - ja så smager de af citron - så logikken er svær at få øje på.

Fisk er så en anden historie, hvor man med magre fisk skal passe på med krydderier, fede fisk tåler lidt mere, men igen - det er en balance og ud fra egen smagssans.

Men fisk er sundt, for jeg har aldrig set en med briller på.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Ons 29 Dec 2021, 12:33



Torsken hører nytåret til. Her er den i en raffineret udgave i selskab med jordskokker, østers, rødbedegelé, dild gremolata og blanquette sauce (Opskrift herunder)

Bagt torsk med østers, jordskokker og rødbedegelé

4 pers.

4 flotte stykker torskefilet på ca. 200 g
8-10 østers

Gremolata:

Revet skal af 1 økocitron
1/2 finthakket skalotteløg
1 spsk hakket kapers
2 spsk finthakket dild

Bland alle ingredienserne i en skål.

Jordskokkepuré:

1/2 kg jordskokker
1 spsk smør
Frisk timian
1 stor spsk sherryvinaigre
3 dl fløde

Jordskokkerne skrælles og skæres i grove stykker. De steges op i smør sammen med timian til de begynder at falde lidt sammen. Tilsæt sherryvinaigre og lad den koge væk. Tilsæt ½ l fløde og lad det koge stille under låg til jordskokkerne er møre. Mos dem lidt ud med et piskeris eller brug en stavblender. Puréen må godt have lidt struktur. Smag til med salt og peber.

Rødbedegelé:

2 dl syltelage fra rødbeder
2 g agar (Kan købes i helsekost forretninger)

Kog rødbedelagen op og pisk agarpulveret i den. Lad den koge i et halvt minuts tid og hæld så lagen ud på en stor tallerken eller et fladt fad. Når temperaturen når under 70 grader vil den stivne og kan udstikkes til runde skiver med en diameter på ca. 8-10 cm.


Østers åbnes. Saft og kød samles i skål. Si saften fra og gem den til saucen. Østerskødet hakkes groft og sættes på køl.

Blanquette sauce:

1 helt æg + 1 æggeblomme
1 spsk creme fraiche 38%
1 dl. østerssaft
1 dl. hønsefond
150 g smør
2 spsk finthakket dild
Friskkværnet peber
Citronsaft

Lad smørret blive nøddebrunt i en lille gryde. I en anden lille gryde varmes hønsebouillonen og østerssaft op til kogepunktet. Det hele æg samt æggeblommen kommes i en blender sammen med creme fraiche. Lad blenderen køre mens den kogende hønsebouillon og østerssaft tilsættes. Derpå kommes de brunede smør i på samme måde. Hæld saucen op i en passende gryde, tilsæt hakket dild og smag saucen til med salt, peber og citronsaft. Saucen kan godt tilberedes i forvejen og varmes op under piskning - men den må ikke koge, for så vil den skille.

Torskefileterne lægges i en smurt bradepande. Dæk dem med et stykke bagepapir smurt med lidt smør og bag dem i en 170 grader varm ovn i ca. 10 minutter.

Anretning:

Læg lidt lun jordskokpuré i bunden af tallerkenen. Derpå et stykke bagt torsk. Oven på torsken kommes en skefuld østers-tatar og ovenpå drysses med gremolata. Øverst lægges en skive rødbedegelé. Kom lidt sauce omkring fisken og server resten i en sauceskål.
Hertil kan serveres små kogte kartofler vendt i lidt smør eller måske bare lidt lun flûtes.

P.S. - Hvis du nu ikke bryder dig om østers,- eller ikke kan skaffe dem, kan retten godt laves uden. Men giv det en chance - det smager fantastisk med! 😊[/quote]










Vi hopper elegant over torsken.

Men der er en ingredient i recepten som vi elsker, og det er jordskokker som vi spiser den aften som suppe, lidt arbejde men smager himmelsk . Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Admin Ons 29 Dec 2021, 15:32

Jeg er helt vild med indbagt fisk!

Her er det Indbagt pighvar med hummer bisque!

Men det kan også være en anden fiskeart selvfølgelig!


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Ons 29 Dec 2021, 15:40

Fisk skal ikke bages ind i dej - det er noget man brugte for at drøje - det tilføre absolut intet rent smagsmæssigt.

Jammerlige små stykker pighvar som man ikke kan smage en skid af med mørdej og al det skrammel man putter på.

Hvad er alfa og omega i fisk?

SMAG....smager det så frygtelig at man er nød til at kamuflere den?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Ons 29 Dec 2021, 17:08

Polysl skrev:Fisk skal ikke bages ind i dej - det er noget man brugte for at drøje - det tilføre absolut intet rent smagsmæssigt.

Jammerlige små stykker pighvar som man ikke kan smage en skid af med mørdej og al det skrammel man putter på.

Hvad er alfa og omega i fisk?

SMAG....smager det så frygtelig at man er nød til at kamuflere den?




Det skal du ikke bestemme min ven, jeg kan faktisk godt lide versionen med indbagt Laks med spinat.
Er det OK Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Ons 29 Dec 2021, 17:11

jojojojo

Jeg kommer bare med min subjektive mening - er det i orden?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Gæst Ons 29 Dec 2021, 17:16

Jojojojo skrev:
Polysl skrev:Fisk skal ikke bages ind i dej - det er noget man brugte for at drøje - det tilføre absolut intet rent smagsmæssigt.

Jammerlige små stykker pighvar som man ikke kan smage en skid af med mørdej og al det skrammel man putter på.

Hvad er alfa og omega i fisk?

SMAG....smager det så frygtelig at man er nød til at kamuflere den?




Det skal du ikke bestemme min ven, jeg kan faktisk godt lide versionen med indbagt Laks med spinat.
Er det OK Smile

Det kan jeg førvørigt også og nu bliver jeg rigtig sulten efter sååårrrrn en laks, men vi spiser koldt om aftenen, det må så blive i morgen, da jeg altid har indefrosset laks og spinat i dybfryseren.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Nytårstorsk - på en lidt anden måde...! Empty Sv: Nytårstorsk - på en lidt anden måde...!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum