FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Svære opgaver!
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptyIgår kl. 15:25 af Admin

» Flightplan - Datter forsvundet på fly!
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptyIgår kl. 15:12 af Admin

» 5. maj 1945!
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptyIgår kl. 10:44 af EmoJanice

» Biden: Islamkritik en psykisk sygdom!
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptyIgår kl. 06:31 af En Nordisk Broder

» Forloren and - med sovs, brunede kartofler og rødkål!
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptySøn 05 Maj 2024, 18:52 af ak31

» ClamAV antivirus til Linux?
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptySøn 05 Maj 2024, 16:14 af Admin

» Elsa Esnoult - Souviens-toi
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptySøn 05 Maj 2024, 09:35 af Admin

» Ad Astra - rumfilm!
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptySøn 05 Maj 2024, 09:20 af Admin

» Røde understregninger i Linux Mint?
1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? EmptyLør 04 Maj 2024, 15:20 af Admin


1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?

4 deltagere

Go down

1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? Empty 1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?

Indlæg af Røde Visioner Tors 25 Apr 2024, 14:13

Så nærmer vi os på ny den 1. Maj, arbejdernes internationale kampdag.

Jeg har alderen til at kunne huske 1970'ernes store manifestationer i Fælledparken - vel at mærke med kommunisternes arrangement som det mest besøgte (som det i øvrigt også var tilfældet i efterkrigstiden frem til omkring Ungarn-krisen.) Det var flot, hvad et parti, der trods alt ikke havde over 7 mandater i Folketinget i 70'erne kunne præstere.

Og nu? Tja, der er da nogle, som holder fast i de røde traditioner - med møder i København og måske Aarhus. Men unægtelig en svag afglans af gamle dages store møder med taler af f.eks. Knud Jespersen og Ingmar Wagner.

Jeg har netop fået det gode blad Kommunist i postkassen. Der i skriver DKPs nuværende forperson, Rikke Frydensbjerg Carlsson en helsides artikel med et godt gammelt udtryk, "Det knager i samfundets fuger og bånd" som overskrift:

" I starten af april 1872 indledte de københavnske murersvende en større strejke i kampen for at slippe af med den såkaldte "slavetime" - og dermed forkorte arbejdsdagen fra 11 til 10 timer.
Det var som bekendt det, der endte med "Slaget på Fælleden" den 3. maj samme år, hvor politiet slog usædvanligt råt ned på de forsamlede. Det er blevet kaldt en massakre.

Rikke F.C. skriver nogle fyndige ord, hvor hun fører kampen op til nutiden:

"Nu vil regeringen med Mette Frederiksen i spidsen have os til endnu engang ... "at blive lidt længere ved samlebåndet" (for samme løn.) På grund af krigen, siger hun. Men det var jo begrundelsen for, at de stjal Store Bededag sidste år. Stik imod folks krav om kortere arbejdstid.

https://kommunist.dk/det-knager-i-samfundets-fuger-og-baand/

Jeg er enig med DKP-lederen i, at kampen langt fra er slut.

Men hvad mener du - er 1. Maj ved at være en museums-ting, eller er det stadig en kampdag?
Røde Visioner
Røde Visioner

Antal indlæg : 7
Join date : 22/03/24
Geografisk sted : Jylland

Tilbage til toppen Go down

1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? Empty Sv: 1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?

Indlæg af BenniM Tors 25 Apr 2024, 14:22

Den slags arbejdere som idag hiver de store penge hjem til landet, er på arbejde 1. maj.

_________________
Sagsbehandler, forfatter og coach

Vi tager een dag af gangen. Går den godt så kommer den ikke dårligt tilbage.
BenniM
BenniM

Antal indlæg : 903
Join date : 02/12/20
Age : 53
Geografisk sted : Herlev

https://bennimadsen.blogspot.com

Carnivora synes ikke godt om

Tilbage til toppen Go down

1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? Empty Sv: 1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?

Indlæg af Carnivora Tors 25 Apr 2024, 14:39

Røde Visioner skrev: Rikke F.C. skriver nogle fyndige ord, hvor hun fører kampen op til nutiden:

"Nu vil regeringen med Mette Frederiksen i spidsen have os til endnu engang ... "at blive lidt længere ved samlebåndet" (for samme løn.) På grund af krigen, siger hun. Men det var jo begrundelsen for, at de stjal Store Bededag sidste år. Stik imod folks krav om kortere arbejdstid.

https://kommunist.dk/det-knager-i-samfundets-fuger-og-baand/

Jeg er enig med DKP-lederen i, at kampen langt fra er slut.

Men hvad mener du - er 1. Maj ved at være en museums-ting, eller er det stadig en kampdag?

Jeg mener, at det er Rikke og det gendannede (?) DKP, der virker lidt museums-agtige. Alene at du modtager bladet 'Kommunist' i postkassen, virker på mig som et forsøg på at leve i 70'erne.

Jo, jeg har også alderen til at have oplevet de store kommunistiske 1. maj-demonstrationer i 1970'erne - har faktisk trykket næve med Røde-Knud - men altså, vi skriver 2024. Og jeg tror ikke, et lille-bitte 'DKP' eller lignende kan få genskabt stemningen fra fortiden. Jeg tror ikke engang, det skal komme fra Enhedslisten, der er ved at blive lovlig strømlinet, EU-venligt og 'blødt'. Hvornår har man sidst hørt Pelle Dragsted holde en brandtale mod den skændige måde, vore flygtninge og indvandrere stadig behandles på?

Jeg tror fornyelsen på den yderste venstrefløj vil komme fra Frie Grønne, og det er egentlig også betegnende, når man tænker på, at her har danmark for første gang én med muslimsk baggrund i spidsen for et parti som VIL kamp for de svage og undertrykte.

_________________
NAZISMEN og FASCISMEN skal BEKÆMPES. Og MIDLERNE ER UNDERORDNEDE !  1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? 1f60c
Carnivora
Carnivora

Antal indlæg : 17
Join date : 12/07/22
Age : 71
Geografisk sted : Midt-østjylland

Unge Ulvdal og Den Gamle synes ikke godt om

Tilbage til toppen Go down

1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? Empty Sv: 1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?

Indlæg af Den Gamle Tors 25 Apr 2024, 15:48

Røde Visioner skrev:
Jeg er enig med DKP-lederen i, at kampen langt fra er slut.

Men hvad mener du - er 1. Maj ved at være en museums-ting, eller er det stadig en kampdag?

Der er sådan set ikke noget galt i, hvis dagen igen gøres til en rigtig kampdag. Og der skal naturligvis ikke kæmpes (1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? 1f606 sammen med Socialdemokratiet, et dybt korrupt pamperparti, som naturligt nok understøttes af Dansk Arbejdsgiverforening og de store rederier.

Nej, den kommende 1. maj burde gøres til en manifestation, hvor brede masser dukkede op og både sagde fra overfor Mette Frederiksens asociale pis om at "gå senere hjem fra samlebåndet" (for at vi kan levere våben og penge til Ukraine) og overfor Lars Landsforræder Rasmussen m.m.fl.s tvangstanker om at hjælpe de stakkels muslimer. DET tror jeg ville samle flere, end man har set til 1. maj demonstrationer i en årrække.

Men det vil omtalte Rikke F.C. skam ikke være med til; hun fylder netudgaven af 'Kommunisterne' (facebook) med vrælehistorier set ensidigt fra 'palæstinensernes' side. Sådan er det danske folk med middel- og lavindkomster splittet, nemlig i den bundnaive islam-leflende fløj og den mere klart seende fløj (ofte DF-vælgere i mangel af bedre), som forstår at islam er Danmarks dødsfjende og at vi skal af med dette krapyl, før vi kan føre kampe om løn- og arbejdsvilkår for fuld styrke.
Den Gamle
Den Gamle

Antal indlæg : 4
Join date : 19/04/24
Age : 68
Geografisk sted : Nørrejylland

Tilbage til toppen Go down

1. Maj på onsdag - stadig en kampdag? Empty Sv: 1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan besvare indlæg i dette forum