FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg

Vis resultater som:

Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Supermarkedskæde til kunder: Vær forberedt på krig
PC problem? EmptyIdag kl. 11:04 af Unge Ulvdal

» Palæstina-anerkendelse træder i kraft!
PC problem? EmptyIdag kl. 10:27 af Jojo

» Snart kommer Windows 12!
PC problem? EmptyIdag kl. 10:24 af Radikal

» Eksisterer Janteloven stadigvæk
PC problem? EmptyIdag kl. 10:20 af Radikal

» Hvad er ulemper med EU
PC problem? EmptyIdag kl. 10:14 af Radikal

» SPACE 1999 - The Testament of Arkadia!
PC problem? EmptyIdag kl. 08:37 af Admin

» Svære opgaver!
PC problem? EmptyIdag kl. 08:15 af Admin

» Går Hamas efter mål i Europa nu?
PC problem? EmptyIgår kl. 16:51 af Jojo

» Vend ryggen til trolls
PC problem? EmptyIgår kl. 16:41 af Admin

PC problem?

5 deltagere

Go down

PC problem? Empty PC problem?

Indlæg af Admin Fre 12 Apr 2024, 09:55

Hvad skal jeg gøre når Support til Windows 10 ophører?

Support til Windows 10 ophører 14. oktober 2025 hedder det sig!

Herefter vil Microsoft ikke længere sende sikkerhedsopdateringer eller yde teknisk support til Windows 10!

Mine computere kan ikke bruge Windows 11, da de er langt mere end 4 år gamle!

Er jeg så nød til at købe helt nye computere, hvis jeg vil bruge Windows?

Admin

Antal indlæg : 9611
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

PC problem? Empty Sv: PC problem?

Indlæg af Radikal Lør 13 Apr 2024, 10:35

Admin skrev:Hvad skal jeg gøre når Support til Windows 10 ophører?

Herefter vil Microsoft ikke længere sende sikkerhedsopdateringer eller yde teknisk support til Windows 10!

Vi i De Radikale mener, at du nok må købe en ny computer som kan tage Windows 11 og 12. Der er selvfølgelig de der svære Linux systemer, men dem kan jeg ikke finde ud af. Min computer kan godt tage Windows 11 og 12. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1753

Indlæg af Jojo Lør 13 Apr 2024, 14:55

Radikal skrev:
Admin skrev:Hvad skal jeg gøre når Support til Windows 10 ophører?

Vi i De Radikale mener, at du nok må købe en ny computer som kan tage Windows 11 og 12. Der er selvfølgelig de der svære Linux systemer, men dem kan jeg ikke finde ud af. Min computer kan godt tage Windows 11 og 12. Shocked  Very Happy

Oversat til dansk:

Linux operasystemer er ganske gode til ældre computere, så der er ingen grund til at købe en ny PC. Smile
Jojo
Jojo

Antal indlæg : 302
Geografisk sted : Sønderjylland

Admin og Me synes godt om

Indlæg af Me Lør 13 Apr 2024, 15:40

Antal indlæg : 46

Admin synes godt om

Indlæg af Admin Lør 13 Apr 2024, 17:09

Problemet ligger nok mere i den svære installations måde, at få f.eks. Linux Mint dual med Windows 10!

Jeg har før haft Linux Mint på min sommerhus pc, det var som en fuld installation uden Windows 10 som jeg havde købt, men jeg gik over til Windows 10 igen!

For ikke at alt det jeg har lavet på Windows 10 går tabt, ville det være rart hvis man nemmere kunne installere Linux Mint dual med mit Windows 10!

Men det er vist lige så svært som det altid har været, at man ikke bare kan klikke på et link og så installere dem sammen!

Det er noget med at man først skal have et tomt USB stik, og så installere Mint på det, og så bagefter forsøge at få Mint dual med sin Windows 10 pc.!

Dette betyder så, at ens pc skal opdeles i et Windows 10 område og et område for Mint, og dette er ekstremt svært at finde ud af at gøre, så ikke det hele forsvinder på ens pc!

Jeg ved ikke om det her i 2024 er blevet nemmere at lave en dual installation Windows 10 sammen med Mint? Very Happy

Admin

Indlæg af Admin Man 15 Apr 2024, 11:06

Det er nok ikke blevet nemmere, så jeg ser tiden an!

Det hedder sig at Linux operasystemer er for it-nørder, så det er nok derfor at ikke flere skrifter fra Windows til Linux?

Admin

Indlæg af Radikal Man 15 Apr 2024, 15:36

Admin skrev:Det er nok ikke blevet nemmere, så jeg ser tiden an!

Det hedder sig at Linux operasystemer er for it-nørder, så det er nok derfor at ikke flere skrifter fra Windows til Linux?

Vi i De Radikale mener, køb du bare en ny computer i 2025, for der er sgu da ingen som kan finde ud af det Linux.Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1753

Indlæg af Me Man 15 Apr 2024, 15:42

for der er sgu da ingen som kan finde ud af det Linux

Hvorfor har det så 90% af styresystem på verdensmarkedet?? Smile Smile Smile

Indlæg af Admin Man 15 Apr 2024, 17:15

Me skrev:
for der er sgu da ingen som kan finde ud af det Linux

Hvorfor har det så 90% af styresystem på verdensmarkedet?? Smile Smile Smile

Me er det ikke nærmest virksomheder og eksperter i Linux som bruger det - det tror jeg! Very Happy

For en almindelig privat pc bruger, er nedennævnte link nok fuldstændigt volapyk:

https://linuxforum.dk/saadan-koerer-du-linux-paa-din-pc-eller-mac-en-komplet-guide/

Nok 9 ud af 10 almindelige pc brugere vælge at bruge det nemme Windows system!

De køber eller har købt en pc med Windows og så køre det med det samme. Har de hørt om Linux, så glemmer de alt om det!

Men Linux er et godt styresystem, og som er svært at hacke, for ikke at sige, at det ikke kan hackes af hackere på nettet!

Det er bare pokkers, at det er så svært at installere på sin pc, og særlig sammen med Windows! Very Happy

Admin

Indlæg af Me Man 15 Apr 2024, 19:17

Me er det ikke nærmest virksomheder og eksperter i Linux som bruger det - det tror jeg!

Man behøver ikke at være en ekspert for at bruge en android telefon. Smile

Indlæg af Admin Tirs 16 Apr 2024, 08:26

Me skrev:
Me er det ikke nærmest virksomheder og eksperter i Linux som bruger det - det tror jeg!

Man behøver ikke at være en ekspert for at bruge en android telefon. Smile

Ha-ha, ja det er rigtigt! Very Happy

Fra Google:

"Sailfish OS bygger på en stabil og sikker Linux kerne, der giver en 100% privatliv på din mobiltelefon. En nem og brugervenlig platform der giver en fuld kontrol over din egen mobiltelefon. Sailfish OS administreres og udvikles af det finske firma Jolla Ltd."

https://www.computerworld.dk/art/267336/goer-din-android-mobil-til-en-linux-pc

https://www.makeuseof.com/tag/linux-smartphone-operating-systems/

https://simonjustesen.dk/2023/12/09/befri-din-mobil-openandroidinstaller

Admin

Me synes godt om

Indlæg af welupe Søn 21 Apr 2024, 10:25

Jeg lagde en Linux Mint ind ved siden af windows 11 på min nye bærbar for en måneds tid siden.  

Der er man nødt til at formindske C-drevet(hvorpå windows 10/11 ligger), før man kan oprette et nyt drev, som Linux kan ligge på.  For computeren er ”født” med, at drevet fylder hele harddisken…  
Derefter måtte jeg så genoprette adgangen til min windows, med en meget lang kodenøgle, som jeg selvf har skrevet ned.  (nok 55 tal)
Så nu er min 2 års garanti nok røget sig en tur he he…

Men, så har man tilgengæld fået sig en Linux med masser af gratis programmer(f.eks. skriveprogram) – mens min nye windows kun indeholder prøve-versioner og legetøj…  

Det var et projekt der tog tid, men jeg har prøvet de meste af det før…  Smile

welupe

Antal indlæg : 222

Admin synes godt om

Indlæg af Admin Søn 21 Apr 2024, 10:55

welupe skrev:Jeg lagde en Linux Mint ind ved siden af windows 11 på min nye bærbar for en måneds tid siden.  

Der er man nødt til at formindske C-drevet(hvorpå windows 10/11 ligger), før man kan oprette et nyt drev, som Linux kan ligge på.  For computeren er ”født” med, at drevet fylder hele harddisken…  
Derefter måtte jeg så genoprette adgangen til min windows, med en meget lang kodenøgle, som jeg selvf har skrevet ned.  (nok 55 tal)

Men, så har man tilgengæld fået sig en Linux med masser af gratis programmer(f.eks. skriveprogram) – mens min nye windows kun indeholder prøve-versioner og legetøj…  

Jeg har lagt en forklaring ind, hvis man kun har Windows 10 nu på sin pc!

Er computeren for gammel kan den ikke tage Windows 11 eller 12, og hvad så?

Linux Mint kan bruges til en WIN10 computer, enten med eller uden WIN10 dual på den!

Jeg ved ikke for nuværende, om et godt antivirus program kan bruges til det snart udgåede Windows 10, men jeg har installeret Avira på mine WIN10 computere som forsvar på nettet!

https://da.wizcase.com/download/avira-antivirus/

Om dette er sikkert nok til forsat at bruge Windows 10 efter 14. oktober 2025 ved jeg ikke endnu! Very Happy

Admin

Indlæg af welupe Søn 21 Apr 2024, 11:33

Admin skrev:
welupe skrev:Jeg lagde en Linux Mint ind ved siden af windows 11 på min nye bærbar for en måneds tid siden.  

Linux Mint kan bruges til en WIN10 computer, enten med eller uden WIN10 dual på den!

Jeg ved ikke for nuværende, om et godt antivirus program kan bruges til det snart udgåede Windows 10, men jeg har installeret Avira på mine WIN10 computere som forsvar på nettet!

Om dette er sikkert nok til forsat at bruge Windows 10 efter 14. oktober 2025 ved jeg ikke endnu! Very Happy

Ja, det er rigtigt at windows 11 er meget tungere end 10´eren…  Og det er 12 nok også..  

Jeg ville nok smide en linux ind på den maskine, hvor du i forvejen har windows 10.  Så de ligger side om side

Hvis du vil have en PC med windows 11, skal den ha en stærk CPU(f.eks. Ryzen 5 eller 7) IKKE Intel Celeron.  Og den skal helst have minimum 8 GB RAM.  

Og køber du den brugt(refurbished), renoveret tilstand, så vælg proshop.dk  

Nogle mener sågar at man kan bruge sin gamle computer, ved bare at gi den en ny harddisk… Det turde jeg så ikke forsøge, dengang min bærbare gik i stykker…  

Jeg har installeret AVG på min nye windows 11, da selv NordVPN foreslog dette…  Bruger dog ikke VPN – endnu i hvert fald, selvom jeg er røget på det trådløs.  For. kan man overhovedet styre det..?

welupe

Indlæg af welupe Søn 21 Apr 2024, 13:49

"Om dette er sikkert nok til forsat at bruge Windows 10 efter 14. oktober 2025 ved jeg ikke endnu! "

Nu er der jo mere end et års tid til oktober ´25. Men efter den tid tror jeg, jeg ville lade windows 10 være fortid. For et antivirus-program kan IKKE gøre det sikkert nok - alene.

welupe

Indlæg af Admin Søn 21 Apr 2024, 16:18

welupe skrev:
Admin skrev:

Ja, det er rigtigt at windows 11 er meget tungere end 10´eren…  Og det er 12 nok også..  

Jeg ville nok smide en linux ind på den maskine, hvor du i forvejen har windows 10.  Så de ligger side om side

Hvis du vil have en PC med windows 11, skal den ha en stærk CPU(f.eks. Ryzen 5 eller 7) IKKE Intel Celeron.  Og den skal helst have minimum 8 GB RAM.  

Og køber du den brugt(refurbished), renoveret tilstand, så vælg proshop.dk  

Nogle mener sågar at man kan bruge sin gamle computer, ved bare at gi den en ny harddisk… Det turde jeg så ikke forsøge, dengang min bærbare gik i stykker…  

Jeg har installeret AVG på min nye windows 11, da selv NordVPN foreslog dette…  Bruger dog ikke VPN – endnu i hvert fald, selvom jeg er røget på det trådløs.  For. kan man overhovedet styre det..?

Mine to computere, kan ikke tage hverken WIN11 eller 12, en hjemme og en i mit sommerhus!

Så ja det ender nok med at jeg smider Linux på begge pc!

Så dual WIN10 og Linux er nok den bedste løsning for mig, da der ikke er noget i vejen med mine pc, selv om de er blevet lidt gamle! Very Happy

Admin

Indlæg af Admin Søn 21 Apr 2024, 16:27

welupe skrev:"Om dette er sikkert nok til forsat at bruge Windows 10 efter 14. oktober 2025 ved jeg ikke endnu! "

Nu er der jo mere end et års tid til oktober ´25.  Men efter den tid tror jeg, jeg ville lade windows 10 være fortid.  For et antivirus-program kan IKKE gøre det sikkert nok - alene.

Ja, det er så det jeg ikke ved endnu, da mit sikkerhedsfirma Avira tjekker alt hele tiden, og sletter alt det grimme med det samme!

Jeg opdatere mine pc hver dag, og skanner dem hver dag inden jeg lukker af for dem!

Jeg bruger hurtig skan og også fuld skan jævnligt!

Hvor om alt er, så vil der uden tvivl blive skrevet meget om dette op til oktober 2025, på spørgsmålet hvad 70% Windows brugere på verdensplan skal gøre og ikke gøre! Very Happy

Admin

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum