FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Første muslimske borgmester.
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 10:57 af Radikal

» Maj kulde gør laderne fulde?
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 10:22 af Radikal

» Sloppy Joe!
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 10:09 af Radikal

» It svindel på Nettet?
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 10:01 af Radikal

» Så du pinsesolen danse?
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 09:54 af Radikal

» Svære opgaver!
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 09:51 af Radikal

» Kevin Magnussen altid nummer sidst?
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 08:43 af Admin

» I Dreamed There Was No War (Guitar instrumental)
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 08:12 af Admin

» The Saint - The Gadic Collection!
Hvordan forbedres en distro.? EmptyIdag kl. 08:03 af Admin


Hvordan forbedres en distro.?

3 deltagere

Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Ons 21 Dec 2022, 09:49

1:
Hvis en distro skal blive bedre, så skal der arbejdes målrettet for det, og det fordrer enighed, og udviklerne skal være populære som popstjerner.
Derfor er det nødvendigt at straffe alle de personager, der ønsker mere eller andet end det udviklerne ønsker.
På den måde opbygges en enig og stærk 'elitekultur', som kan styre både distroen og hele den underliggende kultur.


2:
Hvis en distro skal blive bedre, så handler det først og fremmest om at få så mange som muligt med i et godt og sundt fællesskab, hvor alle hjælper hinanden med alt muligt, så godt de kan.
Der vil være trygge fora, som syder og bobler af liv, hvor folk griner og græder, skændes og giver knusere og arbejder på både tåbelige og geniale ting til egne og andres computere. Sammenholdet om friheden til at lære og lære af sine fejl vil være en bærende kraft, og der vil aldrig være tvivl om, at distroen og hjælpen er beregnet til alle, som vil bruge den.
Ofte vil udviklerne med god grund tage sig til hovedet, fordi de overvældes af kritik og udfordringer, og de får svært ved at finde hoved og hale i ønsker, strategi og prioriteringer. Dette evt. kombineret med manglende sponsorater kan føre til perioder med rod og limbo, der senere skal rettes op på. Men i kraft af brugernes stærke sammenhold og kreativitet kan distroen sagtens komme igennem sådan en vanskelig periode, og efterfølgende bliver det forår igen og distrokulturens veludviklede rodnet vil sikre en formidabel vækst.


Hvis du skal vælge imellem disse to strategier, hvilken mener du så er den bedste til at udvikle og forbedre en distro.?

Begrund gerne dit svar og bring eksempler, hvis du har set valget imellem 1 og 2 få betydning i virkelighedens verden.


PS: Jeg ønsker også intuitive svar fra personer, der mener mere om kultur end om Linux.
Helst efter man har svaret, kan man evt. studere her, hvordan det samme emne behandles i et specifikt dansk linuxforum:
https://www.linuxin.dk/node/23182

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Gæst Ons 21 Dec 2022, 20:30

Hvorfor blive sur fordi man har blevet bannet på et forum???
Dit link vil ikke virke.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Ons 21 Dec 2022, 22:04

Me skrev:Hvorfor blive sur fordi man har blevet bannet på et forum???
Dit link vil ikke virke.

Er du blevet bandlyst, eller hvorfor spørger du.?
Hvis du er, så er jeg da allerede sur på dine vegne.
Jeg er umiddelbart sikker på, at du ligesom jeg ikke ønsker at voldbryde forumregler, og så har de andre nok gjort det.
Jeg ser linuxbrugere som græsrødder og medmennesker, der skal behandles ordentligt.
Og hvis Linux skal bredes ud, så mener jeg, at det må være aldeles afgørende, at brugerne kan være trygge i supporten.

Linket er korrekt, så det må vise, hvordan siden behandler emnet.
Om der pt er tekniske fejl på siden, ved jeg ikke.

Emnet har du i øvrigt slet ikke forholdt dig til endnu. Du er nok også efterhånden så 'tværdistroel' og på et niveau, hvor en tilknytning til et godt supportforum er uden betydning.

Men hvad tror du almindelige brugere vil trives bedst med 1 eller 2 ?

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Radikal Tors 22 Dec 2022, 08:40

Me skrev:Hvorfor blive sur fordi man har blevet bannet på et forum???
Dit link vil ikke virke.

Vi i De Radikale mener, at det her link virker vist. https://www.linuxin.dk/. En skriver et opslag meget lidt imponeret. At en masse indlæg er blevet slettet. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Tors 22 Dec 2022, 10:16

Tja, det ser ud til, at jeg nu også er bandlyst på linuxin.dk
Det er nok desværre meget sigende for linuxkulturen, at mange andre vidste det før mig.
Det er nok sådan, de opbygger deres julestemning.
Jeg holdt pause, fordi debatten var gået i stå, og jeg har de sidste dage haft mest travlt med at få nyindlagt bredbånd til at køre ordentligt.
Jeg slutter det kun ud fra, at jeg denne morgen ikke kan logge på, og hvad jeg kan læse her:
https://www.linuxin.dk/node/23185#comment-98132

Og jeg hæfter mig f.eks. ved dette:

https://www.linuxin.dk/node/23185#comment-98122
#1+#2: Ja, jeg er enig i, at jeg ikke har ret til at vide, hvorfor Jacob77 blev bannet. Det skriver jeg også i mit indlæg Smile -- men jeg synes egentlig det er en rimelig forventning at få forklaret, hvorfor mine egne indlæg er blevet slettet.

#3: Nu var der jo flere tråde, og ja jeg var også frustreret over nogle af dem. Men indholdsmæssigt var de alle relevante i forhold til Linux-universet. Så er det rigtig nok, at der var én, der var meget personlig, men den var jo allerede blevet lukket.

Og vil bare nævne, at vi stadig har en tråd liggende, hvor vi diskuterer om jorden er rund eller flad... Så det er åbenlyst en markant ny praksis. Og selvom jeg ikke har ret til at få forklaret, hvorfor det er endt sådan, så føler jeg alligevel behov for at nævne, at jeg synes det er et træls tilbageskridt.


Nu skal ejvindh også passe på, og det ved han godt.
Han har forstået så meget af det, jeg skriver om, at det også kan blive farligt for ham.
Han har ligesom jeg flere brugere, som har brug for hans support, og hvis han bliver bandlyst fra support, så mister hans brugere også support.
Det minder om Tyskland for mere end seks årtier siden. Hvis naboen pludseligt bliver fjernet i løbet af natten, så er det dybt uklogt at spørge om hvorfor.
Det er i øvrigt heller ikke så interessant, fordi svaret typisk vil være usandt.
Diskussion om kulturen er tabu eller mytomani.

Ytringsfriheden i linuxkulturen er knækket. Crying or Very sad

Vi mangler en satiretegner, der kan vise det, så alle kan forstå, hvad der foregår.
Dette må være anskuelsesundervisning i, hvordan Linux ødelægger Linux ved at få alle potentielle nye brugere med fornuften i behold til at løbe skrigende væk.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af ak31 Tors 22 Dec 2022, 12:02

Jakob skrev:Tja, det ser ud til, at jeg nu også er bandlyst på linuxin.dk
Det er nok desværre meget sigende for linuxkulturen, at mange andre vidste det før mig.
Det er nok sådan, de opbygger deres julestemning.
Jeg holdt pause, fordi debatten var gået i stå, og jeg har de sidste dage haft mest travlt med at få nyindlagt bredbånd til at køre ordentligt.
Jeg slutter det kun ud fra, at jeg denne morgen ikke kan logge på, og hvad jeg kan læse her:
https://www.linuxin.dk/node/23185#comment-98132

Og jeg hæfter mig f.eks. ved dette:

https://www.linuxin.dk/node/23185#comment-98122
#1+#2: Ja, jeg er enig i, at jeg ikke har ret til at vide, hvorfor Jacob77 blev bannet. Det skriver jeg også i mit indlæg Smile -- men jeg synes egentlig det er en rimelig forventning at få forklaret, hvorfor mine egne indlæg er blevet slettet.

#3: Nu var der jo flere tråde, og ja jeg var også frustreret over nogle af dem. Men indholdsmæssigt var de alle relevante i forhold til Linux-universet. Så er det rigtig nok, at der var én, der var meget personlig, men den var jo allerede blevet lukket.

Og vil bare nævne, at vi stadig har en tråd liggende, hvor vi diskuterer om jorden er rund eller flad... Så det er åbenlyst en markant ny praksis. Og selvom jeg ikke har ret til at få forklaret, hvorfor det er endt sådan, så føler jeg alligevel behov for at nævne, at jeg synes det er et træls tilbageskridt.


Nu skal ejvindh også passe på, og det ved han godt.
Han har forstået så meget af det, jeg skriver om, at det også kan blive farligt for ham.
Han har ligesom jeg flere brugere, som har brug for hans support, og hvis han bliver bandlyst fra support, så mister hans brugere også support.
Det minder om Tyskland for mere end seks årtier siden. Hvis naboen pludseligt bliver fjernet i løbet af natten, så er det dybt uklogt at spørge om hvorfor.
Det er i øvrigt heller ikke så interessant, fordi svaret typisk vil være usandt.
Diskussion om kulturen er tabu eller mytomani.

Ytringsfriheden i linuxkulturen er knækket. Crying or Very sad

Vi mangler en satiretegner, der kan vise det, så alle kan forstå, hvad der foregår.
Dette må være anskuelsesundervisning i, hvordan Linux ødelægger Linux ved at få alle potentielle nye brugere med fornuften i behold til at løbe skrigende væk.
Jeg forstår ikke lige, at vi skal vide, at du er blevet smidt ud af endnu et forum.
Du hænger tilmed et af dette forums brugere ud, og det har vi her nu ingen interesse i.
Har du en holding: Jeg alene vide, som du tromler igennem hvor du kommer frem?
Jeg tænker tilbage på mit spørgsmå om et patchworktæppe. Der var dine indlæg langtfra venlige og imødekommende.  santa santa santa santa

_________________
Der findes andre menesker end dem der er danske
De bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort
De varme lande er noget lort.

LØGNEN ER AT KVÆLE
SANDHED OG SIG SELV
ak31
ak31

Antal indlæg : 1561
Join date : 05/12/20

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Tors 22 Dec 2022, 13:11

Hvis jeg hænger nogen ud, som ikke først har hængt mig ud, så beklager jeg. Jeg ved ikke selv, hvor det skulle være sket.



https://www.linuxin.dk/node/23185#comment-98123
Jeg må sige, at når der kommer sådan en verdensfjern troll ind på forum, og spreder - undskyld udtrykket - sit kolort ud over hele forummet, - så ja, er jeg ked af at sige det, men så må man sgu bide i det sure æble og acceptere, at der lige ryger nogle posts her og dér, når admin rydder op. Lige i den situation er der ikke andet at gøre, end at acceptere realiteterne: Vi fik stoppet vanviddet og der røg nogle brugbare posts i kølvandet.

Det er ganske nyt for mig, at denne bruger undskylder sin tone.
Den er da ellers ganske nydelig i forhold til de svar han gav mig under præcist det samme emne, som jeg har startet her.

Nogle tror, at dårlig tone beviser, at der er ytringsfrihed.
Det gør den ikke, ofte nærmere tværtimod. Den kan være menneskelig og ganske tilgivelig i en overophedet diskussion, men i dette tilfælde fortæller den nærmere bare, at en bruger har fået bevilget en ret til at svine andre til, og han nyder det.


Er emnet i denne tråd kolort og vanvid.?

Læs trådens første indlæg og døm selv.

Kulturændringer, der kan forbedre distroer, uha det er et farligt emne...  Shocked


Nå ja, men vi kan jo ikke se alle de indlæg, som Jakob77 havde skrevet i tråden, da den blev slettet.
Han endte nok med at give igen med samme mønt og svine alle andre til, og der er nok ingen tvivl om, at han er 100 gange værre.

Nu er det blot så heldigt, at Jakob77 belært af dårlige erfaringer fra Ubuntudanmark har backup af sine indlæg, og senere har jeg tænkt mig at bringe dem, så folk ikke behøver at gætte på hverken substans eller tone.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Søn 15 Jan 2023, 12:56

Ligesom her var der ikke meget interesse for emnet, så Jakob77 besluttede at forsøge at fyre lidt op under diskussionen med denne post:



https://www.linuxin.dk/node/23182#comment-98082
Det meste til styresystemer er nok startet med 1

Mints boost er mest 1

Jeg har en tyrkertro på 2

For år tilbage var Ubuntu i Danmark tæt på at være defineret af 2
Men de senere år efter krisens start begyndte Ubuntu i Danmark desværre at ryste på hånden og flytte sig fra 2 til 1

Jeg synes, at det er kreperligt at se på, og jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er et kæmpe stort kor, som råber vagt i gevær, når der er tegn på, at rodnettet visner.
Om det skyldes smålighed, svaghed, ligegyldighed eller en syg teori om den enes død den andens brød eller noget helt fjerde, ved jeg ikke sikkert.
Men jeg frygter oprigtigt, at det kan bringe Linux til PC ind i slutfasen af denne 10 år gamle dom, som ingen med kærlighed til Linux kan ønske sig:

16. april 2012
https://www.computerworld.dk/art/215631/derfor-er-linux-doed-som-en-sild-paa-din-pc
"Linux er død og færdig på desktoppen. Men stærk og vital på serverne - altså i et miljø med teknisk kyndige og vidende it-folk.
Og det er her, at Linux hører hjemme og har en fremtid. Ikke på pc'erne i folks stuer eller på deres arbejdspladser."


Hvis det ikke er for sent, så mener jeg, at det må være på tide at vende bøtten og enhver sten.

Men det er nok et standpunkt, som jeg står meget alene med, eller hvad.?

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Tirs 17 Jan 2023, 11:06

Ovenstående indlæg giver åbenbart ikke meget respons her, men det gjorde det på linuxin.
Først et meget forarget svar, der bedyrede, at alt er fryd og gammen for ubuntu.
Det næste svar var meget vredt, og der blev udtrykt håb om, at moderationen kraft edeme snart kom hjem fra ferie, så den troll (Jakob77) kunne blive standset.!

Denne uforudsete vrede fik Jakob77 til at fjerne ovenstående indlæg og i stedet skrive dette:

https://www.linuxin.dk/node/23182#comment-98082
Rettelse:

Denne post er udsat til på ubestemt tid.
Som man måske kan se på de næste par svar, så var læserne ikke helt modne til den form for ærlighed. ;-)


I et forsøg på at redde emnet gav Jakob77 dem i stedet et andet svar at tygge på:

https://www.linuxin.dk/node/23182#comment-98087
Men det er da glædeligt, at interessen for at forbedre distroer er så udbredt, som man allerede kan se det under dette emne.
Det må nok være derfor, det hele går så fantastisk godt og nye brugere strømmer til i hobetal. Vi ser dem bare slet ikke i supporten. Den er nærmest ligegyldig, fordi alt nu er fuldautomatisk og pære let i alle distroer. ;-)

Det ser ud til på svarene her, at det må være noget fra en ond trolledrøm, når jeg husker, at en administrator på ubuntudanmark engang skrev, at der om et år måske ikke er noget, der hedder Ubuntu mere. Jeg troede oprindeligt, at det var en sandfærdig risiko og handlede om at sætte seriøse tanker i gang for at forbedre distroen. Men jeg ser godt nu, at han straks burde have været svinet til og bortmodereret af de andre administratorer, fordi han trollede ud af æsken.
Sandheden i dette regi må nok være, at Windows snart er presset helt ud af markedet.!

Enhver linuxbruger ved vel også pr. definition, at der ikke er et reelt behov for distroforbedringer. Og det er ikke en opgave for udviklerne at lære dem den definition, men noget moderationen skal sørge for.! ;-)


Hvis eufori, mytomani og tabuer skal drive værket, så bliver ærlighed en uvelkommen gæst.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Tirs 17 Jan 2023, 21:17

Jeg har mere, men det må nok være tilstrækkeligt nu til at give et indtryk af, hvad der konkret foregik, da dette emne blev behandlet på linuxin.
Det er vanskeligt at måle præcist, hvad der motiverer. Måske var linuxin blot for meget fidibusforum til ubuntudanmark.
Det er i hvert fald faktuelt, at vreden endte med, at emnet blev fjernet, og Jakob77 mistede muligheden for at skrive.

Den vredeste mand der ildstormede emnet og kaldte på moderationen har haft det hårdt og skal selvfølgelig tilgives.
https://www.linuxin.dk/node/23192#comment-98172

Det ændrer blot ikke på, at Jakob77 mistede sin support.
Og det er åbenbart bare ærgerligt..

Men det sender desværre endnu et signal til alle potentielle nye brugere om, at de ikke kan være trygge ved linuxsupporten.

Ud over alt det gode i linuxsupporten, så er den også upålidelig, og den kan være fatalt lunefuld.
Det kan Linux ikke gøre for, men det er faktisk den eneste årsag til, at jeg i dag generelt ikke kan anbefale andre at droppe Windows til fordel for Linux.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Gæst Ons 18 Jan 2023, 15:09

Jakob (Jakob77), hvorfor bliver du ved med at linke til et forum som du har blevet bannet på?

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Radikal Ons 18 Jan 2023, 15:42

Me skrev:Jakob (Jakob77), hvorfor bliver du ved med at linke til et forum som du har blevet bannet på?

Vi i De Radikale mener, at Jakob så måske bare kalder sig noget andet end Jakob77 på det forum Question Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Gæst Ons 18 Jan 2023, 18:24

at Jakob så måske bare kalder sig noget andet end Jakob77 på det forum
Nej. Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Jakob Ons 18 Jan 2023, 18:33

Me skrev:Jakob (Jakob77), hvorfor bliver du ved med at linke til et forum som du har blevet bannet på?

Jeg gør det kun som konkret dokumentation og kildehenvisning. Det plejer at være god skik.
Hvorfor bliver du ved med at skrive om bandlysning under et emne, der handler om, hvordan man forbedrer en distro?

Jeg vil håbe, at den næste generation linuxhjælpere forstår vigtigheden af ærlig dialog og rummelighed i supporten.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Hvordan forbedres en distro.? Empty Sv: Hvordan forbedres en distro.?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum