FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Bliver Ukraine delt op i fremtiden?
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 12:15 af Stærke Andreas

» Første muslimske borgmester.
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 12:14 af ak31

» Sloppy Joe!
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 11:41 af Nationalpigen

» Taylor Swift?
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 11:34 af Nationalpigen

» Maj kulde gør laderne fulde?
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 11:18 af ak31

» Så du pinsesolen danse?
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 11:17 af Nationalpigen

» Svære opgaver!
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 11:08 af ak31

» It svindel på Nettet?
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 10:01 af Radikal

» Kevin Magnussen altid nummer sidst?
Linux Mint sammen med Windows? EmptyIdag kl. 08:43 af Admin


Linux Mint sammen med Windows?

4 deltagere

Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Admin Tirs 10 Jan 2023, 10:31

Linux Mint sammen med Windows?

https://ciksiti.com/da/chapters/2782-how-to-dual-boot-linux-mint-and-windows--linux-hint

"Er du en Windows -bruger? Vil du prøve Linux? God beslutning!

Men bange for at hoppe af med det samme? Det er forståeligt, at du ikke vil skifte til Linux med det samme.

Din primære ekspertise er stadig med Windows. Må jeg så foreslå Linux Mint?

Det er en fin Linux -distribution, der ligner og fungerer ganske som Windows.

Denne guide fokuserer netop på det. Lad os tjekke, hvordan du starter Linux Mint og Windows med det samme system."

Mange kunne godt tænke sig at prøve Linux, men de vil heller ikke af med deres gode Windows 10/11 system!

Dette kan løses ved at man både har sit Windows og Linux på samme computer via en såkaldt dual boot!

Når man så har installeret Linux Mint på sin Windows pc, så får man ved opstart valget mellem at bruge sit Windows system, eller at bruge sit nye Linux Mint system, fordi begge operasystemer ligger på den samme computer!

Tør du tage springet ind i en Linux verden?





_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Jakob Tirs 10 Jan 2023, 11:41

Admin skrev:Linux Mint sammen med Windows?

https://ciksiti.com/da/chapters/2782-how-to-dual-boot-linux-mint-and-windows--linux-hint

"Er du en Windows -bruger? Vil du prøve Linux? God beslutning!

Men bange for at hoppe af med det samme? Det er forståeligt, at du ikke vil skifte til Linux med det samme.

Din primære ekspertise er stadig med Windows. Må jeg så foreslå Linux Mint?

Det er en fin Linux -distribution, der ligner og fungerer ganske som Windows.

Denne guide fokuserer netop på det. Lad os tjekke, hvordan du starter Linux Mint og Windows med det samme system."

Mange kunne godt tænke sig at prøve Linux, men de vil heller ikke af med deres gode Windows 10/11 system!

Dette kan løses ved at man både har sit Windows og Linux på samme computer via en såkaldt dual boot!

Når man så har installeret Linux Mint på sin Windows pc, så får man ved opstart valget mellem at bruge sit Windows system, eller at bruge sit nye Linux Mint system, fordi begge operasystemer ligger på den samme computer!

Tør du tage springet ind i en Linux verden?





Tak for et vigtigt spørgsmål.
Det er nok ikke så populært i linuxsupporten, men jeg anbefaler i de fleste tilfælde et klart nej.
Jeg mener i forvejen, at alt for mange overoptimistiske linuxsupportere har lokket alt for mange nybegyndere i uføre med dualboot.

Hvis man i forvejen har en computer med Windows, som bruges seriøst, og man gerne vil prøve Linux, så vil jeg ikke anbefale dualboot.
Jeg vil meget hellere anbefale, at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer til formålet.
Den brugte computer vil ofte være installeret med Windows, og på den kan man så eksperimentere frit og trygt med dualboot.

For mig handler det om friheden til at lære Linux. Man skal kunne dumme sig og køre hele computeren i sænk, uden det er en katastrofe.
Og det kan man ikke, hvis hvis man også har Windows, som man hele tiden skal være bange for at ødelægge.

Der kan også være andre ganske store strategiske fordele ved at eje to computere. Hvis den ene går i stykker, så har man den anden i reserve, og hvis man skal installere, så kan man hente support med den ene, mens den anden er nede. Jeg mener faktisk, at man skal eje mere end tre computere, før antallet alene gør, at man måske kan begynde at tale om fråseri frem for klog strategi.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Radikal Tirs 10 Jan 2023, 15:26

Jakob skrev:
Admin skrev:Linux Mint sammen med Windows?

https://ciksiti.com/da/chapters/2782-how-to-dual-boot-linux-mint-and-windows--linux-hint

"Er du en Windows -bruger? Vil du prøve Linux? God beslutning!

Men bange for at hoppe af med det samme? Det er forståeligt, at du ikke vil skifte til Linux med det samme.

Din primære ekspertise er stadig med Windows. Må jeg så foreslå Linux Mint?

Det er en fin Linux -distribution, der ligner og fungerer ganske som Windows.

Denne guide fokuserer netop på det. Lad os tjekke, hvordan du starter Linux Mint og Windows med det samme system."

Mange kunne godt tænke sig at prøve Linux, men de vil heller ikke af med deres gode Windows 10/11 system!

Dette kan løses ved at man både har sit Windows og Linux på samme computer via en såkaldt dual boot!

Når man så har installeret Linux Mint på sin Windows pc, så får man ved opstart valget mellem at bruge sit Windows system, eller at bruge sit nye Linux Mint system, fordi begge operasystemer ligger på den samme computer!

Tør du tage springet ind i en Linux verden?





Tak for et vigtigt spørgsmål.
Det er nok ikke så populært i linuxsupporten, men jeg anbefaler i de fleste tilfælde et klart nej.
Jeg mener i forvejen, at alt for mange overoptimistiske linuxsupportere har lokket alt for mange nybegyndere i uføre med dualboot.

Hvis man i forvejen har en computer med Windows, som bruges seriøst, og man gerne vil prøve Linux, så vil jeg ikke anbefale dualboot.
Jeg vil meget hellere anbefale, at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer til formålet.
Den brugte computer vil ofte være installeret med Windows, og på den kan man så eksperimentere frit og trygt med dualboot.

For mig handler det om friheden til at lære Linux. Man skal kunne dumme sig og køre hele computeren i sænk, uden det er en katastrofe.
Og det kan man ikke, hvis hvis man også har Windows, som man hele tiden skal være bange for at ødelægge.

Der kan også være andre ganske store strategiske fordele ved at eje to computere. Hvis den ene går i stykker, så har man den anden i reserve, og hvis man skal installere, så kan man hente support med den ene, mens den anden er nede. Jeg mener faktisk, at man skal eje mere end tre computere, før antallet alene gør, at man måske kan begynde at tale om fråseri frem for klog strategi.

Vi i De Radikale mener, at vi ikke har en skid forstand på det der Linux halløj. Jeg kan dog godt se en fordel i, at man eksperimenterer med det der Linux i en anden computer, så ikke man kommer til at slette hele sin Windows installation, for dette ville jo være en katastrofe. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Gæst Tirs 10 Jan 2023, 18:24

Jeg vil meget hellere anbefale, at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer til formålet.

Hvorfor anbefale at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer når man kan have Linux installeret på en ekstern harddisk og boote op fra den??
Når man gør det så påvirker man ikke sin Windows som man har på sin harddisk som er pc`n.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Jakob Ons 11 Jan 2023, 19:32

Me skrev:
Jeg vil meget hellere anbefale, at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer til formålet.

Hvorfor anbefale at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer når man kan have Linux installeret på en ekstern harddisk og boote op fra den??
Når man gør det, så påvirker man ikke sin Windows som man har på sin harddisk som er pc`n.

Det er også en mulighed. Husk bare lige at installere og køre korrekt med det, ellers fosvinder din Windows måske. Wink

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Jakob Fre 13 Jan 2023, 18:32

Måske plejer du at tænde for computeren, så den kan boote op i Windows, mens du skænker dig en kop morgenkaffe.

Hvis du vil gøre det samme, efter du har installeret Mint dual boot, hvad sker der så.?

Hvem har en opskrift på, hvordan Linux og dual boot kan afinstalleres igen, så computeren med Windows igen bliver helt, som den var før.?



Sådan kan der være så mange små og store spørgsmål, som det kan være klogt at stille sig selv og sin support, før man beslutter sig for, hvordan man vil lege med Linux.

Jeg kan af mange grunde kun anbefale, at man køber en god brugt computer til Linux.
I butikken kan man sagtens finde noget brugbart til under 2000 kr.
Hvor meget det så videre bliver til, det må tiden vise. Men det er ikke dyrt for en hobby.
Og for de fleste skal der nok ikke meget til, før de har en maskine, som kan spare deres windowsmaskine for det meste.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Gæst Lør 14 Jan 2023, 00:02

Jakob skrev:
Hvem har en opskrift på, hvordan Linux og dual boot kan afinstalleres igen, så computeren med Windows igen bliver helt, som den var før.?

https://da.tipsandtrics.com/how-safely-uninstall-ubuntu-from-windows-dual-boot-pc-763525

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Jakob Søn 15 Jan 2023, 09:42

Me skrev:
Jakob skrev:
Hvem har en opskrift på, hvordan Linux og dual boot kan afinstalleres igen, så computeren med Windows igen bliver helt, som den var før.?

https://da.tipsandtrics.com/how-safely-uninstall-ubuntu-from-windows-dual-boot-pc-763525


Det er da altid noget, at der eksisterer en opskrift, selvom den mangler en video.
Men den er hverken nem eller uden risiko. Man kan miste det hele.
Det vil også være klogt i forvejen at have købt en reservecomputer, så man kan komme på nettet og få support til det, når man får lavet kuk i bootsektoren, så intet virker mere.
Frem for dual boot, så burde vi nok nærmere diskutere, hvordan den reservecomputer bør være.? Wink

Jeg bemærker også, at det er Windows software, der skal fjerne Linux fra dual boot.
I mine øjne burde Linux nemt kunne fjerne sig selv og rydde op efter sig selv i bootsektoren. Men det er ikke engang sikkert, at den gør, selvom den efterfølgende får hele harddisken stillet til rådighed til en ny installation. Man kan måske stadig se en boot up menu, selvom det kun er Mint, der virker. Med fejlfri snilde kan det sikkert også fikses, men på computere til seriøst arbejde vil dual boot for de fleste nok være noget risikobetonet bøvl, som næppe er besværet værd.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Admin Søn 15 Jan 2023, 09:59

Jakob skrev:
Me skrev:
Jakob skrev:
Hvem har en opskrift på, hvordan Linux og dual boot kan afinstalleres igen, så computeren med Windows igen bliver helt, som den var før.?

https://da.tipsandtrics.com/how-safely-uninstall-ubuntu-from-windows-dual-boot-pc-763525


Det er da altid noget, at der eksisterer en opskrift, selvom den mangler en video.
Men den er hverken nem eller uden risiko. Man kan miste det hele.
Det vil også være klogt i forvejen at have købt en reservecomputer, så man kan komme på nettet og få support til det, når man får lavet kuk i bootsektoren, så intet virker mere.
Frem for dual boot, så burde vi nok nærmere diskutere, hvordan den reservecomputer bør være.? Wink

Jeg bemærker også, at det er Windows software, der skal fjerne Linux fra dual boot.
I mine øjne burde Linux nemt kunne fjerne sig selv og rydde op efter sig selv i bootsektoren. Men det er ikke engang sikkert, at den gør, selvom den efterfølgende får hele harddisken stillet til rådighed til en ny installation. Man kan måske stadig se en boot up menu, selvom det kun er Mint, der virker. Med fejlfri snilde kan det sikkert også fikses, men på computere til seriøst arbejde vil dual boot for de fleste nok være noget risikobetonet bøvl, som næppe er besværet værd.

https://www.youtube.com/results?search_query=S%C3%A5dan+fjerner+du+Ubuntu+sikkert+fra+en+Windows+Dual-Boot+PC

https://www.youtube.com/watch?v=KwcfzCfkQgc&ab_channel=TechIN

https://www.youtube.com/watch?v=5Rq4zovHiWk&ab_channel=EasyTechs

https://www.youtube.com/watch?v=Kskjujf2TYc&ab_channel=It%27sFOSS-LinuxPortal


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af welupe Søn 15 Jan 2023, 14:38

Jakob skrev:

Jeg vil meget hellere anbefale, at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer til formålet.

- - - -

Det er forbudt at klunse.  

Men, derudover ku jeg også godt finde på at købe en brugt PC.   Smile   Hellere det end en brugt smartphone...

welupe

Antal indlæg : 218
Join date : 30/11/20

Admin synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Radikal Søn 15 Jan 2023, 16:49

welupe skrev:Jakob skrev:

Jeg vil meget hellere anbefale, at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer til formålet.

- - - -

Det er forbudt at klunse.  

Men, derudover ku jeg også godt finde på at købe en brugt PC.   Smile   Hellere det end en brugt smartphone...

Fra nettet (Da priserne på computere styrtdykker så snart en ny model i samme serie udkommer, kan det sjældent betale sig at købe en ny model. En brugt computer i en stærk serie vil derfor oftest holde længere end en ny budget computer). Vi i De Radikale mener, at en pc kan være for gammel, hvis den har en alder på mere end 5 år. Min pc forretning siger, at så kan den blive for langsom. Styresystemer og programmer kræver mere og mere af computeren og hvis computeren er meget gammel 10-15 år, vil den ikke kunne afvikle nyere programmer, siger han. Heller ikke Windows 11 kan den så køre. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1724
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Jakob Søn 15 Jan 2023, 20:26

Radikal skrev:
welupe skrev:Jakob skrev:

Jeg vil meget hellere anbefale, at man i stedet køber eller klunser en god brugt computer til formålet.

- - - -

Det er forbudt at klunse.  

Men, derudover ku jeg også godt finde på at købe en brugt PC.   Smile   Hellere det end en brugt smartphone...

Fra nettet (Da priserne på computere styrtdykker så snart en ny model i samme serie udkommer, kan det sjældent betale sig at købe en ny model. En brugt computer i en stærk serie vil derfor oftest holde længere end en ny budget computer). Vi i De Radikale mener, at en pc kan være for gammel, hvis den har en alder på mere end 5 år. Min pc forretning siger, at så kan den blive for langsom. Styresystemer og programmer kræver mere og mere af computeren og hvis computeren er meget gammel 10-15 år, vil den ikke kunne afvikle nyere programmer, siger han. Heller ikke Windows 11 kan den så køre. Shocked  Very Happy



Mintcomputeren skal selvfølgelig have den fedeste skærm, de bedste højttalere og den mageligste stol.!  Cool

Selve computeren... tja.. jeg gætter på, at næsten alle raske computere med 4 Gb Ram kan køre godt med Mint i nogle år endnu.
Det er nok ikke så meget alderen, men mere, hvad den er gjort af, og hvor mange timer, den har kørt.
Det kan også være en god og lærerig oplevelse at få en gammel computer foræret (når man nu ikke må klunse den) og redde den fra døden med Linux.
Men skal man ud og købe en god brugt reservecomputer, så er det nok bedre at ofre lidt mere.
Min Mint Xfce hovedcomputer er en i5 med 256 Gb SSD og 8 Gb Ram, men den, jeg bruger mest, er ikke så kraftig.

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Admin Man 16 Jan 2023, 10:48

Jakob skrev:Måske plejer du at tænde for computeren, så den kan boote op i Windows, mens du skænker dig en kop morgenkaffe.

Hvis du vil gøre det samme, efter du har installeret Mint dual boot, hvad sker der så.?

Hvem har en opskrift på, hvordan Linux og dual boot kan afinstalleres igen, så computeren med Windows igen bliver helt, som den var før.?



Sådan kan der være så mange små og store spørgsmål, som det kan være klogt at stille sig selv og sin support, før man beslutter sig for, hvordan man vil lege med Linux.

Jeg kan af mange grunde kun anbefale, at man køber en god brugt computer til Linux.
I butikken kan man sagtens finde noget brugbart til under 2000 kr.
Hvor meget det så videre bliver til, det må tiden vise. Men det er ikke dyrt for en hobby.
Og for de fleste skal der nok ikke meget til, før de har en maskine, som kan spare deres windowsmaskine for det meste.

"Installér altid Windows først.

Windows opdager ikke andre styresystemer og indeholder ikke en bootmenu. Når du installerer Windows, overskriver den din bootrækkefølge, og din computer starter op i Windows.

Linux Mint (og de fleste Linux-distributioner) opdager andre styresystemer og opretter en menu, hvorfra du kan vælge, hvilket system der skal boote.

Af denne grund er det lettere og anbefalet at installere Windows først, hvis du vil have dualboot eller multiboot, før du installerer Linux Mint."

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/da/latest/multiboot.html

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Jakob Lør 04 Feb 2023, 19:38

NixieDoesLinux anbefaler her også både Mint og dualboot til tvivlerne.
4:42 inde i videoen:
Linux VS Windows

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Admin Søn 05 Feb 2023, 11:02

Jakob skrev:NixieDoesLinux anbefaler her også både Mint og dualboot til tvivlerne.
4:42 inde i videoen:
Linux VS Windows

Ja, der er nok ingen tvivl om, at hvis man ønsker at have både Windows og Linux på samme pc, så skal man enten have Windows i forvejen på sin pc, eller installere den først, før man laver en dual boot med f.eks. Mint!

"Linux Mint (og de fleste Linux-distributioner) opdager andre styresystemer og opretter en menu, hvorfra du kan vælge, hvilket system der skal boote.

Af denne grund er det lettere og anbefalet at installere Windows først, hvis du vil have dualboot eller multiboot, før du installerer Linux Mint."

Efter det er gjort, så får man valget ved opstart af sin pc, om man vil bruge Linux Mint eller vil bruge Windows!

Så det er ret smart! Very Happy

_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9560
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Gæst Søn 05 Feb 2023, 23:31

Det er også smart at installere Windows i virtualbox i Linux, for så kan man bruge Windows uden at skulle genstarte pc'n. Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Jakob Ons 08 Feb 2023, 14:42

Me skrev:Det er også smart at installere Windows i virtualbox i Linux, for så kan man bruge Windows uden at skulle genstarte pc'n. Smile

Ja, men det sætter vist til gengæld en del andre begrænsninger. Smile

Man skal vel også tilkøbe en ny Windows 10 eller 11 til formålet alligevel, selvom den kun skal køre i VB.?

Jakob

Antal indlæg : 924
Join date : 07/06/21

Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Gæst Ons 08 Feb 2023, 23:45

Ja, men det sætter vist til gengæld en del andre begrænsninger.

Nej, det er minimalt.

Man skal vel også tilkøbe en ny Windows 10 eller 11 til formålet alligevel, selvom den kun skal køre i VB.?
Windows 10 download

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Linux Mint sammen med Windows? Empty Sv: Linux Mint sammen med Windows?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum