FRIT DEBATFORUM
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Vanvittig oprustning!
Skærtorsdag! EmptyIdag kl. 18:20 af ak31

» Jeg vil gerne vide, om nogen kender Tech University?
Skærtorsdag! EmptyIdag kl. 18:18 af Frnk01

» Windows 10 med Linux?
Skærtorsdag! EmptyIdag kl. 17:56 af Me

» Endelig en fridag morgen!
Skærtorsdag! EmptyIdag kl. 17:12 af Admin

» Svære opgaver!
Skærtorsdag! EmptyIdag kl. 10:34 af ak31

» My Name Is Nobody - western action!
Skærtorsdag! EmptyIdag kl. 08:05 af Admin

» Ærgerligt, at så få debatterer
Skærtorsdag! EmptyIgår kl. 16:03 af Unge Ulvdal

» 1. Maj på onsdag - stadig en kampdag?
Skærtorsdag! EmptyIgår kl. 15:48 af Den Gamle

» Præsident Zelenskyij er fuld af løgn!
Skærtorsdag! EmptyIgår kl. 14:26 af Carnivora


Skærtorsdag!

Go down

Skærtorsdag! Empty Skærtorsdag!

Indlæg af Admin Tors 09 Apr 2020, 09:25

Skærtorsdag!

https://www.youtube.com/watch?v=997ni1xcmKw

"The Last Supper.

Meeting in an upper room with His disciples, Jesus washes their feet, institutes the sacrament, and commands them to love one another.

Skærtorsdag er dagen før langfredag, hvor Jesus korsfæstes, og tre dage før påskesøndag.

Nadveren, som Jesus ved det sidste måltid indstifter på skærtorsdag, udgør sammen med dåben den lutherske kristendoms to sakramenter.

Indstiftelsen er beskrevet i Matthæusevangeliet 26, men det er ordlyden fra Paulus' første brev til Korintherne kapitel 11, der er bevaret i folkekirkens liturgi:

"... Herren Jesus i den nat, da han blev forrådt, tog et brød, takkede, brød det og sagde: »Dette er mit legeme, som gives for jer; gør dette til ihukommelse af mig!« Ligeså tog han også bægeret efter måltidet og sagde: »Dette bæger er den nye pagt ved mit blod; gør dette, hver gang I drikker det, til ihukommelse af mig!".

Ved samme måltid bliver Jesus forrådt af Judas for 30 sølvpenge. Judas er af Jesu profeti om, at en af de tolv vil forråde ham, udset til dette. Senere går Jesus ud i Getsemane Have og beder om at måtte slippe for det, som han ved venter langfredag. Han bliver dog som bekendt arresteret og ført bort."

God Påske! Very Happy


_________________
Jo mere uenig du er med en med debattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 9406
Join date : 21/09/17
Age : 71
Geografisk sted : Danmark

https://dinedebatter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum