FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 17:36 af Jojo

» Første muslimske borgmester.
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 17:30 af Jojo

» It svindel på Nettet?
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 17:16 af Jojo

» Spis rugbrød
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 17:08 af Jojo

» Taylor Swift?
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 15:46 af Gæst

» Sloppy Joe!
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 11:41 af Nationalpigen

» Maj kulde gør laderne fulde?
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen

» Svære opgaver!
Lytter du til kostrådene.? EmptyIdag kl. 11:08 af ak31


Lytter du til kostrådene.?

3 deltagere

Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Ons 18 Maj 2022, 18:37

Hvis vi som danskere overholder kostrådene, så har det mange fordele. F.eks. får vi et sundere liv, og samtidigt kan mere end 2 millioner flere mennesker leve godt i stedet for at dø af sult.

Hvem kan dog sige nej tak til det.?


10. maj 2021
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/hvis-vi-spiser-efter-kostraadene-kan-40-procent-landbrugsjord-sloejfes
   Hvis vi spiser efter kostrådene, kan 40 procent landbrugsjord sløjfes
   Et af de største potentialer for at reducere landbrugets klimaaftryk er en grønnere kost, siger ekspert.
   --
   En dansker spiser i gennemsnit et kilo kød om ugen.
   Men blev det skåret ned til 350 gram, som det anbefales i de nye kostråd, ville det frigive en masse landbrugsjord. Faktisk kunne man reducere antallet af dyrkede marker med knap 40 procent, der hvor maden produceres. Altså delvist i Danmark og de lande, vi importerer foder og fødevarer fra.


Men hvordan gør man det bedst i praksis.?  scratch

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Tors 19 Maj 2022, 23:30

Men kød er ikke bare kød.
Når det handler om at mætte mange mennesker med kød, og der kun er små landbrugsarealer til rådighed, så bør man vælge nøjsomme arter, som f.eks. kylling.

Det passer nok meget godt med, at de mest nøjsomme også er de mest klimavenlige. og faktisk beregnes det endnu mere kompliceret alt efter hvilket stykke kød på dyret, der vejes:

https://spisbedre.dk/artikler/fodevarers-klimaaftryk
Fødevarers klimaaftryk
Vidste du, at hakket oksekød udleder 8 gange så meget CO2 som hakket kyllingekød?
Her kan du få det fulde overblik over fødevarers klimaatryk.

Vælg kylling.!

Eller hvad med hønsekødssuppe.?
Det har jeg ikke fået i to dage, så jeg må hellere lave det i morgen, før jeg får abstinenser. Wink

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Admin Fre 20 Maj 2022, 10:01

Jakob skrev:Men kød er ikke bare kød.
Når det handler om at mætte mange mennesker med kød, og der kun er små landbrugsarealer til rådighed, så bør man vælge nøjsomme arter, som f.eks. kylling.

Det passer nok meget godt med, at de mest nøjsomme også er de mest klimavenlige. og faktisk beregnes det endnu mere kompliceret alt efter hvilket stykke kød på dyret, der vejes:

https://spisbedre.dk/artikler/fodevarers-klimaaftryk
Fødevarers klimaaftryk
Vidste du, at hakket oksekød udleder 8 gange så meget CO2 som hakket kyllingekød?
Her kan du få det fulde overblik over fødevarers klimaatryk.

Vælg kylling.!

Eller hvad med hønsekødssuppe.?
Det har jeg ikke fået i to dage, så jeg må hellere lave det i morgen, før jeg får abstinenser. Wink

Jeg spiser tit kylling! Very Happy

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Fre 20 Maj 2022, 22:23

Tiden løb fra mig i dag, og jeg har hverken øl eller banan på lager.
Så det blev rugbrød med lun leverpostej ligesom i går.
Dog varierede jeg den i dag til en fredags luksus ved at putte lidt marmelade ovenpå.
Og så måtte jeg nøjes med vand til, fordi mælken ikke er tøet op endnu.
Men i morgen er strømmen billig, og så skal der koges hønsekødssuppe.! cheers

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Lør 21 Maj 2022, 08:12

Jakob skrev:Men kød er ikke bare kød.
Når det handler om at mætte mange mennesker med kød, og der kun er små landbrugsarealer til rådighed, så bør man vælge nøjsomme arter, som f.eks. kylling.

Det passer nok meget godt med, at de mest nøjsomme også er de mest klimavenlige. og faktisk beregnes det endnu mere kompliceret alt efter hvilket stykke kød på dyret, der vejes:

https://spisbedre.dk/artikler/fodevarers-klimaaftryk
Fødevarers klimaaftryk
Vidste du, at hakket oksekød udleder 8 gange så meget CO2 som hakket kyllingekød?
Her kan du få det fulde overblik over fødevarers klimaatryk.

Vælg kylling.!

Eller hvad med hønsekødssuppe.?
Det har jeg ikke fået i to dage, så jeg må hellere lave det i morgen, før jeg får abstinenser. Wink

Som musen sagde til elefanten da de gik over broen: Nååååer  hvor vi gonger.
Jeg er ikke sikke på at leverpostej i så store mængder følger kostrådet.
Jeg har svært ved at klare så selvhøjtlige moralske vogtere.

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Gæst Lør 21 Maj 2022, 08:32

Hvem fanden fryser mælk?

Men jeg elsker også leverpostej, og spiser det når jeg ikke gider lave aftensmad - til 1 kop kaffe. Prøv den med Bacon.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Lør 21 Maj 2022, 08:50

ak31 skrev:
Jakob skrev:Men kød er ikke bare kød.
Når det handler om at mætte mange mennesker med kød, og der kun er små landbrugsarealer til rådighed, så bør man vælge nøjsomme arter, som f.eks. kylling.

Det passer nok meget godt med, at de mest nøjsomme også er de mest klimavenlige. og faktisk beregnes det endnu mere kompliceret alt efter hvilket stykke kød på dyret, der vejes:

https://spisbedre.dk/artikler/fodevarers-klimaaftryk
Fødevarers klimaaftryk
Vidste du, at hakket oksekød udleder 8 gange så meget CO2 som hakket kyllingekød?
Her kan du få det fulde overblik over fødevarers klimaatryk.

Vælg kylling.!

Eller hvad med hønsekødssuppe.?
Det har jeg ikke fået i to dage, så jeg må hellere lave det i morgen, før jeg får abstinenser. Wink

Som musen sagde til elefanten da de gik over broen: Nååååer  hvor vi gonger.
Jeg er ikke sikke på at leverpostej i så store mængder følger kostrådet.
Jeg har svært ved at klare så selvhøjtlige moralske vogtere.

Du citerede vist et forkert indlæg, men hvordan kan du vide, at jeg puttede for meget leverpostej på.?
Jeg føler, at det er dig, der vogter over mig.!

Men det er i øvrigt rigtigt og værd at tænke på, at det er nemmere at spare på leverpostejen, når den er kold.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Lør 21 Maj 2022, 08:56

Polysl skrev:Hvem fanden fryser mælk?

Men jeg elsker også leverpostej, og spiser det når jeg ikke gider lave aftensmad - til 1 kop kaffe. Prøv den med Bacon.

Jeg fryser mælken, så holdbarheden forlænges, og jeg ikke behøver at handle så ofte.

Efter min smag er bacon på leverpostej synd for begge dele.
Så hellere rå hvidløg, hvis der skal være fest.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Lør 21 Maj 2022, 09:59

Jakob skrev:
ak31 skrev:
Jakob skrev:

Det passer nok meget godt med, at de mest nøjsomme også er de mest klimavenlige. og faktisk beregnes det endnu mere kompliceret alt efter hvilket stykke kød på dyret, der vejes:

https://spisbedre.dk/artikler/fodevarers-klimaaftryk
Fødevarers klimaaftryk
[b]
Vælg kylling.!

Eller hvad med hønsekødssuppe.?
Det har jeg ikke fået i to dage, så jeg må hellere lave det i morgen, før jeg får abstinenser. Wink

Som musen sagde til elefanten da de gik over broen: Nååååer  hvor vi gonger.
Jeg er ikke sikke på at leverpostej i så store mængder følger kostrådet.
Jeg har svært ved at klare så selvhøjtlige moralske vogtere.

Du citerede vist et forkert indlæg, men hvordan kan du vide, at jeg puttede for meget leverpostej på.?
Jeg føler, at det er dig, der vogter over mig.!

Men det er i øvrigt rigtigt og værd at tænke på, at det er nemmere at spare på leverpostejen, når den er kold.

Nej, det er skam dig der er moralens vogter, og du lever som en eneboer til dagligt.
At du sparere penge, ved at leve på en lidt kedelig måde, må være op til dig selv. Men andre der vil have varmt mad til aften hver dag, skal du ikke bestemme at det skal være kyyyyyyyyyyyyyyyllllllling hver dag.
I går fik jeg hjemmelaver  kartoffelsuppe fra fryseren og i dag vil jeg have en god rød bøf med rødvin til. Mandag skal jeg nok have øllebrød, da der er nok i fryseren til det.
Du vil også gerne forbyde folk at køre bil om søndagen og ku 70 km i timen, og du har ikke selv bil.
Sidst vi havde bilfrie søndage var tiden også en anden. Mon ikke de fleste mennesker afstemmer deres forbrug efter hvor mange penge de har til rådighed.
Jeg mener at besparelser skal fermkomme af frivilligheden, og der er også sket meget på de sidste 5-6 år

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Admin Lør 21 Maj 2022, 10:55

Polysl skrev:Hvem fanden fryser mælk?

Men jeg elsker også leverpostej, og spiser det når jeg ikke gider lave aftensmad - til 1 kop kaffe. Prøv den med Bacon.

Jeg synes bare ikke at netop leverpostej holde ret længe?

Før i tiden var jeg glad for leverpostej, men leverpostej skal opbevares i køleskab i den originale emballage med en plastpose om!

Den kan holde sig i ca. 4 dage i køleskabet efter åbning!

Hvis det smager muggent, skal man smide det ud!

Hvis det stadig smager fint, kan man spise det!

Men hvis der er synlig mug, skal det ud!

Hjemmelavet leverpostej derimod, som ikke indeholder konserveringsmidler vil jeg sige 2 dage, så er det slut!

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Gæst Lør 21 Maj 2022, 12:14

...


Sidst rettet af Polysl Søn 22 Maj 2022, 12:23, rettet 1 gang

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Lør 21 Maj 2022, 15:31

ak31 skrev:
Nej, det er skam dig der er moralens vogter, og du lever som en eneboer til dagligt.
At du sparere penge, ved at leve på en lidt kedelig måde, må være op til dig selv. Men andre der vil have varmt mad til aften hver dag, skal du ikke bestemme at det skal være kyyyyyyyyyyyyyyyllllllling hver dag.
I går fik jeg hjemmelaver  kartoffelsuppe fra fryseren og i dag vil jeg have en god rød bøf med rødvin til. Mandag skal jeg nok have øllebrød, da der er nok i fryseren til det.
Du vil også gerne forbyde folk at køre bil om søndagen og ku 70 km i timen, og du har ikke selv bil.
Sidst vi havde bilfrie søndage var tiden også en anden. Mon ikke de fleste mennesker afstemmer deres forbrug efter hvor mange penge de har til rådighed.
Jeg mener at besparelser skal fermkomme af frivilligheden, og der er også sket meget på de sidste 5-6 år[/b]



Jeg ved ikke, om jeg skal tro, at nogen har tisset på din sukkermad, eller om du bare er så misundelig på mine fornuftige, billige og lækre retter, at det grænser til det fornærmede. Wink

Jeg roder aldrig bilkørsel sammen med kylling.
Men ja, jeg mener, at vi skal gøre mere for at afslutte krigen i Ukraine og afbøde dens følger.
Det kunne f.eks. gøres ved at lægge større afgift på kød. Eller helt frivilligt med gensidig støtte som her.
Som det fremgår spiser jeg heller ikke kylling hver dag.
Og i øvrigt er din kartoffelsuppe da meget mere fornuftig end min hønsekødssuppe.
Så hvem er det lige, der giver hvem en moralsk mavepuster.?!
Og så lige oveni, at du afslørede, at jeg puttede for meget leverpostej på.  Embarassed

Det er vist nærmere høg over høg, og det er udmærket, hvis det også snart bliver min tur..



Men nu har jeg brygget hønsekødssuppe på ca. 15 min.:


1 glas vand i bunden af gryden og skru helt op for pladen.
1 pose frosne suppeurter tilsættes og 1 hønse suppeterning tilsættes, og det hele bringes i kog i et par minutter.
1 pose coop frossen hønsekødssuppe tilsættes og det hele bringes i kog.
Frosne kød- og melboller tilsættes efter behov og kort efter slukkes der for pladen.



Når jeg har spist, så lynafkøler jeg gryden og sætter den i køleskab, hvor suppen bliver lagret til noget endnu bedre dagen efter.

På den måde har jeg på 15 min. sikret mig nem varm mad til mindst en uge. Smile

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Gæst Lør 21 Maj 2022, 15:39

...


Sidst rettet af Polysl Søn 22 Maj 2022, 12:23, rettet 1 gang

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Admin Lør 21 Maj 2022, 15:44

Polysl skrev:Admin

Sikke en gang vrøvl - leverpostej har en udløbsdato som jeg oplever det i et måned hvis den har været åbnet. Det vigtige er at finde den nederste som har en længere udløbs dato. Men 4 dage i køleskab så at smide den ud??? Spørgsmålet er også hvad temperatur du har på køl. Min er høj - æg har jeg haft i mere end 6 mdr og stadig kan de bruges.

Men hvis man hælder en masse ind på køl så falder temperatuen - så skal den skrues op. Der er heller ingen med deres sunde forstand sætte en varm gryderet ind i et køleskab. Så skal jeg love dig at dine madvarer bliver fordærvet.

Det ser ud til at du har ret! Very Happy

https://www.dr.dk/levnu/mad/butikker-maa-saelge-gammel-leverpostej

Jeg synes bare ikke at det smager ret godt efter f.eks. en uge i køleskab!

Jeg har ca. plus 5 grader i køleskab!

Måske skulle jeg sætte det længere ned?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Gæst Lør 21 Maj 2022, 16:01

...


Sidst rettet af Polysl Søn 22 Maj 2022, 12:22, rettet 1 gang

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Lør 21 Maj 2022, 17:12

Jakob skrev:
ak31 skrev:
Nej, det er skam dig der er moralens vogter, og du lever som en eneboer til dagligt.
At du sparere penge, ved at leve på en lidt kedelig måde, må være op til dig selv. Men andre der vil have varmt mad til aften hver dag, skal du ikke bestemme at det skal være kyyyyyyyyyyyyyyyllllllling hver dag.
I går fik jeg hjemmelaver  kartoffelsuppe fra fryseren og i dag vil jeg have en god rød bøf med rødvin til. Mandag skal jeg nok have øllebrød, da der er nok i fryseren til det.
Du vil også gerne forbyde folk at køre bil om søndagen og kun



70 km i timen, og du har ikke selv bil.
Sidst vi havde bilfrie søndage var tiden også en anden. Mon ikke de fleste mennesker afstemmer deres forbrug efter hvor mange penge de har til rådighed.
Jeg mener at besparelser skal fermkomme af frivilligheden, og der er også sket meget på de sidste 5-6 år[/b]



Jeg ved ikke, om jeg skal tro, at nogen har tisset på din sukkermad, eller om du bare er så misundelig på mine fornuftige, billige og lækre retter, at det grænser til det fornærmede. Wink

Jeg roder aldrig bilkørsel sammen med kylling.
Men ja, jeg mener, at vi skal gøre mere for at afslutte krigen i Ukraine og afbøde dens følger.
Det kunne f.eks. gøres ved at lægge større afgift på kød. Eller helt frivilligt med gensidig støtte som her.

Som det fremgår spiser jeg heller ikke kylling hver dag.
Og i øvrigt er din kartoffelsuppe da meget mere fornuftig end min hønsekødssuppe.
Så hvem er det lige, der giver hvem en moralsk mavepuster.?!
Og så lige oveni, at du afslørede, at jeg puttede for meget leverpostej på.  Embarassed

Det er vist nærmere høg over høg, og det er udmærket, hvis det også snart bliver min tur..
Men nu har jeg brygget hønsekødssuppe på ca. 15 min.:
1 glas vand i bunden af gryden og skru helt op for pladen.
1 pose frosne suppeurter tilsættes og 1 hønse suppeterning tilsættes, og det hele bringes i kog i et par minutter.
1 pose coop frossen hønsekødssuppe tilsættes og det hele bringes i kog.
Frosne kød- og melboller tilsættes efter behov og kort efter slukkes der for pladen.


Når jeg har spist, så lynafkøler jeg gryden og sætter den i køleskab, hvor suppen bliver lagret til noget endnu bedre dagen efter.

På den måde har jeg på 15 min. sikret mig nem varm mad til mindst en uge. Smile

Indlæg by Jakob Yesterday at 22:23

Tiden løb fra mig i dag, og jeg har hverken øl eller banan på lager.
Så det blev rugbrød med lun leverpostej ligesom i går.
Dog varierede jeg den i dag til en fredags luksus ved at putte lidt marmelade ovenpå.


To dage i træk med leverpostej til aftensmad er absolut ikke noget at være misundeligt på og ej heller din lækre hønsekød suppe. Razz
Jeg vidste heller ikke, at man kunne stoppe krigen i Ukraine, med større kødafgifter. Nu tror jeg at det er dig der roder kød og krig sammen.
At du vil leve billigt på en sten, skal ikke forhindre mig i at have et behageligt liv med mad, vin og en bil.
Så du må holde din moral præ ding for dig selv.

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Lør 21 Maj 2022, 17:44

ak31 skrev:
Jeg vidste heller ikke, at man kunne stoppe krigen i Ukraine, med større kødafgifter. Nu tror jeg at det er dig der roder kød og krig sammen.

NU er det vist på tide, at du læser trådens oplæg igen:
https://dinedebatter.danskforum.net/t4800-lytter-du-til-kostradene#20660

Krigen i Ukraine skaber sult i verden, og jeg kan ikke se, at der noget galt med, at jeg søger hjælp til at følge de kostråd, som både er sunde og som kan modvirke sult.

Frem for at vifte med en klam rød bøf, så skulle du hellere fortælle om kartoffelsuppeopskriften. Smile

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Lør 21 Maj 2022, 19:13

Admin skrev:
Polysl skrev:Admin

Sikke en gang vrøvl - leverpostej har en udløbsdato som jeg oplever det i et måned hvis den har været åbnet. Det vigtige er at finde den nederste som har en længere udløbs dato. Men 4 dage i køleskab så at smide den ud??? Spørgsmålet er også hvad temperatur du har på køl. Min er høj - æg har jeg haft i mere end 6 mdr og stadig kan de bruges.

Men hvis man hælder en masse ind på køl så falder temperatuen - så skal den skrues op. Der er heller ingen med deres sunde forstand sætte en varm gryderet ind i et køleskab. Så skal jeg love dig at dine madvarer bliver fordærvet.

Det ser ud til at du har ret! Very Happy

https://www.dr.dk/levnu/mad/butikker-maa-saelge-gammel-leverpostej

Jeg synes bare ikke at det smager ret godt efter f.eks. en uge i køleskab!

Jeg har ca. plus 5 grader i køleskab!

Måske skulle jeg sætte det længere ned?

Ja, du kan nok godt sætte det lidt ned.

Min leverpostej er fra aldi og hedder delicato.
Den er billig og holder sig godt.
Jeg plejer dog at skære den i mindre stykker, som jeg pakker enkeltvis ind i plastfolie og lægger i fryseren.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Søn 22 Maj 2022, 08:06

Frem for at vifte med en klam rød bøf, så skulle du hellere fortælle om kartoffelsuppeopskriften. Smile [/quote]

Den gode røde bøf blev serveret med saltbagte økologske nye kartofler fra Egypten sammen med grillede asparges. Rødvinen var en Vintage selection Spier 1692. Desserten var en lille æblekage med et glas portvin til. En sådan middag vil altid slå din kyllingesuppe.
Jeg nyder hver dag et godt måltid mad. Mandag stå den på øllebrød kogt på maltøl

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Søn 22 Maj 2022, 09:36

ak31 skrev:Frem for at vifte med en klam rød bøf, så skulle du hellere fortælle om kartoffelsuppeopskriften. Smile

Den gode røde bøf blev serveret med saltbagte økologske nye kartofler fra Egypten sammen med grillede asparges. Rødvinen var en Vintage selection Spier 1692. Desserten var en lille æblekage med et glas portvin til. En sådan middag vil altid slå din kyllingesuppe.

Om bøffen vinder på smagen må være en smagssag.
På alle andre områder ligner det til sammenligning et tabermåltid for mig.
Prisen er højere, sundheden mindre, klimavenligheden mindre og tilberedelsestiden er betydeligt længere.

Er det ikke også et udtryk for en moraliserende opførsel, hvis man skriver om rødt kød, når der er blevet spurgt om kartoffelsuppe.?

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Søn 22 Maj 2022, 10:38

Jakob skrev:
ak31 skrev:Frem for at vifte med en klam rød bøf, så skulle du hellere fortælle om kartoffelsuppeopskriften. Smile

Den gode røde bøf blev serveret med saltbagte økologske nye kartofler fra Egypten sammen med grillede asparges. Rødvinen var en Vintage selection Spier 1692. Desserten var en lille æblekage med et glas portvin til. En sådan middag vil altid slå din kyllingesuppe.

Om bøffen vinder på smagen må være en smagssag.
På alle andre områder ligner det til sammenligning et tabermåltid for mig.
Prisen er højere, sundheden mindre, klimavenligheden mindre og tilberedelsestiden er betydeligt længere.

Er det ikke også et udtryk for en moraliserende opførsel, hvis man skriver om rødt kød, når der er blevet spurgt om kartoffelsuppe.?

Opskriften på en lækker kartoffelsuppe, har jeg givet for nogen tid siden. Det et slet ikke aktuel for dig, da den skal laves fra bundet og koge mindst 45 minutter. Du ville slet ikke nænne at have dit komfur tændt så længe.
Jeg spiser fisk og kylling en gang om ugen resten af ugen er det forskelligt kød.
Godt for dig, at du ikke er bosat i Grønland der er alt maden importeret med fly eller skib. Det er ikke et lige for en klimatosse.
Hvornår blev du frelst??


Sidst rettet af ak31 Man 23 Maj 2022, 01:03, rettet 1 gang

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Søn 22 Maj 2022, 19:17

ak31 skrev:
Godt for dig, at du ikke er bosat i Grønland der er alt maden importeret med fly eller skib. Det er ikke et lig for en klimatosse.
Hvornår blev du frelst??

Nej, importerede lig til Grønland, det lyder ikke som en lækker menu.
De fleste friske grøntsager i Danmark er vel også udenlandske endda i dybfrost.?

Jeg blev helt klart frelst, da jeg lærte opskriften "øl og banan".

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Man 23 Maj 2022, 01:06

Jakob skrev:
ak31 skrev:
Godt for dig, at du ikke er bosat i Grønland der er alt maden importeret med fly eller skib. Det er ikke et lig for en klimatosse.
Hvornår blev du frelst??

Nej, importerede lige til Grønland, det lyder ikke som en lækker menu.
De fleste friske grøntsager i Danmark er vel også udenlandske endda i dybfrost.?

Jeg blev helt klart frelst, da jeg lærte opskriften "øl og banan".

Fint at du lige kunne finde en slå fejl.


Sidst rettet af ak31 Man 23 Maj 2022, 07:32, rettet 1 gang

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Gæst Man 23 Maj 2022, 02:05

Men alligevel morsom med at importerer lig til Grønland, selvom det var en slåfejl. Ingen her skriver perfekt dansk, som sådan er det ligegyldigt. Man skal nok forstå, hvad der skrives.

Det som straks er værre er hos EB - med enorme skrivefejl, stavefejl, sætningsfejl. Her kunne man da forvente en vis kvalitet, da de er journalister, og burde kunne nærlæse sine indlæg inden de sættes ind.


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Man 23 Maj 2022, 08:07

Jakob skrev:
ak31 skrev:
Godt for dig, at du ikke er bosat i Grønland der er alt maden importeret med fly eller skib. Det er ikke et lige for en klimatosse.
Hvornår blev du frelst??

Nej, importerede lig til Grønland, det lyder ikke som en lækker menu.
De fleste friske grøntsager i Danmark er vel også udenlandske endda i dybfrost.?

Jeg blev helt klart frelst, da jeg (lærte) opskriften "øl og banan".

Der har så ikke være et opskrift med øl og bananer.
Jeg kan ikke debattere med en, der fremkommer med usandheder for at fremstå bedre i en debat

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Man 23 Maj 2022, 08:31

ak31 skrev:
Jakob skrev:
ak31 skrev:
Godt for dig, at du ikke er bosat i Grønland der er alt maden importeret med fly eller skib. Det er ikke et lig for en klimatosse.
Hvornår blev du frelst??

Nej, importerede lige til Grønland, det lyder ikke som en lækker menu.
De fleste friske grøntsager i Danmark er vel også udenlandske endda i dybfrost.?

Jeg blev helt klart frelst, da jeg lærte opskriften "øl og banan".

Fint at du lige kunne finde en slå fejl.

Det er mindre fint, at du retter i min tekst.

Betegnelsen "klimatosse" vil jeg også gerne have mig frabedt.

Måske skulle du hellere give mig et link til din kartoffelsuppe i stedet for at optræde som en småfornærmet trikinerød bøf. Smile

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Man 23 Maj 2022, 08:50

Jakob skrev:
ak31 skrev:
Jakob skrev:
ak31 skrev:
Godt for dig, at du ikke er bosat i Grønland der er alt maden importeret med fly eller skib. Det er ikke et lig for en klimatosse.
Hvornår blev du frelst??

Nej, importerede lige til Grønland, det lyder ikke som en lækker menu.
De fleste friske grøntsager i Danmark er vel også udenlandske endda i dybfrost.?

Jeg blev helt klart frelst, da jeg lærte opskriften "øl og banan".

Fint at du lige kunne finde en slå fejl.

Det er mindre fint, at du retter i min tekst.

Betegnelsen "klimatosse" vil jeg også gerne have mig frabedt.

Måske skulle du hellere give mig et link til din kartoffelsuppe i stedet for at optræde som en småfornærmet trikinerød bøf. Smile

Som jeg har skrevet før, skal den koge i mindst 45 minutter. Det er mere end du vil ofre af el på en god middag. Smile

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Man 23 Maj 2022, 11:05

Sørgelig og forstokket må nok være de rette ord at bruge om højrefløjen, hvis den er imod, at man afhjælper sult i verden, fordi det også hjælper klimaet, og de er jo imod, at man hjælper klimaet... Exclamation




ak31 skrev:
Som jeg har skrevet før, skal den koge i mindst 45 minutter. Det er mere end du vil ofre af el på en god middag. Smile

Det ved du intet om. Der findes tidspunkter, hvor strømmen er både klimavenlig og gratis eller næsten gratis. Men hvis kogetiden er det eneste, der giver din kartoffelsuppe smag, så behøver jeg såmænd heller ikke mere indsigt.

Jeg tænker, at jeg måske engang på en optimistisk dag vil prøve at eksperimentere med fortyndet kartoffelmos som grundsubstans. Det kan nok brygges på ca. 10 minutter.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af ak31 Man 23 Maj 2022, 13:23

Jakob skrev:Sørgelig og forstokket må nok være de rette ord at bruge om højrefløjen, hvis den er imod, at man afhjælper sult i verden, fordi det også hjælper klimaet, og de er jo imod, at man hjælper klimaet... Exclamation




ak31 skrev:
Som jeg har skrevet før, skal den koge i mindst 45 minutter. Det er mere end du vil ofre af el på en god middag. Smile

Det ved du intet om. Der findes tidspunkter, hvor strømmen er både klimavenlig og gratis eller næsten gratis. Men hvis kogetiden er det eneste, der giver din kartoffelsuppe smag, så behøver jeg såmænd heller ikke mere indsigt.

Jeg tænker, at jeg måske engang på en optimistisk dag vil prøve at eksperimentere med fortyndet kartoffelmos som grundsubstans. Det kan nok brygges på ca. 10 minutter.


I guder, du ved da ikke hvad lækker mad det er. Kartoffelmos som suppe, det er da hærværk.
Det er de forskellige ingredienser der giver smagen sammen med kogetiden. Hvis du går tilbage, vil du kunne se hvad jeg skrev om suppen. Du kunne da også prøve google.

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1565
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Jakob Man 23 Maj 2022, 17:39

Et stykke rugbrød med smør og jordbærmarmelade. Lytter du til kostrådene.? 1f353
Og et stykke mere med pålægchokolade.
To rundenommer må være indenfor kostrådene, og engang imellem måske det bedste, der findes. sunny

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Gæst Man 23 Maj 2022, 17:55

Uha - hader chokolade på mit rugbrød, marmelade er fint, samt en frisk købt stinkende ost fra Jyde med nybagt rugbrød som stadig er lunt fra vognen på vores marked - Onsdag og Lørdag.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lytter du til kostrådene.? Empty Sv: Lytter du til kostrådene.?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum