FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg

Vis resultater som:

Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» EM i fodbold!
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIdag kl. 13:08 af 5D

» Er Danmark et velfærdssamfund?
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIdag kl. 13:03 af 5D

» Farvel til jer
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIdag kl. 12:56 af 5D

» Endnu et modbydeligt overfald på national politiker (Frankrig)
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIdag kl. 11:51 af Den sorte Skjorte

» Jojo
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIdag kl. 10:58 af Admin

» Staten mangler kompetente IT-folk
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIdag kl. 09:39 af Radikal

» Nogle tanker to uger efter "overfaldet" på statsministeren
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIgår kl. 20:22 af Kaffebarknægten

» GODT SOLHVERV
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIgår kl. 18:30 af Unge Ulvdal

» Den super inteligente
Eksisterer Janteloven stadigvæk EmptyIgår kl. 16:45 af Gæst

Eksisterer Janteloven stadigvæk

3 deltagere

Go down

Eksisterer Janteloven stadigvæk Empty Eksisterer Janteloven stadigvæk

Indlæg af Gæst Man 27 Maj 2024, 19:05

Som jeg har været udsat for efter en provokation fra højre fløjen spurgte jeg mig selv.
Kan det virkeligt være at Janteloven hvor man ikke må stikke næsen frem eksisterer

Jeg er stolt over mine bedrifter og jeg mente bestemt ikke at jeg praler.
Det var bare en provokation over at jeg tog en profil billede som tilhørte åbenbart en på højre fløjen.
Dette var bestemt ikke rigtigt og det kunne jeg bevise.

Så kom der gang i maskinrummet til højre.

Tør du stå ved dine bedrifter og er du stolt over det
Eller er man en pralerøv når man skriver at man har haft succes

Gæst
Gæst

Tilbage til toppen Go down

Eksisterer Janteloven stadigvæk Empty Sv: Eksisterer Janteloven stadigvæk

Indlæg af Kwai Tirs 28 Maj 2024, 07:27

Ja janteloven eksisterer, men spørgsmålet er, hvornår det er jantelov.
Så hvornår er det jantelov ?

Kwai

Antal indlæg : 1

Indlæg af Gæst Tirs 28 Maj 2024, 09:59

Kwai

Godt spørgsmål Kwai, jeg kunne ikke finde svaret så jeg måtte Google om Axel Sandemose hvorind han beskrev fænomenet, og det kunne jeg med de samme genkende.

Da jeg kom til Danmark for over 30 år siden kom jeg til at bo i en meget lille by langt fra stor byer, og jeg oplevede nogen dele af bylivet direkte ubehageligt og fandt så senere ud at der var Janteloven på spil.

Det havde vel også noget at gøre med at jeg dengang ikke kunne ret meget sprogligt
Men måtte ikke stikke næsen frem, lidt på samme måde som skete herinde i de sidste par dage.
Jeg løb ind i et meget lille samfund med stærke meninger for, altså det var min mening Very Happy Very Happy

Gæst
Gæst

Indlæg af Radikal Tirs 28 Maj 2024, 10:20

Jojo skrev:Kwai

Godt spørgsmål Kwai, jeg kunne ikke finde svaret så jeg måtte Google om Axel Sandemose hvorind han beskrev fænomenet, og det kunne jeg med de samme genkende.

Da jeg kom til Danmark for over 30 år siden kom jeg til at bo i en meget lille by langt fra stor byer, og jeg oplevede nogen dele af bylivet direkte ubehageligt og fandt så senere ud at der var Janteloven på spil.

Det havde vel også noget at gøre med at jeg dengang ikke kunne ret meget sprogligt
Men måtte ikke stikke næsen frem, lidt på samme måde som skete herinde i de sidste par dage.
Jeg løb ind i et meget lille samfund med stærke meninger for, altså det var min mening Very Happy Very Happy

Vi i De Radikale mener, at det er nemt at google hvad det er. Janteloven dækker på sin vis over en modvilje mod forskellighed og hylder forsigtigheden i at fremhæve sig selv. Jantelov er ikke en decideret lov, men snarere en slags åndelig lov, som har forplantet sig i danskernes bevidsthed. De 10 bud i janteloven lyder således: Du skal ikke tro, du er noget. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1831

Indlæg af Gæst Tirs 28 Maj 2024, 14:58

Radikal
Vi havde faktisk en rigtigt godt samtale i saunaen i dag i svømme stadium Danmark, hvor vi mødes to gange om ugen for at ordne verdens situationen.

Jeg bragte emnet Janteloven op og jeg blev faktisk overrasket over den viden der var om Skelmose og årstallet, men der er en del pensionerede lærere så de burde vide noget om Danmarks historien.

Det er da altid fint om at lære noget om landet man bor i

Gæst
Gæst

Indlæg af J Tirs 28 Maj 2024, 15:09

"Det er da altid fint om at lære noget om landet man bor i"

Hvor mange år har du da boet i landet? Hvis du har boet i mange år i Danmark, må du vide hvad janteloven siger. Laughing Very Happy

J
Gæst

Indlæg af Gæst Tirs 28 Maj 2024, 16:05

J
Hvor mange år har du da boet i landet? Hvis du har boet i mange år i Danmark, må du vide hvad janteloven siger.
Gæst
år,

Jeg har kendt til Janteloven i snart over 30 , men aldrig om historien, og jeg bekendt med buddet, mest fordi jeg på et tidspunkt blev kald en Janteknuser, men det er også noget man ikke må prale med Very Happy

Gæst
Gæst

Indlæg af 5D Ons 12 Jun 2024, 18:15

Ja, det gør den bestemt.

Men det med Janteloven er jo noget, der findes mange andre steder end i Danmark, selvom vi siger, at vi danskere skulle være specielt slemme på dét område.

Jeg debatterer af og til på udenlandske fora og synes også, at jeg ser tendenser til misundelse, jalousi og at-ville-hinanden-det-ondt i andre lande end i Danmark. Så jeg tror ikke på, at vi danskere nødvendigvis er så meget værre end andre nationaliteter og lande på dét punkt.

Bare se i sportens verden - der trives Janteloven da i mange lande. F.eks. er der i lande som Tyskland, Spanien og Italien stor misundelse over de store fodboldklubber, når de vinder. Bayern München, Real Madrid eller Juventus. Disse klubber oplever bestemt også Janteloven, som når de i Tyskland synger "Wir ziehen Bayern de Lederhosen aus, die Lederhosen aus, die Lederhosen aus (Vi hiver læderbukserne af Bayern) - eller når de i Italien synger "Chi non salta juventino é, é, chi non salta juventino é, é" (Den som ikke hopper er Juventus-fan). Det er også sange, der dybest set bunder i misundelse og jalousi. Så den slags ser man altså også i andre lande.

Dog er der nok noget om, at dersom Danmark og Norge er ret små lande, er der måske lidt lavere til loftet her ind i større lande. Men det handler nok lige så meget om, at alle stort set kender alle og at verden er mindre, så derfor er det sværere at skeje for meget ud, uden at nogle rynker på næsen. Man kan jo også skeje mere ud i København end man kan i Ringkøbing. Så det handler nok mere om byernes størrelse end om, at folk egentlig er så meget anderledes det ene sted fremfor det andet sted.

5D

Antal indlæg : 46

Radikal synes godt om

Indlæg af Gæst Tors 13 Jun 2024, 20:03

5D
Jeg debatterer af og til på udenlandske fora og synes også, at jeg ser tendenser til misundelse, jalousi og at-ville-hinanden-det-ondt i andre lande end i Danmark. Så jeg tror ikke på, at vi danskere nødvendigvis er så meget værre end andre nationaliteter og lande på dét punkt.

Helt enig, Janteloven er bestemt ikke et Dansk fænomen, de har bare navngivet jalousi, jeg er til gengæld også kendt med det modsatte hvor især USA opfordrer til at stå op vise hvem du er.
Det kan dog også blive for meget.

Jeg har dog altid elsket at udfordre skæbnen og blev kald en Janteknuser her på SDU, jeg vil dog ikke skrive hvorfor.

Gæst
Gæst

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum