FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Vanvittig oprustning!
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIdag kl. 22:42 af BenniM

» Windows 10 med Linux?
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIdag kl. 22:04 af Admin

» Jeg vil gerne vide, om nogen kender Tech University?
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIdag kl. 18:18 af Frnk01

» Endelig en fridag morgen!
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIdag kl. 17:12 af Admin

» Svære opgaver!
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIdag kl. 10:34 af ak31

» My Name Is Nobody - western action!
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIdag kl. 08:05 af Admin

» Ærgerligt, at så få debatterer
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIgår kl. 16:03 af Unge Ulvdal

» 1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIgår kl. 15:48 af Den Gamle

» Præsident Zelenskyij er fuld af løgn!
Børn er blevet dårligere til at læse! EmptyIgår kl. 14:26 af Carnivora


Børn er blevet dårligere til at læse!

+2
BenniM
Admin
6 deltagere

Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Admin Ons 17 Maj 2023, 10:22

Børn er blevet dårligere til at læse!

"Elever i 4. klasse er blevet langt dårligere til at læse – folkeskolen på vej mod katastrofe!

Kurven fortsætter nedad for danske elevers læsefærdighed, der er den dårligste siden 2006, viser undersøgelse.

Danske skoleelever i 4. klasse læser dårligere end tidligere. DKA".

Hvad kan årsagerne være til dette?

"Underviserne bruger de første 20 minutter af en undervisningstime på at få ro i klassen, så er der ikke meget tid til læring.

Alt for mange børn har ALDRIG fået opdragelse i god opførsel og hensyntagen til andre. Forældrene har ikke tid og forventer at skolen skal lære dem at tie og sidde stille. Gitte".

Eller kan det være fordi børn ikke læser meget når de er hjemme, da de i stedet for spiller computer spil og leger med computer?

Din mening?



_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9407
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Ingrid Slott synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af BenniM Ons 17 Maj 2023, 11:10

Årsagen er stadig Folkeskolereformen. Først og fremmest Folkeskolereformen. Hvis vi skal se hvad der skal til, så kig på Finland. Altid to lærere fordi man ved at 5 procent af eleverne kan ødelægge det for resten.

Når det så er sagt, så bør forældre som kan læse og skrive dansk overveje at finde bøger de kan læse for deres børn. Børn ser før de hører og ser de forældre læse, så vil de også læse.

Det har aldrig virket at sige et eller andet og så gøre noget andet når det gælder opdragelse. Der er en grund til at kattekillinger fødes blinde. Der er ingen grund til at se livet gru før det er nødvendigt.

_________________
Sagsbehandler, forfatter og coach

Vi tager een dag af gangen. Går den godt så kommer den ikke dårligt tilbage.
BenniM
BenniM

Antal indlæg : 902
Join date : 02/12/20
Age : 53
Geografisk sted : Herlev

https://bennimadsen.blogspot.com

Ingrid Slott synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af welupe Ons 17 Maj 2023, 18:56

Og så får børn heller ikke nemmere ved at lære at skrive, når mobilen staver for dem…  Det svarer næsten til at snyde til eksamen...  

welupe

Antal indlæg : 214
Join date : 30/11/20

Admin og ak31 synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Andreas Ons 24 Maj 2023, 11:47

Er det et problem?

Så vidt jeg ved læser skolebørnene bedre nu end de gjorde i forrige århundrede.    
De der gik i skole dengang, lærte i de fleste tilfælde med tiden at læse og skrive.   Det skal nok gå!
Andreas
Andreas

Antal indlæg : 42
Join date : 27/03/21
Age : 24

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Ingrid Slott Man 29 Maj 2023, 21:59

Danske skoeelever udsættes for et digitalt eksperiment, skriver Geeti Amiri i Berlingske lørdag d. 28. maj 2023. Det er dejligt, at det nu er en lærer, der gør opmærksom på problemet og påpeger, at det måske kunne være den manglende fokus på det at skrive i hånden, der er årsagen til de manglende færdigheder i læsning og skrivning.
Tidligere chefredaktør og ministersekretær,Kresten Schultz Jørgensen, skrev i Berlingske den 21. oktober 2021, at skriftsproget er det civiliserede samfunds fingeraftryk, og at vi igennem flere årtier har ladet de unge mennesker blive dårligere og dårligere til at skrive et korrekt dansk.
Man behøver kun at logge på Facebook og følge nogle tråde der et øjeblik, før man bliver overbevist om, at han har ret. Selv folk med en akademisk uddannelse begår de mest fatale fejl udi grammatikkens discipliner. Det er dog ikke kun skriftsproget, det er galt med. Hvert år går ca. 15 – 20% af folkeskoleeleverne ud af 9. klasse uden at kunne læse. Hvad er det, vi gør forkert.
Jeg startede i 1. klasse på Bellahøj Skole i 1944 i en klasse med 36 piger, og hovedparten af os kunne læse hele sætninger ved juletid, og da vi startede i 2. klasse kunne næsten alle læse små tekster. En pige kom i ordblindeklasse, og en anden måtte gå 1. klasse om. Resten kunne læse. Hvorfor er det ikke sådan i dag. Det kan da ikke være, fordi eleverne er mindre intelligente her i 2023. Der må være noget andet galt.
Tilbage i 70’erne gik man bort fra at lære børnene skråskrift; man gik over til trykskrift eller formskrift. I dagens skole er det at lære at skrive ikke længere noget, man bruger ret megen tid på, men måske er det netop her, vi skal finde noget af årsagen til den manglende evne til at læse. Den 14. aug. 2013 skrev skolepsykolog Inger la Cour i en artikel i lærernes fagblad ”Folkeskolen”, at afskaffelsen af skråskriften giver dårligere læring. Hun havde i sit plykologistudie i slutningen af 70’erne beskæftiget sig med skrivningens indflydelse på læseindlæringen, og hun tænkte dengang, at der nok skulle gå ca. 20 år, før man opdagede følgerne.
Nu 50 år efter ser vi, at hun helt sikkert havde fat i noget helt afgørende. Om det er processen med at lære at skrive, der har indvirkning på læseevnen, er der vist ingen, der for alvor har forsket i, men det var måske en idé at se lidt nærmere på emnet. Vi forsømmer vore børn, når de ikke får lært at læse – vi afskærer dem fra mange, vidunderlige oplevelser med bøger, og vi forhindrer dem i at få det fulde udbytte af den øvrige undervisning i skolen. Det at læse, er nok den vigtigste gave vi kan give børnene, og hvis det er håndskriften, der er katalysator til læsningens mysterium, så var det nok en god idé at lægge den bærbare lidt væk.

Ingrid Slott

Antal indlæg : 310
Join date : 29/11/18
Geografisk sted : Amager

Admin og welupe synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af welupe Ons 31 Maj 2023, 19:23

Det der med at højne niveauet på seminariet har ikke haft den store effekt, når så mange elever går ud af 9. klasse uden at ku læse…  Men, politikerne har jo også ødelagt folkeskolen.  Det ”hjælper” da alt sammen he he…

welupe

Antal indlæg : 214
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af welupe Ons 31 Maj 2023, 19:40

Ha! lol   Jeg har lige læst at kineserne sku have 47035 tegn i deres skriftsprog.  

Og når danske børn så kan nøjes med 28 bogstaver, der skal danne ord der giver mening, så burde det være relativt nemt at lære at læse og skrive på 9 skoleår…  

Jeg skal ikke være kineser i mit næste liv…  Very Happy

welupe

Antal indlæg : 214
Join date : 30/11/20

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Admin Tors 01 Jun 2023, 09:56

welupe skrev:Ha! lol   Jeg har lige læst at kineserne sku have 47035 tegn i deres skriftsprog.  

Og når danske børn så kan nøjes med 28 bogstaver, der skal danne ord der giver mening, så burde det være relativt nemt at lære at læse og skrive på 9 skoleår…  

Jeg skal ikke være kineser i mit næste liv…  Very Happy

Hej welupe - vi mangler din aktivitet på mit tapatalk forum, hvor du er medlem!

https://www.tapatalk.com/groups/debattenfri/index.php

Ellers vil jeg nok mene, at over 47000 skrifttegn i deres sprog lyder af temmelig meget-he-he! Very Happy

Så kineser i det næste liv, må vi nok hellere hoppe over!

I øvrigt så tror jeg ikke at det at læse og skrive for danske børn fylder ret meget i deres hverdag - nok nærmere mobiltelefoner, computere og andre elektroniske apparater! Very Happy


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9407
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Ingrid Slott Tors 01 Jun 2023, 11:50

Andreas skrev:Er det et problem?

Så vidt jeg ved læser skolebørnene bedre nu end de gjorde i forrige århundrede.    
De der gik i skole dengang, lærte i de fleste tilfælde med tiden at læse og skrive.   Det skal nok gå!

Ja, det er et meget stort problem. 20% af de børn, der går ud af skolen kan hverken læse eller skrive. Der er intet erhverv i dagens Danmark, hvor du ikke er nødt til at kunne læse. I det forrige århundrede, som du skriver, kunne de fleste børn læse små tekster, når de gik ud af 1. klasse. I 2. klasse kunne de læse H.C.Andersens tekster. Jeg taler her om tiden omkring 2. verdenskrig.

Ingrid Slott

Antal indlæg : 310
Join date : 29/11/18
Geografisk sted : Amager

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af welupe Tors 01 Jun 2023, 19:48

@Admin

Jamen, på Tapatalk har  vi jo kun Stig og debattere med…  Det virker sgu lidt tomt.  

Der er meget mere liv i den på .net debatten…  Smile  Så jeg er kun på disse 2 debatter.  

Og debathulen har vist stået stille siden oktober, fordi @oprigtig vist syntes det blev for dyrt…  

Og så er reddit.com, som jeg ikke har lært at finde rundt i, og heller ikke haft tid til det…

welupe

Antal indlæg : 214
Join date : 30/11/20

Radikal synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Radikal Lør 03 Jun 2023, 15:29

Ingrid Slott skrev:
Andreas skrev:Er det et problem?

Så vidt jeg ved læser skolebørnene bedre nu end de gjorde i forrige århundrede.    
De der gik i skole dengang, lærte i de fleste tilfælde med tiden at læse og skrive.   Det skal nok gå!

Ja, det er et meget stort problem.  20% af de børn, der går ud af skolen kan hverken læse eller skrive.  Der er intet erhverv i dagens Danmark, hvor du ikke er nødt til at kunne læse.  I det forrige århundrede, som du skriver, kunne de fleste børn læse små tekster, når de gik ud af 1. klasse.  I 2. klasse kunne de læse H.C.Andersens tekster.  Jeg taler her om tiden omkring 2. verdenskrig.

Vi i De Radikale mener, at det er vigtigt at børn lærer at læse, skrive og regne, da det er forudsætningen for deres fremtid, at kunne få jobs. Mange går faktisk ud af 9. klasse, uden at kunne hverken det ene eller andet i dag. Det hjælper jo ikke meget, at de kan trykke på en it knap, hvis de skal være murer eller et andet håndværksfag i erhvervslivet. De kommer jo i en erhvervs uddannelse, hvor de skal kunne læse, skrive og regne. Shocked Very Happy
Radikal
Radikal

Antal indlæg : 1679
Join date : 04/02/19

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Ingrid Slott Søn 04 Jun 2023, 10:06

Vi er meget enige, Radikal, det er meget vigtigt, at børnene lærer at læse, og man skal gøre en indsats allerede i 1. klasse. Hvis de ikke får lært det tidligt, er der alt for meget, der går tabt for dem. I så at sige alle fag, skal de jo kunne læse. De dygtige, skal nok klare sig, men det er mellemgruppen, der bliver dårligere og dårligere. At Andreas mener, at børn i dag læser bedre end i forrige århundrede, forstår jeg ikke. Det fremgår jo tydeligt af alle statistikker, at det er omvendt.
Min teori, som mange forskere deler, er, at grunden til det dårlige læseresultat er, at børnene ikke længere lærer at skrive i hånden. Selve processen med at lære en håndskrift rummer megen god læring (bl.a. koncentration). Desuden har man også fundet ud af, at processen med at lære det skrevne bogstav og sammenligne det med det trykte, er meget vigtig for indlæringen. Jeg ved, det er en kamp for lærerne at få eleverne til at skrive i hånden, når de har deres pc-er eller telefoner, men det er en kamp, de må tage, for det er vigtigt.

Ingrid Slott

Antal indlæg : 310
Join date : 29/11/18
Geografisk sted : Amager

Radikal synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Børn er blevet dårligere til at læse! Empty Sv: Børn er blevet dårligere til at læse!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum