FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 12:15 af Stærke Andreas

» Første muslimske borgmester.
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 12:14 af ak31

» Sloppy Joe!
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 11:41 af Nationalpigen

» Taylor Swift?
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 11:34 af Nationalpigen

» Maj kulde gør laderne fulde?
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen

» Svære opgaver!
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 11:08 af ak31

» It svindel på Nettet?
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 10:01 af Radikal

» Kevin Magnussen altid nummer sidst?
MitID er en dårligere løsning!? EmptyIdag kl. 08:43 af Admin


MitID er en dårligere løsning!?

3 deltagere

Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Admin Søn 31 Okt 2021, 10:35

MitID er en dårligere løsning?

https://www.dr.dk/nyheder/penge/mitid-skulle-vaere-mere-sikkert-nu-saar-eksperter-tvivl-det-er-en-skidt-loesning

"MitID skulle være mere sikkert – nu sår eksperter tvivl:

’Det er en skidt løsning'

Digitaliseringsstyrelsen lapper sikkerhedshul efter henvendelse fra DR Nyheder.

Det første problem er ifølge eksperten, at du med MitID kun anvender et brugernavn for at sende en loginanmodning, som derefter godkendes med appen, hvis du eksempelvis vil ind på din netbank eller borger.dk.

Ved den 'gamle' NemID-app krævede det både en adgangskode og et brugernavn at sende en anmodning.

Den beslutning skaber undren hos Jan Kaastrup, der er it-sikkerhedsekspert hos CSIS Security Group.

- Det åbner op for en masse angrebstekniker, der gør det lettere for en it-kriminel at overtage dit MitID."

Det ser ud til at MitID løsningen er dårligere end den nuværende NemID!

Læs hele artiklen grundigt, for at du ikke bliver snydt af it-svindlere!

Jeg har ikke fået MitID endnu, og vil vente til allersidst, når papkortet med koder ikke kan bruges længere!

Din mening?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 12:03

Skal ikke have MittID.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 12:07

Me

Hvordan vil du så købe på nettet, logge på din netbank eller andre steder som på et tidspunkt kræver MitId?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 12:10

Køber ikke på nettet og bruger ikke netbank. Wink

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 12:42

Ok Me

Men surt at sidde i timer nede i borgerservice, når det kræves, kørekort, pas, boligsikring eller andet som kræver at man er der - breve ordner jo ikke noget i dag.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 13:15

IT kriminelle elsker hvis det kun bliver et brugernavn, det gør det hele meget nemmere. På det sorte net kan man få adgang til en database med en masse brugernavne og en funktion som laver et angreb, så wow - det var så den sikkerhed.

Det er også det som angribes i linket.

Hvis man ikke vil have en app på sin mobil, så er muligheden for en nøgle som er en fysisk enhed som man kan bruger når man logger på sin bank sammen med sit brugernavn. Jeg vil vælge nøgle enheden, jeg skal ikke have noget på min mobil - så hvis jeg mister den så er det ligegyldigt.

Er "hysterisk" når det gælder IT sikkerhed, på min Laptop er alt krypteret, så hvis en stjæler den kan den ikke bruges til noget, da den er forsynet med en kode. Bliver koden tastet forkert 3 gange så slette alt på harddisken, samt at et program starter med at lægge en masse tal ud på hele harddisken. Det betyder at den ikke på nogen måde kan genskabes.

Alt ligger så på min Web, i Skyen og bimmelim - ny Laptop download så er vi tilbage til før.

Det var ligesom i "gamle Dage" da man lavede en cd med ens windows - så gik det ned, smed man bare cd'en i drevet og du er tilbage. Det kan man så ikke mere da pc'er i dag er mere følsomme overfor CPU, GPU, bundkort osv.... pc'en ville ikke kunne fungere med den backup - hvis man skiftede pc.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Admin Søn 31 Okt 2021, 14:45

pascal skrev:Ok Me

Men surt at sidde i timer nede i borgerservice, når det kræves, kørekort, pas, boligsikring eller andet som kræver at man er der - breve ordner jo ikke noget i dag.

Når det kommer så vidt, at jeg er nød til at oprette MitID senere, så vil jeg gå hen til borgerservice og få det gjort!

Men da jeg ikke længere har noget gyldigt pas, må de nøjes med kørekort! Very Happy

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af welupe Søn 31 Okt 2021, 17:26

MitID må simpelthen være årets helt store joke…  Den eneste fordel jeg ser i det er, at de bliver så brugervenlige, så de unge ikke længere skal slås med passwords de smider væk.  Min datter har dog rigeligt godt styr på sine passwords, siger hun…  Smile

Uden password – ingen IT-sikkerhed!  It´s that easy!

Og så burde det være strafbart at lave noget, som enhver svindler kan finde ud af…

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 31 Okt 2021, 20:12

Welupe

Desværre ser udvikler det på en anden måde, de gør kun hvad de får besked på. Ingen skal sætte sig op mod et stort system.

Men du har ret - det er god nok noget bras. Det er app's tidsalder - før hed det et program, som man bare har omdøbt. Jeg vil først evaluere den App, ved at lægge det ind i et program jeg har som kan kigge på hvordan det virker. næ..siger de kloge, det er krypteret. Ja - men ikke længere med al den adgang  man har til software der kan kigge, afkode osv....

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Admin Søn 31 Okt 2021, 21:57

welupe skrev:MitID må simpelthen være årets helt store joke…  Den eneste fordel jeg ser i det er, at de bliver så brugervenlige, så de unge ikke længere skal slås med passwords de smider væk.  Min datter har dog rigeligt godt styr på sine passwords, siger hun…  Smile

Uden password – ingen IT-sikkerhed!  It´s that easy!

Og så burde det være strafbart at lave noget, som enhver svindler kan finde ud af…

Jeg vil dog have en såkaldt kodeviser i stedet for app!

"MitID kodeviser:

MitID kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser dig en engangskode. Den skal du indtaste, når du godkender med MitID.

Du får kodeviseren sendt med posten, eller du kan hente den i borgerservice.

MitID kodeviseren er lille – den vejer 10 g og er 6 cm lang; du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

MitID kodeviserens batteri holder i ca. 10 år ved normal brug.

MitID kodeviseren slukker selv efter brug."

Jeg stoler ikke på, når det hele skal ligge i elektroniske medier!

En kodeviser, er derfor en enhed som man har i hånden udenfor it-systemerne!

I dag har vi ligeledes papkortet med koder udenfor it medierne, som vi skal indtaste manuel, for at blive godkendt og komme ind i banken!

Men jeg vil ikke have MitID før til aller aller sidst, når de har fået rettet de mest vanvittige fejl med MitID! Very Happy

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af MarianK Søn 21 Nov 2021, 10:42

NemID virker som det skal. Ingen grund til at skulle lave det om til MitID hvis nogen vil høre min mening om det. Latterligt er det.
Den eneste grund som jeg ser det, er at vi lever snart i et totalitært samfund hvor total overvågning over alt hvad vi foretager os vil blive registreret uanset om vi vil have det eller ej.
Tvang er vejen frem, lidt ligesom tvangsvaccinering er ved at tage over. Vi er to grupper nu. A holdet som er dem der retter ind efter regeringens vanvittige bestemmelser og er vaccinerede og bliver testet hvert andet sekund. Så er der B holdet som er de uvaccinerede og ikke vil testes og som efterhånden bliver udstillet og udskammet af A holdet. Nu er det så også B holdets skyld at de der er vaccinerede bliver syge??? Giver ingen mening noget af det. Trist trist trist.

MarianK

Antal indlæg : 1
Join date : 29/03/21
Geografisk sted : Fuglebjerg

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Admin Søn 21 Nov 2021, 11:12

MarianK skrev:NemID virker som det skal. Ingen grund til at skulle lave det om til MitID hvis nogen vil høre min mening om det. Latterligt er det.
Den eneste grund som jeg ser det, er at vi lever snart i et totalitært samfund hvor total overvågning over alt hvad vi foretager os vil blive registreret uanset om vi vil have det eller ej.
Tvang er vejen frem, lidt ligesom tvangsvaccinering er ved at tage over. Vi er to grupper nu. A holdet som er dem der retter ind efter regeringens vanvittige bestemmelser og er vaccinerede og bliver testet hvert andet sekund. Så er der B holdet som er de uvaccinerede og ikke vil testes og som efterhånden bliver udstillet og udskammet af A holdet. Nu er det så også B holdets skyld at de der er vaccinerede bliver syge???  Giver ingen mening noget af det. Trist trist trist.

Jeg synes at det nuværende NemID virker rigtigt fint!

Jeg er meget tilfreds med at koderne findes uden for computeren, som ingen hackere kan se!

Jeg er også meget imod tvangs vaccinering, og der vil uden tvivl opstå et A og B hold!

A - holdet som bruger samfundet meget i alle retninger er interesseret i at blive vaccineret!

B - holdet som ikke bruger samfundet ret meget, hvorfor skal de tvangs vaccineres, når de blot bruger mundbind eller visir når de handler ind og holder en 2 meters afstand til andre?

Corona smitten kan kun smitte ved nær kontakt med andre smittede, da smitten kun er luftbåren ved nærkontakt med andre!

Eksperterne har jo sagt gang på gang, at virussen ret hurtigt falder til jorden, når den kommer ud af en smittet person under en halv meter!

Så vasker man hænder tit eller spritter af, så kan virussen heller ikke komme ind ad den vej selv om man har rørt ved noget smitte som en smittet har lagt på et eller andet!

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

MarianK synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 21 Nov 2021, 11:33

Hvad har NemIde med Corona virus at gøre?

Men udover det, så kan jeg ikke se det skulle være mere sikkert med MitIde, som har vist sig at have flere problemer.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af welupe Søn 21 Nov 2021, 14:50

De kommer i hvert fald aldrig svindlerne "til livs", hvis det er det der er formålet...

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Admin og MarianK synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Søn 28 Nov 2021, 07:07

Jeg kender ikke grunden til, at lave om på såkaldt sikkerhed, men 
så snart der er noget nyt så har vi da noget vi kan give regeringen 
skylden for.
Udvikling giver os mulighed for at sidde her bag skærmen.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Admin Søn 28 Nov 2021, 09:24

Brok skrev:Jeg kender ikke grunden til, at lave om på såkaldt sikkerhed, men 
så snart der er noget nyt så har vi da noget vi kan give regeringen 
skylden for.
Udvikling giver os mulighed for at sidde her bag skærmen.

Jeg mener ikke, at der er nogen større sikkerhed, end at have de afgørende koder helt uden for computeren!

Der er sikkert mange som vil vælge at have det hele på elektroniske medier - computer og mobiltelefoner, men alt det kan jo hacket af dygtige kriminelle hackere!

Hvorimod de kriminelle ikke kan hacke noget som helst som ligger på pap eller papir i ens reolsystem!

Sådan som jeg ser det! Very Happy


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Ons 01 Dec 2021, 19:33

Admin skrev:
Brok skrev:Jeg kender ikke grunden til, at lave om på såkaldt sikkerhed, men 
så snart der er noget nyt så har vi da noget vi kan give regeringen 
skylden for.
Udvikling giver os mulighed for at sidde her bag skærmen.

Jeg mener ikke, at der er nogen større sikkerhed, end at have de afgørende koder helt uden for computeren!

Der er sikkert mange som vil vælge at have det hele på elektroniske medier - computer og mobiltelefoner, men alt det kan jo hacket af dygtige kriminelle hackere!

Hvorimod de kriminelle ikke kan hacke noget som helst som ligger på pap eller papir i ens reolsystem!

Sådan som jeg ser det! Very Happy

 Ja vi er da heldige, at vi har fået både mobil og internet. Og udvikling har sjældent skadet.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Tors 02 Dec 2021, 00:33

Brok

Udvikling giver jeg dig ret i ikke skader, det er måden den bliver lavet på som skader, hvis man tænker IT skandaler.

Vi kan tage det offentlige som har en skadelig udvikling, man kan ikke få nok "blyantspidsere"

På sygehuse vil man have flere sygeplejesker, men som det sker så er der bare flere som bruger tid på registrering, i stedet for at kigge på hvordan man kan håndterer registrering og dermed at de er væk fra patienter.  

Hvis man kigger på sikkerheden i det patientportalen så er den så åben som en rød ladeport. Jeg kan på 5 min komme ind som mange andre med evner i den retning. På et tidspunkt var den ikke engang sikker så folk - altså privat kunne se og søge på folk historik

er det du kalder udvikling?

Du skal tænke på at sikkerhed og udvikling helt afhænger af menneskers fornuft.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Gæst Tors 02 Dec 2021, 06:53

Hvad laver du dog her med de evner burde du jo være ansat hos skat, de trænger til en dygtig mand.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er en dårligere løsning!? Empty Sv: MitID er en dårligere løsning!?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum