FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 12:15 af Stærke Andreas

» Første muslimske borgmester.
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 12:14 af ak31

» Sloppy Joe!
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 11:41 af Nationalpigen

» Taylor Swift?
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 11:34 af Nationalpigen

» Maj kulde gør laderne fulde?
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen

» Svære opgaver!
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 11:08 af ak31

» It svindel på Nettet?
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 10:01 af Radikal

» Kevin Magnussen altid nummer sidst?
MitID er noget møj! EmptyIdag kl. 08:43 af Admin


MitID er noget møj!

+2
welupe
Radikal
6 deltagere

Go down

MitID er noget møj! Empty MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Lør 14 Maj 2022, 11:17

MitID er noget møj!

"Mit NemID fungerede fint – men så skulle jeg skifte til MitID, og det gik helt galt."

https://denkorteavis.dk/2022/mit-nemid-fungerede-fint-men-da-jeg-skulle-skifte-til-mitid-gik-det-helt-galt/

"Selv for os ældre er teknologiske fremskridt en lettelse i hverdagen. Især når fortrolighed med brug er opnået til betaling, beskedmodtagelse fra offentlige myndigheder mv. Men systemændringer kan betyde en sand lidelseshistorie."

"Har ingen anelse hvordan MitID opstart fungerer. men tror ikke det stopper svindel. Har man en person og truer personen så er MitID ikke mere værd end NemID. Steen Larsen".

Jeg er enig i, at MitID ikke er bedre end NemID - tværtimod er NemID det bedste man har haft, da nogle af de koder man skal bruge er udenfor de elektroniske medier!

Når først det hele er digitalt som folk skal bruge, ja så kan det også hackes af it kriminelle!

Din mening?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Gæst Lør 14 Maj 2022, 11:49

Det som er påfaldende er at folk kan downloade en nøgleapp, eller få en kodeviser enhed - dvs. en fysisk enhed, som også NemID er. MitID har været meget nede end oppe, og med alle de problemer så har man udskudt den totale lancering til August tror jeg. Men jeg kan så læse på min netbank at jeg kun har 29 dage tilbage at bruge NemIde.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Lør 14 Maj 2022, 16:12

Polysl skrev:Det som er påfaldende er at folk kan downloade en nøgleapp, eller få en kodeviser enhed - dvs. en fysisk enhed, som også NemID er. MitID har været meget nede end oppe, og med alle de problemer så har man udskudt den totale lancering til August tror jeg. Men jeg kan så læse på min netbank at jeg kun har 29 dage tilbage at bruge NemIde.

Nå ok! - jeg synes at jeg har læst at med udgangen af næste måned juni, så skal vi alle have fået det der MitID!

Sandt at sige - jeg har intet hørt fra min bank om det endnu!

De har nok fundet ud af, at dette er urealistisk og har udskudt det!

Om du så kun har 29 dage til overgangen, før du ikke længere kan bruge NemID tør jeg ikke sige!


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Radikal Tors 26 Maj 2022, 14:39

Polysl skrev:Det som er påfaldende er at folk kan downloade en nøgleapp, eller få en kodeviser enhed - dvs. en fysisk enhed, som også NemID er. MitID har været meget nede end oppe, og med alle de problemer så har man udskudt den totale lancering til August tror jeg. Men jeg kan så læse på min netbank at jeg kun har 29 dage tilbage at bruge NemIde.

Jeg kan ikke finde ud af det der såkaldte mitid. Hvorfor kan vi ikke bare beholde nemid, det er da til at finde ud af.Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Gæst Tors 26 Maj 2022, 14:48

Måske du kan spørge nede i måskeen.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af welupe Tors 26 Maj 2022, 15:53

Ha ha ha…det var en af de bedre…   MitID er noget møj! 1f600

Men, der må jo være noget om snakken, siden de har udskudt det til november...   Inde på trust er der rigtigt mange der slås med det...og inde på Google Play har Mitid oz fået mange tæsk...    Og jeg kan ikke forestille mig, at alle sidder med gamle smartphones...

Hvis du sidder med en kodeviser, så husk at slå Cookies og Javascript til i din browser. Jeg regner med at din browser jævnligt modtager opdateringer...

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Fre 27 Maj 2022, 10:47

welupe skrev:Ha ha ha…det var en af de bedre…   MitID er noget møj! 1f600

Men, der må jo være noget om snakken, siden de har udskudt det til november...   Inde på trust er der rigtigt mange der slås med det...og inde på Google Play har Mitid oz fået mange tæsk...    Og jeg kan ikke forestille mig, at alle sidder med gamle smartphones...

Hvis du sidder med en kodeviser, så husk at slå Cookies og Javascript til i din browser.  Jeg regner med at din browser jævnligt modtager opdateringer...

Jeg ved efterhånden ikke hvad de har udskudt, for når jeg vil logge ind i min netbank, så står der nu at jeg har 26 dage til at skifte til MitID!

Jeg har intet hørt fra banken andet end det som der står på bankens forside ved ind logning!

Jeg har skrevet et brev til min bank om en forklaring, men har intet hørt endnu!

Det er jo noget med, at man skal bestille tid hos Borgerservice i god tid før man ikke kan bruge NemID længere, så hvis ikke jeg hører noget fra banken i løbet af en uge, er jeg nok nød til at gå op i banken, for at få en personlig vejledning?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Jeppe Fre 27 Maj 2022, 19:00

Fatter her fatter ikke at der er så mange problemer med at installere MiiId, på borgerservice, Youtube og google findes masser af vejledninger.
En ½ time tog det, så havde jeg MitID på på både min og konens.
Og når man har brugt det et par gange, er det lige så nemt at bruge som NemID.
Så bare kom i gang !!!
Jeppe
Jeppe

Antal indlæg : 123
Join date : 17/12/20
Age : 62
Geografisk sted : Dansk ø

Radikal synes ikke godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Fre 27 Maj 2022, 21:26

Jeppe skrev:Fatter her fatter ikke at der er så mange problemer med at installere MiiId, på borgerservice, Youtube og google findes masser af vejledninger.
En ½ time tog det, så havde jeg MitID på på både min og konens.
Og når man har brugt det et par gange, er det lige så nemt at bruge som NemID.
Så bare kom i gang !!!

Så nemt er det nu heller ikke Jeppe! Wink Very Happy

For jeg skal have en kodedims tilsendt efter at jeg har været på borgerservice, og det tager vist også en del tid, med den brevomdeling som næsten ikke er der mere!

Så først have en besked fra banken om at det er min tur til MitID - bestille tid hos borgerservice - afvente kodedimsen, og så forsøge at logge på!


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Gæst Fre 27 Maj 2022, 22:32

Admin

Hvorfor bruge et frimærke, når du bare kan kontakte borgerservice via mail?

Tror det er mere end 20 år siden jeg har slikket dronningen i nakken.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Man 30 Maj 2022, 09:31

Polysl skrev:Admin

Hvorfor bruge et frimærke, når du bare kan kontakte borgerservice via mail?

Tror det er mere end 20 år siden jeg har slikket dronningen i nakken.

Jeg tager op i banken i dag, for at finde ud af om det nu er min tur til at få MITID, da jeg ikke kan komme i kontakt med dem på anden vis!

Jeg har nu 23 dage til at få det, og har intet brev fået om det, som der står man får tilsendt!

Hvis de så siger, at det er min tur nu til at få det, så skal jeg op på Borgerservice og blive registreret er det vist!

Jeg kan kun fremvise et kørekort og sygesikrings bevis og så skal jeg have bestilt en såkaldt kodeviser!

Om jeg kan nå alt dette på 23 dage ved jeg ikke?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Tirs 31 Maj 2022, 15:32

Jeg har nu fået en tid hos Borgerservice den 30.06.2022 og mit NemID lukker nu den 22.06.2022

Hvad der så sker ved jeg ikke, for det tager ca. 15 dage efter den 30 juni at få en kodeviser!

Så det kan være at jeg er lost den 23. juni - hvem ved?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Lør 04 Jun 2022, 10:29

Nå! - jeg har nu fået dem til at udvide lukningen til den 30. juni, hvor jeg skal op på Borgerservice!

Jeg hører nu fra en nabo, at man får udleveret en kodeviser med det samme hos Borgerservice, når ikke man har en mobiltelefon med internet - hvilket jeg så heller ikke har!

Naboen siger, at de ordner alt med registreringen til MitID og at man kun derefter behøver at logge på, når man kommer hjem!

Man skal dog have kørekort med billede - sygesikringsbeviset og dåbsattest med til Borgerservice!

Man skal ligeledes have tænkt på, hvilket brugernavn og kode man vil have som indgang til MitID!

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Radikal Søn 03 Jul 2022, 16:02

welupe skrev:Ha ha ha…det var en af de bedre…   MitID er noget møj! 1f600

Men, der må jo være noget om snakken, siden de har udskudt det til november...   Inde på trust er der rigtigt mange der slås med det...og inde på Google Play har Mitid oz fået mange tæsk...    Og jeg kan ikke forestille mig, at alle sidder med gamle smartphones...

Hvis du sidder med en kodeviser, så husk at slå Cookies og Javascript til i din browser.  Jeg regner med at din browser jævnligt modtager opdateringer...

Efter stort besvær har jeg nu fået det der mitid, men hvad mener du med cookies og javascript i min browser? For det meste bruger jeg firefox browser. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af welupe Søn 03 Jul 2022, 19:42

Jeg har lige fået aktiveret min kodeviser og hermed fået mitid.  Og det virker bare fint (indtil videre i hvert fald), i min firefox i linux.  Smile

Man skal altid huske at aktivere Cookies og javascript i sin browser.  For hvis man ikke tillader en webside at smide Cookies ned i sin browser, vil man ikke (nødvendigvis) ku bruge alle funktionerne på websiden.  Og Javascript er oz vigtigt, da man derved kommer til at surfe mere sikkert på en webside med meget følsomme data…  

Derudover går MITID meget op i, at browseren – og måske også styresystemet? jævnligt opdateres…  JEG tror dog det er vigtigst at browseren lever op til kravene…  Smile



Jeg glæder mig så til en dag at slås med MITID-appen, som mange har haft problemer med, men har startet med kodeviser, da jeg er mere nørdet på en PC end på en smartphone   he he…  

Hm, i grunden oplevede jeg kun 1 udfordring: Jeg skulle ”slås” lidt med at få skrevet serie-nummeret ind i feltet…

Mvh. ham, der ikke gir op – før det virker…  Smile

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Man 04 Jul 2022, 10:23

welupe skrev:Jeg har lige fået aktiveret min kodeviser og hermed fået mitid.  Og det virker bare fint (indtil videre i hvert fald), i min firefox i linux.  Smile

Man skal altid huske at aktivere Cookies og javascript i sin browser.  For hvis man ikke tillader en webside at smide Cookies ned i sin browser, vil man ikke (nødvendigvis) ku bruge alle funktionerne på websiden.  Og Javascript er oz vigtigt, da man derved kommer til at surfe mere sikkert på en webside med meget følsomme data…  

Derudover går MITID meget op i, at browseren – og måske også styresystemet? jævnligt opdateres…  JEG tror dog det er vigtigst at browseren lever op til kravene…  Smile



Jeg glæder mig så til en dag at slås med MITID-appen, som mange har haft problemer med, men har startet med kodeviser, da jeg er mere nørdet på en PC end på en smartphone   he he…  

Hm, i grunden oplevede jeg kun 1 udfordring:  Jeg skulle ”slås” lidt med at få skrevet serie-nummeret ind i feltet…

Mvh. ham, der ikke gir op – før det virker…  Smile

Jeg har ikke internet på min mobiltelefon, så jeg bruger kun computer!

Derfor fik jeg en såkaldt kodeviser med tal til at skrive ind i felterne!

I e-Boks ville den godt acceptere mit log ind, men ikke i banken de første gange jeg forsøgte at komme ind!

Tredje gang tror jeg det var, ville banken have mit cpr nummer indtastet, dette gjorde jeg så og kom derefter ind!

Jeg bruger nu mit sikkerhedssystems sikkerheds browser som er Bullguard, hvor den opretter et sikkert miljø!

Førhen brugte jeg Google browseren, men den ville ikke acceptere betalinger eller andet, så derfor er det nu Bullguard jeg bruger i stedet!

Det med Google browseren er nok et indstillings spørgsmål, men jeg ved ikke hvordan man så gør dette!?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af welupe Man 04 Jul 2022, 19:28

Hvis du er god til engelsk, kan du se her, hvordan du skal aktivere Javascript i Google browseren.
https://www.enablejavascript.io/en/how-to-enable-javascript-on-google-chrome

Aktivere Cookies
https://support.google.com/accounts/answer/61416?hl=da&co=GENIE.Platform%3DDesktop  

Men godt at din Bullguard kan gøre det.

Og så læser jeg om her, at nogle brugere skal opdatere deres Nemid, FØR de kan gå over til MITID.
For det er ikke altid vores gamle registreringer lever op til kravene til MITID…  
Det er en strid fætter vi har fået med at gøre!
https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/


welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Tirs 05 Jul 2022, 10:02

welupe skrev:Hvis du er god til engelsk, kan du se her, hvordan du skal aktivere Javascript i Google browseren.
https://www.enablejavascript.io/en/how-to-enable-javascript-on-google-chrome

Aktivere Cookies
https://support.google.com/accounts/answer/61416?hl=da&co=GENIE.Platform%3DDesktop  

Men godt at din Bullguard kan gøre det.

Og så læser jeg om her, at nogle brugere skal opdatere deres Nemid, FØR de kan gå over til MITID.
For det er ikke altid vores gamle registreringer lever op til kravene til MITID…  
Det er en strid fætter vi har fået med at gøre!
https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/


Faktisk så gider jeg ikke at rode med det, når jeg bare kan bruge min Bullguard browser helt uden problemer!

Og ja, der er nogle som har store problemer med at gå over til MitID fra NemID!

Jeg ville meget hellere have det nemme NemID, hvor der er noget som ikke er elektronisk - nemlig de talkoder som man skal indskrive ved ind logning!

For dem som har valgt at gøre det hele fra deres mobiltelefon med internetadgang, skulle det ikke undre mig, at kriminelle hackere kan finde ud af at hacke folks ind logninger, når det hele står på et elektronisk medie!

Jeg har så valgt at bruge en kodeviser som er udenfor computeren - a la de gamle talkoder på pap!

Om hackere så kan hacke en kodeviser tør jeg ikke spå om!

På Borgerservice bildte han mig ind, at en kodeviser har et uendeligt stort antal kodetal og at den kan holde i ti år med batteri i!

Hvem pokker tror da på sådan noget pjat? lol!



_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af welupe Tirs 05 Jul 2022, 18:07

Hacking BURDE vel egtl. ikke ku blive noget større problem…?

For med en kodeviser bliver koderne jo udvalgt i en tilfældig rækkefølge.  Så det derved er kodeviseren der afgør, hvilken kode, der skal indtastes i dag.  Lidt ligesom Nemid.  

Eller også virker det sådan, at den finder helt tilfædige 6-chifrede tal, som ikke står på nogen liste…?  Svært at vide.  Men sådan ville jeg i hvert fald lave det som programmør…

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Ons 06 Jul 2022, 10:28

welupe skrev:Hacking BURDE vel egtl. ikke ku blive noget større problem…?

For med en kodeviser bliver koderne jo udvalgt i en tilfældig rækkefølge.  Så det derved er kodeviseren der afgør, hvilken kode, der skal indtastes i dag.  Lidt ligesom Nemid.  

Eller også virker det sådan, at den finder helt tilfædige 6-chifrede tal, som ikke står på nogen liste…?  Svært at vide.  Men sådan ville jeg i hvert fald lave det som programmør…

I dag ved NemID får man vist et firecifret tal og ud for dette tal står der et sekscifret tal som man manuel skal indskrive i den pågældende skrivekasse - dette kan man kun gøre ved at have koderne i hånden på papir!

Altså er der noget som er helt udenfor de elektroniske medier, og som ikke kan hackes!

Tja.. men på et tidspunkt må kodeviseren jo have opbrugt de tal som der er puttet ind i den?

Og på et tidspunkt må også batteriet som sidder i den løbe tør for strøm?

Jeg tvivler stærkt på, at dette kan holde i hele ti år frem i tiden, som han bildte mig ind på Borgerservice!

Jeg har da aldrig hørt om et batteri, som kan holde strøm i ti år!

Min nabo mener, eller har en teori om, at de kan logge på kodeviseren og sætte nye tal ind, samt oplade batteriet?

Også dette stiller jeg mig stærkt tvivlene over for!

Hvis det er rigtigt, så kan hackere vel også logge på kodeviseren?

Så jeg har virkelig svært ved at se, at MitID skulle være langt mere sikker end NemID!

Men jeg tror at de har reageret på, at det kom frem, at nogle hackere aflurede nogle biblioteks computere, hvor borgere havde være inde i deres bank, og så efterfølgende "fiskede" brevet op fra folks postkasser med nye NemID kodetal, således at hackeren kunne komme i ind i borgerens bank , for at lænse kontoen for penge!

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af welupe Ons 06 Jul 2022, 20:02

Jeg er faktisk ret sikker på, at kodeviseren er programmeret til selv at finde de 6-chifrede koder – helt tilfældigt.  I så fald vil der – teoretisk set – være mulighed for 1 mio. kombinationer af koder...  

Jeg tænker umiddelbart at…hvis ikke MITID er mere sikkert end Nemid, hvorfor skal vi så igennem alle de ”restriktioner” og krav – som mange folk klodser i – for at få det til at virke…?    For at gøre det sværere for hackere, er vi nødt til at gøre det sværere for os selv.  Selvom hackere er udspekulerede som ind i h...  he he

Og om 5-10 år har de sgu nok fundet på noget nyt, der er li så kompliceret som MITID  he he…    

Jeg skal ikke gøre mig klog på hacing; men hvis man skal hacke en kodeviser, skal man ha adgang til denne(serienummer + password).  Og så skal man vel ha den mellem sine fingre, da det jo er den, der bestemmer den 6-chifrede kode..?

Det er sjovt fordi...jeg har en gammel lommeregner der er +20 år, og batteriet virker stadigt i den.  Men, jeg bruger den næsten heller aldrig…

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Tors 07 Jul 2022, 10:09

welupe skrev:Jeg er faktisk ret sikker på, at kodeviseren er programmeret til selv at finde de 6-chifrede koder – helt tilfældigt.  I så fald vil der – teoretisk set – være mulighed for 1 mio.  kombinationer af koder...  

Jeg tænker umiddelbart at…hvis ikke MITID er mere sikkert end Nemid, hvorfor skal vi så igennem alle de ”restriktioner” og krav – som mange folk klodser i – for at få det til at virke…?    For at gøre det sværere for hackere, er vi nødt til at gøre det sværere for os selv.  Selvom hackere er udspekulerede som ind i h...  he he

Og om 5-10 år har de sgu nok fundet på noget nyt, der er li så kompliceret som MITID  he he…    

Jeg skal ikke gøre mig klog på hacing; men hvis man skal hacke en kodeviser, skal man ha adgang til denne(serienummer + password).  Og så skal man vel ha den mellem sine fingre, da det jo er den, der bestemmer den 6-chifrede kode..?

Det er sjovt fordi...jeg har en gammel lommeregner der er +20 år, og batteriet virker stadigt i den.  Men, jeg bruger den næsten heller aldrig…

Man må gå ud fra at kodeviseren er koblet på ens registrering?

Det er nok ikke en tilfældig kodeviser til ens bankkonto eller E-Boks?

Han sagde at der var et uendeligt antal koder i kodeviseren, så det må man jo tro på-he-he!

Og ja, jo sværere det er for os selv, jo sværere vil det også være for de it-kriminelle!

Det er muligt at kodeviseren er mere sikker end koderne til NemID på pap eller papir, men det er jo ikke alle som har valgt en kodeviser!

Lang de fleste har valgt MitID som app til smartphone eller tablet - altså elektronisk det hele!

MitID-appen kan bruges på op til 3 enheder!

Derfor kan man fx både bruge appen på sin private mobiltelefon, sin arbejdstelefon og på sin computer!

Og når det er elektronisk det hele, og der ikke er noget som er udenfor de elektroniske medier, så skulle det ikke undre mig, at de dygtige hackere og it-kriminelle også kan finde ud af at hacke det!

Og ja, det med holdbarheden af et batteri i lommeregner og andet, afhænger selvfølgelig af hvor meget man bruger enheden!

Jeg kom til at tænke på, at jeg nu har kørt i min bil i 12 år, og batteriet i nøglen til bilens centrallås virker faktisk endnu!

Og da det er begrænset hvor mange gange man klikker på den, og begrænset hvor mange gange man bruger nøgleviserens batteri - passer det måske godt nok, at nøgleviseren kan holde batteristrøm i ti år frem-he-he! Very Happy

-






_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Daniella Tirs 26 Jul 2022, 21:37

Jeg kan godt se, at der er mange, som ikke kan komme ind på MitId. Det er bare trist, for det er det rene skære spild af tid og kræfter at sidde at bakse med det.

Jeg kom ind på MitID meget hurtigt, og det kører fint for mig, men det kan I andre jo ikke bruge til noget som helst. Jeg håber, det kommer i orden for jer, for pludselig er NemID lukket og slukket..
Daniella
Daniella

Antal indlæg : 166
Join date : 12/01/21

Radikal synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Tirs 26 Jul 2022, 22:01

Daniella skrev:Jeg kan godt se, at der er mange, som ikke kan komme ind på MitId. Det er bare trist, for det er det rene skære spild af tid og kræfter at sidde at bakse med det.

Jeg kom ind på MitID meget hurtigt, og det kører fint for mig, men det kan I andre jo ikke bruge til noget som helst. Jeg håber, det kommer i orden for jer, for pludselig er NemID lukket og slukket..

Jeg fik MitID på borgerservice, og han testede det for mig på kommunen!

Da jeg kom hjem virkede det godt nok, men uden kommunens hjælp, havde jeg ikke fundet ud af det selv - er mit bud!

Han ville kun se kørekort, selv om jeg havde taget både sygesikringskort og fødselsattest med, da jeg havde set på nettet at dette skulle man gøre for en sikkerheds skyld!

Jeg ville helst have NemID med koder uden for de elektroniske medier, da jeg synes at dette giver en større sikkerhed mod at blive hacket! Very Happy


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Ingrid Slott Tors 28 Jul 2022, 10:18

Jeg har haft MitID længe, og i begyndelsen virkede det hver gang. Nu er det imidlertid begyndt at strejke. Især om formiddagen er det umuligt at logge på. Det påstår, at der ikke er netadgang, men jeg kan komme både på nettet og på Facebook, så det er MitID, det er galt med. Om eftermiddagen går det som regel lige igennem. Mon det er kapaciteten, der er for lille, efterhånden som flere og flere får det.

Ingrid Slott

Antal indlæg : 310
Join date : 29/11/18
Geografisk sted : Amager

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Admin Tors 28 Jul 2022, 10:24

Ingrid Slott skrev:Jeg har haft MitID længe, og i begyndelsen virkede det hver gang.  Nu er det imidlertid begyndt at strejke.  Især om formiddagen er det umuligt at logge på.  Det påstår, at der ikke er netadgang, men jeg kan komme både på nettet og på Facebook, så det er MitID, det er galt med.  Om eftermiddagen går det som regel lige igennem.  Mon det er kapaciteten, der er for lille, efterhånden som flere og flere får det.

Ja, det er muligt at det er kapaciteten den er gal med - jeg tør ikke sige det!

Men måske kan it-eksperterne her på forummet svare på det bedre?

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af welupe Fre 29 Jul 2022, 19:08

Ingrid Slott skrev:Jeg har haft MitID længe, og i begyndelsen virkede det hver gang.  Nu er det imidlertid begyndt at strejke.  Især om formiddagen er det umuligt at logge på.  Det påstår, at der ikke er netadgang, men jeg kan komme både på nettet og på Facebook, så det er MitID, det er galt med.  Om eftermiddagen går det som regel lige igennem.  Mon det er kapaciteten, der er for lille, efterhånden som flere og flere får det.



”Alle”  vil gerne ind og tjekke nogle ting om formiddagen, når folk er på arbejde og i skole.  Og det kan give ”kø på linien”…  Og her i sommerferien er der så bare endnu flere, der tjekker e-boks oma…

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af welupe Fre 29 Jul 2022, 19:10

By the way:

Har man en mobil med MITID app, skal man nok helst ikke downloade alt for mange apps, da de logins der virkeligt stiller krav til sikkerheden(MITID), sikkert kan blive ustabile på en mobil…

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Ingrid Slott Lør 30 Jul 2022, 09:51

Det var lige det, jeg havde på fornemmelsen. I går (d. 28. juli), hvor alle havde fået løn, var det helt umuligt at logge på hele dagen. Det er altså kapaciteten, det er galt med. Det skulle man have tænkt på, før man tvang os alle til at installere MitID. De unge it-entusiaster har så travlt - alt for travlt. Det gælder også, når der skal installeres nye it-projekter. Se bare til Sundhedsplatformen og politiets it-platform. Det virker ikke.

Ingrid Slott

Antal indlæg : 310
Join date : 29/11/18
Geografisk sted : Amager

Admin, Radikal og Godsejer Winther 2 synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Daniella Søn 06 Nov 2022, 13:02

Selvom jeg ikke havde problemer med at installere MitID, kan jeg godt se, at det må være et helvede at skulle bøvle med dette system.
Mange ældre og syge er udelukket fra at komme på MitID. Er man sengeliggende eller bare dårligt gående er det ikke så let at gå ned i banken og få hjælp.

Man bliver udelukket for at holde øje med sine penge. Jeg husker selv, at jeg i et par dage ikke kunne komme ind på min konto. Da jeg endelig kom derind, opdagede jeg, at jeg var blevet hacket for alle mine penge. Jeg fik heldigvis pengene tilbage af banken, men den slags skal opdages hurtigt, for ellers risikerer man ikke at kunne få nogen hjælp.

Jeg vil anbefale, at man henvender sig til Ældresagen, hvis hverken banken eller borgerservice vil hjælpe.
Daniella
Daniella

Antal indlæg : 166
Join date : 12/01/21

Admin og ak31 synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Ingrid Slott Søn 06 Nov 2022, 17:34

welupe skrev:
Ingrid Slott skrev:Jeg har haft MitID længe, og i begyndelsen virkede det hver gang.  Nu er det imidlertid begyndt at strejke.  Især om formiddagen er det umuligt at logge på.  Det påstår, at der ikke er netadgang, men jeg kan komme både på nettet og på Facebook, så det er MitID, det er galt med.  Om eftermiddagen går det som regel lige igennem.  Mon det er kapaciteten, der er for lille, efterhånden som flere og flere får det.



”Alle”  vil gerne ind og tjekke nogle ting om formiddagen, når folk er på arbejde og i skole.  Og det kan give ”kø på linien”…  Og her i sommerferien er der så bare endnu flere, der tjekker e-boks oma…

Siden jeg skrev ovennævnte, er det blevet bedre. Af og til strejker det, men det bliver sjældnere og sjældnere. Det beviser jo kun, at man har sat det hele i værk for tidligt. Egentlig er det uforskammet, at man bruger os til at teste systemet. Det burde være færdigtestet inden, det bliver påtvunget os

Ingrid Slott

Antal indlæg : 310
Join date : 29/11/18
Geografisk sted : Amager

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

MitID er noget møj! Empty Sv: MitID er noget møj!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum