FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Sloppy Joe!
Dag & Nat EmptyIdag kl. 20:25 af Jojo

» Lidt fra Ukraines historie
Dag & Nat EmptyIdag kl. 19:54 af Jojo

» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
Dag & Nat EmptyIdag kl. 17:36 af Jojo

» Første muslimske borgmester.
Dag & Nat EmptyIdag kl. 17:30 af Jojo

» It svindel på Nettet?
Dag & Nat EmptyIdag kl. 17:16 af Jojo

» Spis rugbrød
Dag & Nat EmptyIdag kl. 17:08 af Jojo

» Taylor Swift?
Dag & Nat EmptyIdag kl. 15:46 af Gæst

» Maj kulde gør laderne fulde?
Dag & Nat EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
Dag & Nat EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen


Dag & Nat

Go down

Dag & Nat Empty Dag & Nat

Indlæg af Ingrid Slott Man 30 Maj 2022, 11:56

Efter at have set et afsnit af serien "Dag og nat" i TV i aftes sidder jeg tilbage med en stille undren. Er det virkelig, hvad vi byder vore kommende mødre og deres nyfødte børn i det højt besungne danske velfærdssamfund. Faktisk ret skræmmende.
Når jeg tænker tilbage på mine to fødsler, så var det en helt anderledes tryg oplevelse begge gange, selv om det var på to forskellige sygehuse. Jeg havde den samme jordemoder fra start til fødsel. Man blev indlagt i god tid på fødeafdelingen. Fødslen foregik som fødsler nu engang foregår, men behandlingen fra personalet var enestående. De var ikke fortravlede, som man så i filmen. De vandrede ikke ud og ind af fødestuen men blev der, til det hele var overstået. Efter fødslen lå man på sygehuset i min. en uge, hvor kompetente personer sørgede for, at amningen gik ordentlig i gang, at den lille trivedes og at moderen vidste, hvordan den lille ny skulle håndteres.
Alt dette skete tilbage i tresserne, hvor Danmark bestemt ikke var så rigt, som det er i dag. Hvad gør vi galt? Måske er grunden noget, som ikke blev vist i filmen. Man så ikke nogen sidde ved en computer. Det er der mange af nutidens fødende, der oplever. Personalet bruger mere tid på dokumentation og bureaukrati end på kerneopgaven.

Ingrid Slott

Antal indlæg : 310
Join date : 29/11/18
Geografisk sted : Amager

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Dag & Nat Empty Sv: Dag & Nat

Indlæg af Gæst Man 30 Maj 2022, 23:19

Ingrid Slott skrev:Efter at have set et afsnit af serien "Dag og nat" i TV i aftes sidder jeg tilbage med en stille undren.  Er det virkelig, hvad vi byder vore kommende mødre og deres nyfødte børn i det højt besungne danske velfærdssamfund. Faktisk ret skræmmende.
Når jeg tænker tilbage på mine to fødsler, så var det en helt anderledes tryg oplevelse begge gange, selv om det var på to forskellige sygehuse.  Jeg havde den samme jordemoder fra start til fødsel.  Man blev indlagt i god tid på fødeafdelingen.  Fødslen foregik som fødsler nu engang foregår, men behandlingen fra personalet var enestående.  De var ikke fortravlede, som man så i filmen.  De vandrede ikke ud og ind af fødestuen men blev der, til det hele var overstået.  Efter fødslen lå man på sygehuset i min. en uge, hvor kompetente personer sørgede for, at amningen gik ordentlig i gang, at den lille trivedes og at moderen vidste, hvordan den lille ny skulle håndteres.
Alt dette skete tilbage i tresserne, hvor Danmark bestemt ikke var så rigt, som det er i dag.  Hvad gør vi galt?  Måske er grunden noget, som ikke blev vist i filmen.  Man så ikke nogen sidde ved en computer.  Det er der mange af nutidens fødende, der oplever.  Personalet bruger mere tid på dokumentation og bureaukrati end på kerneopgaven.

Helt enig Ingrid.
Vi fik også vore børn i 60 og 70èrne og forskellen er ganske rigtig som du skriver den endeløse dokumentation og kontrol.
Derudover har de neo liberale markedskræfter betydet at al drift indenfor både det private og det offentlige afhænger af bundlinjen i budgetregnskabet.
Det har betydet at det gamle system med planøkonomi der kunne rumme underskudsdrift og gode ansættelsesforhold er byttet ud med effektiviseringer, udliciteringer og deraf nedskæringer og usle arb.forhold Crying or Very sad

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum