FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Sloppy Joe!
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 11:41 af Nationalpigen

» Taylor Swift?
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 11:34 af Nationalpigen

» Maj kulde gør laderne fulde?
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen

» Svære opgaver!
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 11:08 af ak31

» Første muslimske borgmester.
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 10:57 af Radikal

» It svindel på Nettet?
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 10:01 af Radikal

» Kevin Magnussen altid nummer sidst?
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 08:43 af Admin

» I Dreamed There Was No War (Guitar instrumental)
Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? EmptyIdag kl. 08:12 af Admin


Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

5 deltagere

Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 23 Aug 2022, 15:38

Hvis man er blevet uretfærdigt bandlyst fra ubuntudanmark, er der så nogen her, der kan hjælpe med at løse det problem.?

https://ubuntudanmark.dk/forum/

Jeg burde måske gå ind i et større forum med sagen, men jeg er lidt i et dilemma, fordi jeg holder meget af linux, og jeg vil derfor helst ikke skade Ubuntu. Men det frygter jeg, at jeg vil gøre, hvis jeg blæser sagen for meget op og skriver i et forum, som læses af mange.

På den anden side er det ikke holdbart. Jeg har f.eks. netop opgraderet styresystemet på en computer, som efterfølgende er blevet underlig.

Jeg tror ikke, at det er et større problem at hjælpe. Skal der udøves retfærdighed, så er det nok kun et spørgsmål om at få ophævet min bandlysning og i stedet bandlyse 2-3 administratorer permanent fra deres side. Wink

Hvor meget, de har rettet i databasen, har jeg ikke tjekket længe, men hvis nogen færdes derinde, så burde mit profilnavn stadig være "Jakob77".
Hvis nogen orker at virke interesserede, så skal jeg nok fortælle mere om sagen.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 23 Aug 2022, 18:19

De, der er en smule kyndige i linux scriptbuilding får lige lidt mere input.

Jeg blev bandlyst af to omgange. Det startede et sted, der burde være ligeså trygt som i en sandkasse, men der kan være langt farligere, end man skulle tro.:

I Sandkassen:

Begynd med "exit"
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20148


Jeg mener, at tråde skal ses selvstændigt.
Alternativt må man se den i lyset af, at jeg nogle uger forinden havde arbejdet solidt på at bygge gavnlige scripts til mine brugere.
Dette arbejde var ikke ulovligt, men mange var imod det af for mig uforklarlige grunde. Måske fordi kun de færreste forstod, hvad det handlede om. I hvert fald skrev Christian.Arvai flere indlæg, som advarede alle imod at benytte mine scripts. Det var selvfølgelig irriterende, og jeg tænkte meget over, hvad der kunne gøres. En morgen efter kun et par timers nattesøvn fik jeg så den geniale idé, som fremgår af tråden.

Men se lige, hvordan den blev modtaget:

"NUTS!"

Hvad mener I.?

Er det et godt svar fra en administrator, der burde forstå problemet og være glad for et løsningsforslag, eller er det nærmere et uhøfligt personangreb.?

Jeg synes stadig, at idéen er genial.!
Hvis scriptet begynder med "exit", så kan enhver idiot programmere resten, som han vil, det kan aldrig gøre skade.
Og det vil så samtidigt blive pære let for ukyndige redaktører og administratorer at se, om scriptet er farligt eller ej. Han eller hun behøver kun at læse første linje.
Hvis noget alligevel går galt for en anden bruger, så må det være fordi han har rettet i scriptet, og det kan aldrig blive administrationens eller andres ansvar.

Trænger jeg igennem til nogen.? Smile

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af welupe Tirs 23 Aug 2022, 18:48

Jeg tvivler ikke på, at du godt kan finde ud af at lave scripts – der virker som de skal…  
(Jeg synes selv det er sjovt at lave lidt ”kodning” i terminalen, når linux skal ændres lidt) Smile

Men, jeg tror du får svært ved at få andre medlemmer inde på det forum, som ikke kan kodning, til at forstå, at det IKKE er virus, malware. whatever…          Så, du må hellere bruge dine skills  på andre ting, så der ikke bliver mere ballade…

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Tirs 23 Aug 2022, 19:56

Det skal aldrig være tilladt at rette i noget som helt, i et script på et forum. Man kan nemt ,miste overblikket hvis man ikke har været med fra begyndelsen med opbygning.

Samme fejl ser man hos de offentlige systemer, som står i kø for at gå ned.

Jeg ved så ikke hvordan i helvede at et system kan fejle,

Kender ikke noget til Linux, men til Delphi, PHP, ASP.

Er Linux konsol programmering? eller er det modul? Hvis det er modul er det jo nemt at finde fejlen.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 23 Aug 2022, 19:57

welupe skrev:Jeg tvivler ikke på, at du godt kan finde ud af at lave scripts – der virker som de skal…  
(Jeg synes selv det er sjovt at lave lidt ”kodning” i terminalen, når linux skal ændres lidt) Smile

Men, jeg tror du får svært ved at få andre medlemmer inde på det forum, som ikke kan kodning, til at forstå, at det IKKE er virus, malware. whatever…          Så, du må hellere bruge dine skills  på andre ting, så der ikke bliver mere ballade…

Tak for dit svar.

Men måske kan almindelige brugere godt se, at det er urimeligt at blive bandlyst uden en forudgående klokkeklar og helst velbegrundet advarsel.?

Den første bandlysning kom som et lyn fra en klar himmel for mig, og jeg har aldrig set en god begrundelse for den.
Hvis jeg spildte deres tid, så kunne de vel blot undlade at svare eller skrive, at de ikke havde mere tid nu, så jeg måtte vente. Det burde da aldrig kunne blive en akut bandlysningsgrund i et seriøst forum.?!

Efterfølgende skrev NickyThomassen en masse om mig "for åbenhedens skyld"....
Men hvor meget åbenhed er der egentlig, når der kun kommer partsindlæg fra den ene side.??!
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=20162

Jeg mener, at det ligesom hans permanente bandlysning af mig er et udtryk for et meget groft personangreb,  der nærmer sig bagvaskelse.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 23 Aug 2022, 20:59

Jeg kan ikke se, at det fremgår i deres forum, at NickyThomassen anden gang (Her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=142333#p142333 ) iværksatte en permanent bandlysning. Men dokumentationen for denne 'apartheidbrutalitet' kan ses på nedenstående billede (29. jun 2015).
Jeg skrev efterfølgende til dem via mail, men fik aldrig noget svar.
Måske var det også "for åbenhedens skyld", at de aldrig svarede..??

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Ubuntu10

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 23 Aug 2022, 21:17

Polysl

Hmm... Hvis jeg skal sammenligne scripts i linux med noget, så må den nok blive .bat filer i DOS.

Hvis du skriver filens navn i terminalen og trykker enter, så kører scriptet og sparer dig for at skrive alle kommandolinjer en af gangen manuelt hver gang.

Det kan være en kæmpe fordel til at gøre noget besværligt nemt, og når man bygger sådanne scripts, så bliver man samtidigt meget klogere på styresystemets kommandoer.
Det kan selvfølgelig godt ødelægge data, hvis der er uheldige kommandoer i scriptet, så bekymringen for at noget går galt kan være reel.

Men  "exit" er en kommando, som afbryder scriptet, og hvis den kommando står først, så køres resten af scriptet slet ikke og er derfor 100% sikkert at bruge. Det er dét, der er det geniale i mit forslag. Smile

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Admin Tirs 23 Aug 2022, 21:28

Jakob skrev:Hvis man er blevet uretfærdigt bandlyst fra ubuntudanmark, er der så nogen her, der kan hjælpe med at løse det problem.?

https://ubuntudanmark.dk/forum/

Jeg burde måske gå ind i et større forum med sagen, men jeg er lidt i et dilemma, fordi jeg holder meget af linux, og jeg vil derfor helst ikke skade Ubuntu. Men det frygter jeg, at jeg vil gøre, hvis jeg blæser sagen for meget op og skriver i et forum, som læses af mange.

På den anden side er det ikke holdbart. Jeg har f.eks. netop opgraderet styresystemet på en computer, som efterfølgende er blevet underlig.

Jeg tror ikke, at det er et større problem at hjælpe. Skal der udøves retfærdighed, så er det nok kun et spørgsmål om at få ophævet min bandlysning og i stedet bandlyse 2-3 administratorer permanent fra deres side. Wink

Hvor meget, de har rettet i databasen, har jeg ikke tjekket længe, men hvis nogen færdes derinde, så burde mit profilnavn stadig være "Jakob77".
Hvis nogen orker at virke interesserede, så skal jeg nok fortælle mere om sagen.

Mit bud er at du kan spørge me her i dette forum i en PB besked til ham, så ser han det!

me er ekspert i Linux systemer og bruger det selv hver dag!

Admin

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 23 Aug 2022, 22:45

Admin skrev:
Mit bud er at du kan spørge me her i dette forum i en PB besked til ham, så ser han det!

me er ekspert i Linux systemer og bruger det selv hver dag!


Desværre er det kun i ringe grad et problem, som handler om Linux.
Det er mere et spørgsmål om forumdrift i den rette ubuntuånd.

Men jeg vil også gerne se, hvad me mener om det.
Jeg mener, at de vigtigste punkter i sagen er lagt frem nu, og de nævnte to administratorer skal bandlyses permanent samtidigt med, at min bandlysning ophæves. Det er måske for meget retfærdighed at bede om, men skal jeg ind igen, så skal disse to personer i hvert fald ikke kunne gøre det samme igen!

Jeg mangler dog stadig at tage stilling til AJenbo, og det er virkelig vanskeligt.
Jeg tror ikke, at der findes en dygtigere ubuntuhjælper end ham i hele verden, og det mener jeg helt seriøst.
Han ved alt om linux, og det han ikke ved, kan han hurtigt finde ud af.
Der har været tidspunkter, hvor han fik mig til at danse rundt på gulvet af glæde, fordi han gav mig en nøgle til at komme videre.
Uden hans hjælp havde jeg aldrig fået de superscripts, som jeg trods alt nåede at bygge, da jeg var der.
Derfor er jeg mest tilbøjelig til at tilgive ham alt. Men som man kan se i efterspillet, så havde han travlt med at stå sammen med de to andre. Jeg har en vis forståelse for, at han var nødsaget til det, men det var alligevel ud fra min synsvinkel et skuffende svigt.

Måske er jeg hermed næsten klar til at indlede sagen.


Er der nogle spørgsmål.?

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Admin Ons 24 Aug 2022, 09:39

Jakob skrev:
Admin skrev:
Mit bud er at du kan spørge me her i dette forum i en PB besked til ham, så ser han det!

me er ekspert i Linux systemer og bruger det selv hver dag!


Desværre er det kun i ringe grad et problem, som handler om Linux.
Det er mere et spørgsmål om forumdrift i den rette ubuntuånd.

Men jeg vil også gerne se, hvad me mener om det.
Jeg mener, at de vigtigste punkter i sagen er lagt frem nu, og de nævnte to administratorer skal bandlyses permanent samtidigt med, at min bandlysning ophæves. Det er måske for meget retfærdighed at bede om, men skal jeg ind igen, så skal disse to personer i hvert fald ikke kunne gøre det samme igen!

Jeg mangler dog stadig at tage stilling til AJenbo, og det er virkelig vanskeligt.
Jeg tror ikke, at der findes en dygtigere ubuntuhjælper end ham i hele verden, og det mener jeg helt seriøst.
Han ved alt om linux, og det han ikke ved, kan han hurtigt finde ud af.
Der har været tidspunkter, hvor han fik mig til at danse rundt på gulvet af glæde, fordi han gav mig en nøgle til at komme videre.
Uden hans hjælp havde jeg aldrig fået de superscripts, som jeg trods alt nåede at bygge, da jeg var der.
Derfor er jeg mest tilbøjelig til at tilgive ham alt. Men som man kan se i efterspillet, så havde han travlt med at stå sammen med de to andre. Jeg har en vis forståelse for, at han var nødsaget til det, men det var alligevel ud fra min synsvinkel et skuffende svigt.

Måske er jeg hermed næsten klar til at indlede sagen.


Er der nogle spørgsmål.?

Kender du denne hjælpeside:

https://www.linuxin.dk/

Den har jeg brugt meget før i tiden, samt at jeg fik me til at hjælpe med installeringen af Linux på min sommerhus pc!

Den har jeg så både Windows og Linux Mint i dual på!

Linux Mint er baseret på Ubuntu, men adskiller sig blandt andet ved at have et (mint) grønt design. Distributionen er ligeledes en af mest brugerstyrede Linux-udgaver på nettet!

Også derfor valgte jeg Ubuntu fra i sin tid!

Jeg mener at me også har Mint!

Men hvis det intet har med hjælp til Linux distributioner at gøre, men udelukkende er et spørgsmål om forumdrift af administratorer, skal man vel have fat i de administratorer som det drejer sig om!

Hvis man vil have en forumdrift i den såkaldte rette ubuntuånd, som man selv mener det skal være - kender jeg ikke nogen steder man kan få hjælp til dette!

Admin

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Ons 24 Aug 2022, 12:09

Admin skrev:
Men hvis det intet har med hjælp til Linux distributioner at gøre, men udelukkende er et spørgsmål om forumdrift af administratorer, skal man vel have fat i de administratorer som det drejer sig om!

Hvis man vil have en forumdrift i den såkaldte rette ubuntuånd, som man selv mener det skal være - kender jeg ikke nogen steder man kan få hjælp til dette!

Jeg har jo prøvet at skrive til administrationen, men de svarede ikke. De vil åbenbart hellere skrive om mig end med mig, og derfor mener jeg, at det må være rimeligt, at jeg nu efter syv år omsider trækker det samme kort.

At du ikke har slettet denne tråd er allerede en hjælp. Tak for det.
Nu ligger emnet og simrer her lidt, og måske er jeg heldig, at nogen får lyst til at sende linket til ubuntudanmark eller måske spørge dem, om det er den behandling, man kan forvente, hvis man bliver begejstret for Ubuntu og arbejder på at finder nogle tekniske løsninger, som for nogle vil gøre styresystemet langt mere brugervenligt og den tekniske forumkommunikation mere sikker.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Radikal Ons 24 Aug 2022, 15:16

Jakob skrev:
Admin skrev:
Men hvis det intet har med hjælp til Linux distributioner at gøre, men udelukkende er et spørgsmål om forumdrift af administratorer, skal man vel have fat i de administratorer som det drejer sig om!

Hvis man vil have en forumdrift i den såkaldte rette ubuntuånd, som man selv mener det skal være - kender jeg ikke nogen steder man kan få hjælp til dette!

Jeg har jo prøvet at skrive til administrationen, men de svarede ikke. De vil åbenbart hellere skrive om mig end med mig, og derfor mener jeg, at det må være rimeligt, at jeg nu efter syv år omsider trækker det samme kort.

At du ikke har slettet denne tråd er allerede en hjælp. Tak for det.
Nu ligger emnet og simrer her lidt, og måske er jeg heldig, at nogen får lyst til at sende linket til ubuntudanmark eller måske spørge dem, om det er den behandling, man kan forvente, hvis man bliver begejstret for Ubuntu og arbejder på at finder nogle tekniske løsninger, som for nogle vil gøre styresystemet langt mere brugervenligt og den tekniske forumkommunikation mere sikker.

Citat: (Linux Mint er baseret på Ubuntu, men adskiller sig blandt andet ved at have et (mint) grønt design. Distributionen er ligeledes en af mest brugerstyrede Linux-udgaver på nettet!)

Vi i De Radikale mener, at du skal prøve som admin skriver, det der Mint. Der er jo ingen grund til at forsætte med dit Ubuntu, hvis ikke det virker som du vil have det. Hvorfor ikke bruge den mest brugerstyrede udgave af Linux? Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Ons 24 Aug 2022, 18:57

Jeg har aldrig haft problemer med Linux Mint.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af welupe Ons 24 Aug 2022, 19:12

Jeg tror bare ikke at admin på det forum er helt li så begejstret for det, du har gang i…  Og når de ikke svarer, er det nok fordi, de helst ikke vil gøre sig for kloge på det…  

Og samtidigt er jeg lidt uenig med dig i den her sætning:

”Hvis scriptet begynder med "exit", så kan enhver idiot programmere resten, som han vil, det kan aldrig gøre skade.”

Du skal lige huske på, at de ikke er lige gode til at kode, alle brugerne, derinde…for så ville det da ha flydet med scripts  he he…    Og så ville admin sikkert være ligeglad…

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af welupe Ons 24 Aug 2022, 19:17

Kunne i øvrigt godt tænke mig at spørge Me, om han altid installerer ny linux-kerne ved sikkerhedsopdatering af Linux Mint...? Smile Jeg må indrømme, jeg tøver lidt...

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Ons 24 Aug 2022, 19:26

welupe skrev:Kunne i øvrigt godt tænke mig at spørge Me, om han altid installerer ny linux-kerne ved sikkerhedsopdatering af Linux Mint...?  Smile  Jeg må indrømme, jeg tøver lidt...

Det synes jeg, at du skal gøre i en ny tråd. :-)
I Ubuntu plejer det bare at rulle uden problemer.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Ons 24 Aug 2022, 19:51

welupe skrev:Jeg tror bare ikke at admin på det forum er helt li så begejstret for det, du har gang i…  Og når de ikke svarer, er det nok fordi, de helst ikke vil gøre sig for kloge på det…  

Og samtidigt er jeg lidt uenig med dig i den her sætning:

”Hvis scriptet begynder med "exit", så kan enhver idiot programmere resten, som han vil, det kan aldrig gøre skade.”

Du skal lige huske på, at de ikke er lige gode til at kode, alle brugerne, derinde…for så ville det da ha flydet med scripts  he he…    Og så ville admin sikkert være ligeglad…

Der sker mange ting i det forum, som ikke alle er lige gode til, og som man komme galt afsted med, hvis man gør noget forkert.

Når man leger med scripts og selv retter i dem, så bør man i mine øjne være forberedt på, at det kan gå galt.
Nogle år før bandlysningen var det Laoshi, der hjalp mig og introducerede mig til scripts. Det var rigtig sjovt, selvom der også dengang var lidt murren i krogene. Engang var han et par dage om at svare, og det undrede mig, fordi det ellers gik slag i slag. Men så mumlede han noget om, at der var sket en fejl, så han måtte reinstallere noget og restore en backup. Det har jeg også prøvet. Det hører næsten med og gør ingen alvorlig skade, når man er beredt.

Men hvis et scripts begynder med kommandoen "exit", så sker der ikke noget ved at køre scriptet.
(Du kan prøve at skrive "exit" i terminalen. det virker nok også i Mint)
Og du må indrømme, at det burde være pære let for en redaktør at se.
Men det hjælper selvfølgelig ikke meget, hvis det handler om at kunne mobbe scriptudviklere, og det med sådan et tiltag bliver gjort umuligt.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Ons 24 Aug 2022, 20:18

Angående den omtalte "ubuntuånd", så kan man her danne sig et indtryk af, hvad jeg tænker på:

https://da.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(filosofi)
Ubuntu er en humanistisk filosofi eller ideologi, der fokuserer på menneskers relationer til hinanden. Begrebet stammer fra den sydlige del af Afrika og har sin oprindelse i bantusproget.
Begrebet har også givet navn til styresystemet Ubuntu. Man kan forstå begrebet Ubuntu som "menneskelighed over for andre" eller "Jeg er, fordi vi er".

https://ubuntu.com/about
Ubuntu is an ancient African word meaning ‘humanity to others’. It is often described as reminding us that ‘I am what I am because of who we all are’. We bring the spirit of Ubuntu to the world of computers and software. The Ubuntu distribution represents the best of what the world’s software community has shared with the world.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_philosophy
The concept was used in South Africa in the 1990s as a guiding ideal for the transition from apartheid to majority rule. The term appears in the Epilogue of the Interim Constitution of South Africa (1993), "there is a need for understanding but not for vengeance, a need for reparation but not for retaliation, a need for ubuntu but not for victimisation".


Jeg mener, at Ubuntu i høj grad var en medvirkende drivende kraft i afskaffelsen af apartheid i Sydafrika.
Og selvom resultatet ikke blev perfekt, så var intentionerne gode, og jeg føler en stolthed ved at have mine linuxrødder plantet i Ubuntu.

Men det kan selvfølgelig vække undren, at ubuntudanmark så efterfølgende vælger selv at praktisere apartheid i Danmark f.eks. imod mig. Det er ganske uordentligt, synes jeg.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Ons 24 Aug 2022, 23:19

om han altid installerer ny linux-kerne ved sikkerhedsopdatering af Linux Mint...? skrev:

Det gør jeg ikke. Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Ons 24 Aug 2022, 23:44

Jakob skrev:
welupe skrev:Kunne i øvrigt godt tænke mig at spørge Me, om han altid installerer ny linux-kerne ved sikkerhedsopdatering af Linux Mint...?  Smile  Jeg må indrømme, jeg tøver lidt...

Det synes jeg, at du skal gøre i en ny tråd. :-)
I Ubuntu plejer det bare at rulle uden problemer.

Hvorfor, Mint er stadig baseret på Ubuntu. Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tors 25 Aug 2022, 07:47

Me skrev:
Jakob skrev:
welupe skrev:Kunne i øvrigt godt tænke mig at spørge Me, om han altid installerer ny linux-kerne ved sikkerhedsopdatering af Linux Mint...?  Smile  Jeg må indrømme, jeg tøver lidt...

Det synes jeg, at du skal gøre i en ny tråd. :-)
I Ubuntu plejer det bare at rulle uden problemer.

Hvorfor, Mint er stadig baseret på Ubuntu. Smile


Fordi denne tråd handler om hjælp til en bandlysningssag på ubuntudanmark.

Hvis du, uden at kunne forsvare dig, uretfærdigt var blevet smidt ud af Fyn og aldrig måtte sætte dine ben der igen, og du ønskede retfærdighed, så ville du nok heller ikke være tilfreds med et svar om, at du bare kunne rejse til Jylland, fordi Jylland også er en del af Danmark. Jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det.

Jeg bruger i øvrigt Xubuntu, og den er installeret på fire computere, som har kørt med specialopsætning og rullende opgradering i adskillige år, så det bliver noget af et gedemarked for mig at skifte.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Admin Tors 25 Aug 2022, 09:08

welupe skrev:Kunne i øvrigt godt tænke mig at spørge Me, om han altid installerer ny linux-kerne ved sikkerhedsopdatering af Linux Mint...?  Smile  Jeg må indrømme, jeg tøver lidt...

Ligesom me - det gør jeg heller ikke!

Man klikker jo bare på de der sikkerhedsopdateringer som vist i link her nedenfor, og så bliver de opdateret helt automatisk om jeg så´må sige!

https://ciksiti.com/da/chapters/9856-how-to-configure-linux-mint-updates-automatically

https://ciksiti.com/da/chapters/518-linux-mint-how-to-update-system--linux-hint

https://websetnet.net/da/linux-mint-will-inform-users-about-important-security-updates-but-not-enforce-them/



_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

welupe synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Tors 25 Aug 2022, 23:48

så det bliver noget af et gedemarked for mig at skifte. skrev:
Hvis man er van til at bruge Linux vil det ikke blive et gedemarked at skifte.Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Fre 26 Aug 2022, 07:49

Me skrev:
Hvis man er van til at bruge Linux vil det ikke blive et gedemarked at skifte.Smile

Det er jo stadig supporten, det handler om, og når du fremhæver, at Mint er baseret på Ubuntu, hvorfor tror du så, at jeg er velkommen i et mintforum, når jeg er bandlyst permanent fra ubuntudanmark.?

Det kan jeg ikke finde tillid til. Jeg vil være på tynd is lige fra starten, og hvis de gør det samme, så vil jeg nok blive blacklistet i alt, hvad der har med linux at gøre.

Jeg ser ingen anden ordentlig vej frem end at rejse sig ved det træ, hvor jeg blev slået ned.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Admin Fre 26 Aug 2022, 10:13

Jakob skrev:
Me skrev:
Hvis man er van til at bruge Linux vil det ikke blive et gedemarked at skifte.Smile

Det er jo stadig supporten, det handler om, og når du fremhæver, at Mint er baseret på Ubuntu, hvorfor tror du så, at jeg er velkommen i et mintforum, når jeg er bandlyst permanent fra ubuntudanmark.?

Det kan jeg ikke finde tillid til. Jeg vil være på tynd is lige fra starten, og hvis de gør det samme, så vil jeg nok blive blacklistet i alt, hvad der har med linux at gøre.

Jeg ser ingen anden ordentlig vej frem end at rejse sig ved det træ, hvor jeg blev slået ned.

Du kan vel installere Mint dual med Ubuntu på din pc!?

me kan hjælpe med en sådan dual installering!

Herefter vil du både have en Ubuntu installation og en Mint Installation som du kan vælge imellem at bruge! Very Happy

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Radikal Fre 26 Aug 2022, 15:45

Jakob skrev:Hvis man er blevet uretfærdigt bandlyst fra ubuntudanmark, er der så nogen her, der kan hjælpe med at løse det problem.?

https://ubuntudanmark.dk/forum/

Jeg burde måske gå ind i et større forum med sagen, men jeg er lidt i et dilemma, fordi jeg holder meget af linux, og jeg vil derfor helst ikke skade Ubuntu. Men det frygter jeg, at jeg vil gøre, hvis jeg blæser sagen for meget op og skriver i et forum, som læses af mange.

På den anden side er det ikke holdbart. Jeg har f.eks. netop opgraderet styresystemet på en computer, som efterfølgende er blevet underlig.

Jeg tror ikke, at det er et større problem at hjælpe. Skal der udøves retfærdighed, så er det nok kun et spørgsmål om at få ophævet min bandlysning og i stedet bandlyse 2-3 administratorer permanent fra deres side. Wink

Hvor meget, de har rettet i databasen, har jeg ikke tjekket længe, men hvis nogen færdes derinde, så burde mit profilnavn stadig være "Jakob77".
Hvis nogen orker at virke interesserede, så skal jeg nok fortælle mere om sagen.

Vi i De Radikale mener ikke, at du kan bestemme noget som helst i det der Ubuntu forum. Du har da ingen indflydelse på hvad administratorer gør og ikke gør. Du har valgt at bruge Linux Ubuntu systemet som bruger, og så var det det. Hvorfor prøver du ikke Linux Mint, som der står nævnt her på siden? - De kan sgu da ikke udelukke dig for at installere Mint og bruge dette system. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Fre 26 Aug 2022, 17:33

Ja, Linux Mint er en mere stabil distro end Xubuntu.

Linux Mint ligger som nummer 3 og Xubuntu ligger som nummer 38 over distros.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af welupe Fre 26 Aug 2022, 17:56

Du kan kun være bannet hos både Linux Mint forum og Ubuntu forum, hvis begge de 2 deler samme forum… JEG ville så bare undlade at dele flere scripts… Og ellers: Follow the rules Smile


welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Fre 26 Aug 2022, 18:01

Admin

Ja, jeg kan nok installere alle de distributioner, der findes, og endda samtidigt have dualboot med Windows. Eller jeg kan ínstallere en box, hvor jeg kører Windows og evt. en anden box, hvor jeg kører DOS. Jeg kan nok også få min computer til at virke som en server.
Der er mange fantastiske muligheder med Linux, og softwaren er normalt gratis.
Det har bare ikke noget at gøre med det, som jeg arbejder på her.



Radikal

Jeg husker ikke, at jeg har skrevet, at jeg kan bestemme over andres forum. Hvis du mener, at jeg har skrevet det, så vil jeg gerne se dig lægge et citat til grund, så jeg kan rette misforståelsen.
Generelt står jeg magtesløs overfor et forum, som ikke ønsker at spille efter de regler, som de selv har skrevet og tilsluttet sig.



Me

Jeg har ikke hidtil haft problemer med Xubuntus stabilitet overhovedet.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Lør 27 Aug 2022, 20:49

Er her virkelig ingen med så meget almindeligt kendskab til hjælpefora og Linux, at de kan tage stilling til, om det er rimeligt at bandlyse en bruger, fordi han af sikkerhedshensyn kommer med et forslag om, at alle scripts, som indsættes i forum, bør begynde med kommandoen "exit".?


Her kan man se, hvordan kommandoen virker:

https://www.javatpoint.com/linux-exit-command
Syntax:


Kode:
   exit  

From the above command, after pressing the ENTER key, the terminal will be closed, and all the normal running processes of the terminal will be ended.


Som nævnt kan de fleste linuxbrugere selv afprøve kommandoen i terminalen.


Det er lidt træls, fordi jeg føler mig sikker på, at f.eks. ME ved det og sagtens kan se idéen, samt at jeg i den pågældende tråd blev udsat for et urimeligt brutalt personangreb. Jeg tror nok bare ikke, at han tør at skrive det ligeud, fordi han er bange for at blive upopulær på det hos de andre.


Men hvis vi er på det plan, at ingen kender så meget til Linux, så bør jeg måske i stedet spørge, om nogen kender andre fora, hvor jeg kan få hjælp til denne vurdering.?

Jeg vil ikke bruge Mints eller andre linuxhjælpefora til det, og selvom jeg har holdt mig på måtten i syv år, så synes jeg, at det er lidt for tidligt at gå til Facebook, Twitter og Youtube.
Så det skal nok være et andet mindre sted.

Reelt ved jeg endnu ikke engang, om ubuntudanmark har fået øje på denne tråd.

Er der mon nogen, der ved det.?




Polysl

Du plejer at være lige ud af posen. Har du nogle forslag til andre mindre fora, som måske kan være egnede til opgaven.?
Dit skyggeforum er nok desværre for lille. Wink

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Radikal Søn 28 Aug 2022, 15:39

Jakob skrev:Er her virkelig ingen med så meget almindeligt kendskab til hjælpefora og Linux, at de kan tage stilling til, om det er rimeligt at bandlyse en bruger, fordi han af sikkerhedshensyn kommer med et forslag om, at alle scripts, som indsættes i forum, bør begynde med kommandoen "exit".?


Her kan man se, hvordan kommandoen virker:

https://www.javatpoint.com/linux-exit-command
Syntax:


Kode:
   exit  

From the above command, after pressing the ENTER key, the terminal will be closed, and all the normal running processes of the terminal will be ended.


Som nævnt kan de fleste linuxbrugere selv afprøve kommandoen i terminalen.


Det er lidt træls, fordi jeg føler mig sikker på, at f.eks. ME ved det og sagtens kan se idéen, samt at jeg i den pågældende tråd blev udsat for et urimeligt brutalt personangreb. Jeg tror nok bare ikke, at han tør at skrive det ligeud, fordi han er bange for at blive upopulær på det hos de andre.


Men hvis vi er på det plan, at ingen kender så meget til Linux, så bør jeg måske i stedet spørge, om nogen kender andre fora, hvor jeg kan få hjælp til denne vurdering.?

Jeg vil ikke bruge Mints eller andre linuxhjælpefora til det, og selvom jeg har holdt mig på måtten i syv år, så synes jeg, at det er lidt for tidligt at gå til Facebook, Twitter og Youtube.
Så det skal nok være et andet mindre sted.

Reelt ved jeg endnu ikke engang, om ubuntudanmark har fået øje på denne tråd.

Er der mon nogen, der ved det.?




Polysl

Du plejer at være lige ud af posen. Har du nogle forslag til andre mindre fora, som måske kan være egnede til opgaven.?
Dit skyggeforum er nok desværre for lille. Wink

Der er sgu da ingen som gider beskæftige sig med dit ævl. Hvis du er bandlyst fra et forum, er det vel fordi de ikke gider hører på det. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af welupe Søn 28 Aug 2022, 20:07

He he…nu har jeg fulgt en del debatfora, og du er bestemt ikke den eneste, der bliver bannet uden videre forklaring…

Hvad siger reglerne om scripts på ubuntudanmark…?

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Søn 28 Aug 2022, 23:08

Radikal skrev:
Der er sgu da ingen som gider beskæftige sig med dit ævl. Hvis du er bandlyst fra et forum, er det vel fordi de ikke gider hører på det. Shocked Very Happy


Jeg kan kun beklage, at din viden er for lille til at forstå det.
For folk, der ved det mindste om Bash og scripts, kan det næsten ikke blive mere simpelt at tage stilling til.

Jeg prøver lige igen at forklare det script, som førte til bandlysningen:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20148#p142106
Kode:


exit
echo 'Ups, der fik du en virus'
echo 'Hov, nu fik du også en orm'
echo 'Og se der kom den trojanske hest'
echo 'Det hele flyder, kravler og løber ud fra scriptet om natten, mens PC'en er slukket'
echo 'Og en morgen er den fyldt op, og så er det hele slut.'
echo 'Selv med Ubuntu er der kun ringe chance for, at PC'en kommer i drift igen.



"echo" er en kommando, som viser en tekst på skærmen og ikke andet.
Det er altså ganske ufarligt, selvom teksten bestemt kan virke foruroligende.

Men i den første linje står der "exit", og det lukker straks scriptet, før den foruroligende tekst bliver vist.

På den måde kan man med exit i første linje sikre, at INGEN af de efterfølgende kommandoer bliver kørt, og det gælder selvfølgelig også, hvis der i stedet for echo er brugt skadelige kommandoer, som kan være vanskelige at gennemskue.

Altså en simpel og sikker metode til at afmontere et script, så enhver kan kopiere det og køre det, uden at gøre skade.

Det burde være et forløsende forslag, især til en administrator, som forinden har brugt meget energi på at fortælle mig, at jeg gjorde det helt forket, og mine scripts var farlige for andre.
Sådan som det endt med at ske her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20086&start=90#p141885

Men jeg fik altså responsen "NUTS!".....
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20148#p142109

Og da jeg forklarede og spurgte uddybende, hvad det betød, så blev jeg brutalt bandlyst. Shocked



Det er nu også lidt vanskeligt for mig at se, at det har været uinteressant ævl for andre, når et resultat er downloadet mere end 700 gange:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20086&start=120#p142107
Vedhæftede filer
zutil-udkast1.zip
(15.98 KiB) Downloadet 785 gange

Men det er synd for brugerne, at projektet ikke fik lov til at blive gjort færdigt.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Admin Man 29 Aug 2022, 09:10

Jakob skrev:
Radikal skrev:
Der er sgu da ingen som gider beskæftige sig med dit ævl. Hvis du er bandlyst fra et forum, er det vel fordi de ikke gider hører på det. Shocked Very Happy


Jeg kan kun beklage, at din viden er for lille til at forstå det.
For folk, der ved det mindste om Bash og scripts, kan det næsten ikke blive mere simpelt at tage stilling til.

Jeg prøver lige igen at forklare det script, som førte til bandlysningen:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20148#p142106
Kode:


exit
echo 'Ups, der fik du en virus'
echo 'Hov, nu fik du også en orm'
echo 'Og se der kom den trojanske hest'
echo 'Det hele flyder, kravler og løber ud fra scriptet om natten, mens PC'en er slukket'
echo 'Og en morgen er den fyldt op, og så er det hele slut.'
echo 'Selv med Ubuntu er der kun ringe chance for, at PC'en kommer i drift igen.



"echo" er en kommando, som viser en tekst på skærmen og ikke andet.
Det er altså ganske ufarligt, selvom teksten bestemt kan virke foruroligende.

Men i den første linje står der "exit", og det lukker straks scriptet, før den foruroligende tekst bliver vist.

På den måde kan man med exit i første linje sikre, at INGEN af de efterfølgende kommandoer bliver kørt, og det gælder selvfølgelig også, hvis der i stedet for echo er brugt skadelige kommandoer, som kan være vanskelige at gennemskue.

Altså en simpel og sikker metode til at afmontere et script, så enhver kan kopiere det og køre det, uden at gøre skade.

Det burde være et forløsende forslag, især til en administrator, som forinden har brugt meget energi på at fortælle mig, at jeg gjorde det helt forket, og mine scripts var farlige for andre.
Sådan som det endt med at ske her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20086&start=90#p141885

Men jeg fik altså responsen "NUTS!".....
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20148#p142109

Og da jeg forklarede og spurgte uddybende, hvad det betød, så blev jeg brutalt bandlyst.  Shocked



Det er nu også lidt vanskeligt for mig at se, at det har været uinteressant ævl for andre, når et resultat er downloadet mere end 700 gange:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20086&start=120#p142107
Vedhæftede filer
zutil-udkast1.zip
(15.98 KiB) Downloadet 785 gange

Men det er synd for brugerne, at projektet ikke fik lov til at blive gjort færdigt.

Jeg ved ikke hvad me vil sige til dette, men Administratoren forklare jo netop hvorfor de ikke vil gøre det:

"Generel besked til læserne af denne tråd

Vi har drøftet dette projekt i redaktørteamet, og personligt vil jeg, på linje med Ajenbo, sige at jeg syntes at koden er så ugennemskuelig, at jeg kraftigt vil anbefale folk ikke at kører de scripts! Da teamet simpelthen ikke kan forudsige resultatet ved en kørsel.

Programmets dokumentation er ydermere så mangelfuld at, selv folk som er uddannede indenfor IT ikke får gavn af den.

Hvis at folk vil teste og lege i Sandkassen er det helt ok, men i dette tilfælde bør/skal det være i en Virtualbox, hvor at det er lige meget om Ubuntus filsystem risikere at blive ødelagt.
Med venlig hilsen Christian"

Dette burde jo så også være svar nok til dig fra en Administrator i det forum!

Så svaret er altså en risiko for at Ubuntus filsystem kan blive ødelagt!

Færdig arbejde! Wink Very Happy


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Man 29 Aug 2022, 12:13

I mine 28 år med Linux har jeg altid lavet mine forsøg med script i Virtualbox.
Selv om man bruger kommandoen ´virtual' så er der risiko for at skade systemet, men det vil ikke kunne ske hvis det er lavet i Virtualbox.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Man 29 Aug 2022, 13:31

welupe skrev:He he…nu har jeg fulgt en del debatfora, og du er bestemt ikke den eneste, der bliver bannet uden videre forklaring…  

Hvad siger reglerne om scripts på ubuntudanmark…?


Kan du forestille dig en regel, som skulle give anledning til bandlysningen af Jakob77 i den pågældende tråd.?
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20148#p142106

Det spørgsmål undviger Me.
Gør du ligeså.?

Men det er nok reglerne for sandkassen, du skal bruge:

Forum regler for Sandkassen
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=7124


Kender du andre, som er bandlyst fra ubuntudanmark.?
Du bør nok være opmærksom på, at der er tale om et forum, som giver sig ud for at være mere end et luset amatørforum, hvor administratorer har ret til at opføre sig som satanistiske psykopater. Som du kan se, er der også en meget omfattende forklaring. Den er blot ganske ensidig og ikke rimelig efter spillereglerne.




Admin

Advarslen til læserne bliver forklaret. Men det forklarer jo ikke bandlysningen, som hændte langt senere.

Jeg mener heller ikke, at jeg har brugt kode, som jeg ikke har fået af en bruger, der mindst var på redaktørniveau i deres eget forum.

Jeg mener dog, at det måske er rigtigt, at noget af koden var lidt suspekt, selvom jeg selv havde brugt den i årevis uden problemer.
Det rettede AJenbo imidlertid op på med en ny skabelon, så smukt og imponerende, at jeg aldrig vil glemme ham for det. Han gjorde, som en ubuntuhjælper bør gøre.
De to andre var til INGEN hjælp. De brillerede med manglende kundskaber og var mest optagede af at udøve en undertrykkende magt overfor projektet.
AJenbo får nok lyst til at slå mig, hvis jeg skriver, at de var jalouxe og ikke kunne tåle at se, hvordan han og jeg havde fat i noget, som kunne blive rigtig stort og betydningsfuldt for Ubuntu. Men helt ærligt, så er jeg på et overordnet plan tilbøjelig til at se det hele så pinligt småt skåret. Neutral

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af ak31 Man 29 Aug 2022, 14:19

@ Jakob, er det nu her sagen bliver lukket?

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1564
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af welupe Man 29 Aug 2022, 19:28

Jamen, Jacob altså…kan du ikke engang selv se, hvorfor du er blevet bannet…?

Kan du forklare mig,  hvad der får dig til at slutte scriptet af med (som du selv siger)     5 foruroligende sætninger…?  

Hvad ville du selv tænke, hvis du efter at ha klikket på exit læste disse ting…?

Ups, der fik du en virus
Hov, nu fik du også en orm
osv…

Det ødelægger bare det hele...selvom scriptet ellers havde virket fint...

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Nul_to10

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Man 29 Aug 2022, 19:33

Ser lige at jeg har kommet til at skrive forkert i mit seneste svar.

Selv om man bruger kommandoen ´virtual' så er der risiko for at skade systemet, men det vil ikke kunne ske hvis det er lavet i Virtualbox.

Det skulle være dette. Smile
Selv om man bruger kommandoen ´exit' så er der risiko for at skade systemet, men det vil ikke kunne ske hvis det er lavet i Virtualbox.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Man 29 Aug 2022, 22:59

welupe skrev:Jamen, Jacob altså…kan du ikke engang selv se, hvorfor du er blevet bannet…?

Kan du forklare mig,  hvad der får dig til at slutte scriptet af med (som du selv siger)     5 foruroligende sætninger…?  

Hvad ville du selv tænke, hvis du efter at ha klikket på exit læste disse ting…?

Ups, der fik du en virus
Hov, nu fik du også en orm
osv…

Det ødelægger bare det hele...selvom scriptet ellers havde virket fint...

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Nul_to10

Det bedrøver mig, at det er så svært for mig at forklare princippet, så du kan forstå det.

"exit" er ikke noget, du klikker på.
Kommandoen står i et script, som når det køres normalt vil afvikle kommandoerne een af gangen i rækkefølge startende med linje et, derefter linje to osv.
Men kommandoen "exit" afbryder scriptet, så de efterfølgende kommandoer aldrig bliver afviklet.!

Derfor behøver man kun at se den første linje. Når der står "exit", så ved man, at scriptet er afmonteret og harmløst.

Det var det princip, jeg ønskede at anskueliggøre.

Og som allerede nævnt skal man videre kun kende kommandoen "echo" for at indse, at det pågældende script også er harmløst uden "exit".
Der er ingen farlig kode, det er kun lidt irriterende tekst, der vises på skærmen.

Du har vel også læst i tråden, at det ikke indgik i bandlysningsbegrundelsen, at årsagen var farlig ødelæggende kode.?
Begrundelsen var, at det var NUTS!, og de havde spildt for meget tid på mig.




Me skrev:Selv om man bruger kommandoen ´exit' så er der risiko for at skade systemet, men det vil ikke kunne ske hvis det er lavet i Virtualbox.

Det ville måske have været et relevant fagligt svar i denne tråd frem for en bandlysning:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20148#p142106

Men umiddelbart lyder det både søgt og helt forkert for mig.
Er vi på det plan, at jeg skal klandres for i overskuelighedens navn at have skippet "#!/bin/bash" i linje 1. Eller er du ude i at bruge "exit" midt i et kompliceret script, så kan det godt være, men det er ikke på tale.
Hvordan forestiller du dig dog, at kommandoen 'exit' først i scriptet kan skade systemet.?
Hvis du vil have et argument på, så er jeg forhandlingsvillig. Det er blot en ganske anden historie, end om det er rimeligt at blive bandlyst for at stille forslaget. Det håber jeg, at du forstår.!

Kan det godt passe, at jeg husker brugernavnet "Me" fra ubuntudanmarks forum, og det var dig.?




ak31 skrev:@ Jakob, er det nu her sagen bliver lukket?

Nej, det er slet ikke så nemt at få medhold, som jeg troede, at det ville være.
Men vi nærmer os et punkt, hvor jeg tænker, at jeg bør sige tak for øvelsen og erkende, at jeg nok ikke når videre med det i dette forum.
Jeg må i stedet i tænkeboks og se, om jeg kan finde en bedre måde at forklare det på næste gang et andet sted, så flere forhåbentlig kan forstå det.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Gæst Man 29 Aug 2022, 23:38

Jakob skrev:
Kan det godt passe, at jeg husker brugernavnet "Me" fra ubuntudanmarks forum, og det var dig.?

Nej det var ikke mig.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 30 Aug 2022, 08:45

Admin

Der er et par ting omkring dette emne, som jeg gerne vil kende dit syn på.

Tænker du, at denne tråd er problematisk eller OK for dit forum.?

Kan jeg regne med, at tråden bliver bevaret, eller er der risiko for, at du sletter den imod mit ønske.?

Hvis jeg kan regne med, at tråden bevares, så mener jeg, at der i denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=20162

bør indsættes dette link:
https://dinedebatter.danskforum.net/t5212-hjaelp-til-bandlysningssag-pa-ubuntudanmark

Min begrundelse for det er desværre ikke, at de så kan lære, at vi alle synes, at de tager fejl og har handlet ondt.
De har jo gode muligheder for bare at håne mig endnu mere, fordi de i dette forum uden at løfte en finger får mere medhold end mig.
Det er mere et spørgsmål om fairness, at mit syn på sagen omsider også bliver præsenteret, hvilket det ikke er nu.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

ak31 synes ikke godt om

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Admin Tirs 30 Aug 2022, 09:55

Jakob skrev:Admin

Der er et par ting omkring dette emne, som jeg gerne vil kende dit syn på.

Tænker du, at denne tråd er problematisk eller OK for dit forum.?

Kan jeg regne med, at tråden bliver bevaret, eller er der risiko for, at du sletter den imod mit ønske.?

Hvis jeg kan regne med, at tråden bevares, så mener jeg, at der i denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=20162

bør indsættes dette link:
https://dinedebatter.danskforum.net/t5212-hjaelp-til-bandlysningssag-pa-ubuntudanmark

Min begrundelse for det er desværre ikke, at de så kan lære, at vi alle synes, at de tager fejl og har handlet ondt.
De har jo gode muligheder for bare at håne mig endnu mere, fordi de i dette forum uden at løfte en finger får mere medhold end mig.
Det er mere et spørgsmål om fairness, at mit syn på sagen omsider også bliver præsenteret, hvilket det ikke er nu.

Altså dinedebatter her er et frit forum med ytringsfrihed!

Der bliver kun administreret efter dansk lovgivning som man kan læse i reglerne for dette forum!

Der bliver således ikke slettet noget, hvis det er lovligt ifølge danske love!

Selvfølgelig kan du sætte link til dette forum, dette giver jo kun lidt reklame for dinedebatter her, som måske kan føre til flere medlemmer og mere aktivitet-he-he! Wink Very Happy

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Tirs 30 Aug 2022, 14:04

Admin skrev:
Jakob skrev:Admin

Der er et par ting omkring dette emne, som jeg gerne vil kende dit syn på.

Tænker du, at denne tråd er problematisk eller OK for dit forum.?

Kan jeg regne med, at tråden bliver bevaret, eller er der risiko for, at du sletter den imod mit ønske.?

Hvis jeg kan regne med, at tråden bevares, så mener jeg, at der i denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=20162

bør indsættes dette link:
https://dinedebatter.danskforum.net/t5212-hjaelp-til-bandlysningssag-pa-ubuntudanmark

Min begrundelse for det er desværre ikke, at de så kan lære, at vi alle synes, at de tager fejl og har handlet ondt.
De har jo gode muligheder for bare at håne mig endnu mere, fordi de i dette forum uden at løfte en finger får mere medhold end mig.
Det er mere et spørgsmål om fairness, at mit syn på sagen omsider også bliver præsenteret, hvilket det ikke er nu.

Altså dinedebatter her er et frit forum med ytringsfrihed!

Der bliver kun administreret efter dansk lovgivning som man kan læse i reglerne for dette forum!

Der bliver således ikke slettet noget, hvis det er lovligt ifølge danske love!

Selvfølgelig kan du sætte link til dette forum, dette giver jo kun lidt reklame for dinedebatter her, som måske kan føre til flere medlemmer og mere aktivitet-he-he! Wink Very Happy


Tak, det var faktisk også det svar, jeg forventede.  Smile

Jeg har sendt en mail med et link til ubuntudanmarks bestyrelse og bedt om en kvittering, men de har ikke svaret.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Jakob Lør 04 Feb 2023, 18:56

Bandlysning er nok den hårdeste straf et forum kan tildele en bruger.
At benytte denne straf uden først at give en advarsel er i mine øjne meget grimt.
At gøre det med en dårlig eller direkte falsk begrundelse i et vigtigt supportforum, som brugeren har tillid til, er kun langt grimmere.
Gør man videre hurtigt en bandlysning permanent, så må det være ekstremt alvorligt.
Efter syv år vil administrationen stadig ikke svare.
Syv år er længere tids samfundsudelukkelse (fængsel) end nogle mennesker får for mord!
Jakob77 må nok have gjort noget meget forbudt. Han er bare for dum til at kunne forstå, hvad det kan være, der er SÅ slemt.
Han legede måske bare for godt i sandkassen med at bygge nyttige Hjælpescripts til Ubuntu..

zutilpakken er nu downloadet mere end 800 gange, og det forstår jeg godt.
zutil-udkast1.zip
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=20086&start=120#p142107
Det er stærke scripts, og hvis man samtidigt selv vil lære at bygge scripts i praksis, så findes der trods manglende opdateringer næppe et bedre udgangspunkt.
Det gælder direkte i både Ubuntu, Xubuntu, Mint og de fleste andre distroer.
Men det er desværre kun halvfærdigt arbejde, som Jakob77 er afskåret fra at videreudvikle på siden.
Der er nok ellers et par kommandoer, som linuxuniverset godt kunne fortjene AJenbos inspirerende kommentarer til.

Nej, jeg tænker ikke lige på en andersfuser som denne:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20086&hilit=zutil&start=120#p142049
det ville være nemmer for os at kode det hele for dig (det ønsker vi på ingen måde), men samtidig er dine beskrivelser af hvad du ønsker i sidste ende så vage at det ikke ville være muligt.
Det er også nettop denne mangel på forståelse der gør at det du ser som blot at klippe og klistre andres kode sammen, faktisk resultere i at du skaber noget nyt og katastrofalt.

Det katastrofale må i mine øjne være den onde fordummelse, som administrationen påfører både Ubuntu, brugerne og sig selv ved grundløst at bestyrke "script-paranoia" f.eks. med bandlysning.
Det gør ondt at se et supertalent som AJenbo også blev præget til denne usunde tilgang.

zanalyse.sh kan findes her:
https://dinedebatter.danskforum.net/t5588-zanalyse-sh-til-linux-mint
zanalyse.sh er et af de stærkeste scripts til zutil, men det nåede ikke med i pakken, fordi forbindelsen blev afbrudt.
Jakob77 er heller ikke helt færdig med at redigere teksten, så der er endnu en ny opgraderet release på vej.
Teksten og for den sags skyld også navnet skal helst være helt på plads, hvis der senere skal skrives en international udgave på engelsk.
Måske bør der i stedet stå: "The fraudulent and anarchist administration with its petty psychopathic peasant captors"
Eller måske bør han i stedet vælge at bandlyse ethvert minde om Ubuntu i historikken.
Hvis de smukkeste zutil visioner skal udfoldes, så fordrer det et rummeligt og pålideligt supportforum, og i det stykke har Ubuntudanmark jo desværre efterhånden også ødelagt det for sig selv. Ved nærmere eftertanke ser det ud til, at Jakob77 ikke har meget andet end chikane tilbage at nævne dem for i zutil.
Hvis selve scriptskabelonen betragtes som noget genialt og stort (som jeg gør), så kan det nok kun skyldes, at man kommer fra en linuxskole på et meget lavt niveau. Wink

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.? Empty Sv: Hjælp til bandlysningssag på Ubuntudanmark.?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum