FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Sloppy Joe!
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 23:12 af ak31

» Lidt fra Ukraines historie
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 19:54 af Jojo

» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 17:36 af Jojo

» Første muslimske borgmester.
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 17:30 af Jojo

» It svindel på Nettet?
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 17:16 af Jojo

» Spis rugbrød
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 17:08 af Jojo

» Taylor Swift?
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 15:46 af Gæst

» Maj kulde gør laderne fulde?
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
Dinner drive usa EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen


Dinner drive usa

Go down

Dinner drive usa Empty Dinner drive usa

Indlæg af Gæst Tors 30 Dec 2021, 07:33

På Youtube har jeg set en del af "diners drive ins and dives" hvor Guy Fieri rejser rundt i USA og lovpriser forskellige Diners.

Det som irriterer mig at han rager i maden uden handsker, imens at kokken har handsker på. Allerede der er maden kontamineret. Det er stort set gennemgående hvor en steger en steg og han rager lige et stykke af stegen for at prøvesmage. Jeg kender så ikke de amerikanske love om at kontaminerer mad. Men normal hygiejne siger at man ikke som i udsendelsen rager i folks mad som skal sendes ud.

Hvis det er hjemme hvor jeg laver mad til mig selv, er det jo ligegyldigt, men når man laver mad til gæster så skal man undgå kontaminering og ikke bruge samme ske til lige at smage sovsen 2 gange - andet at den vaskes.

Man skal altid bruge 3 skærebrætter, fisk, kød, grønsager. Så kan det faktisk ikke gå galt med en kontaminering. Skærebrætter af plast er bandlyst i huset.

I min barndom så man stort på kontaminering, men dengang var man også mere rustet end i dag hvor børn lever i en boble af sterilitet - så der skal ikke meget til at vælte læsses.

Jeg har spist jord, orme, biller, sandorme kan ikke anbefales. Dengang fik man jo de sædvanlige stik mod børnesygdomme så jeg har faktisk ikke igennem min barndom haft nogen som helst sygdom. Dengang blev børns immuns forsvar færdigudviklet og dermed rustet til hvad der sker. I dag render mødre rundt med en spritklud på hænder og ansigt - alt skal være sterilt.

For flere år siden læste jeg en afhandling om "børns immun system" som var skrevet af en børnehave pædagog. Hun havde oplevet et stigende sygdom tilfælde i børnehaven og gik dybere ind i det med at snakke med forældre. Her fandt hun ud af at flere forældre var hysterisk med renlighed - og sjovt nok var det de børn som var mest syge. Man kan så spekulerer, er det bare et tilfælde - eller har det noget med at man ikke må bremse et barns immunforsvar. Afhandlingen skulle ikke være belærende men sætte spørgsmål - og den slags elsker jeg - spørgsmålet er åbent.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum